Newsy

KNF umożliwi innowacyjnym firmom testowanie pomysłów na biznes. Rusza piaskownica regulacyjna

2018-11-06  |  06:25
Mówi:Artur Granicki
Funkcja:dyrektor Departamentu Innowacji Finansowych FinTech
Firma:Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4
  • Komisja Nadzoru Finansowego uruchamia piaskownicę regulacyjną. Mechanizm ten pozwoli firmom, które chcą zadebiutować w branży finansowej z nową usługą lub produktem, sprawdzić w bezpiecznym środowisku, czy ich projekt ma szansę się przyjąć. Nie będą musieli na początku przechodzić przez długi i często kosztowny proces licencyjny. Weryfikacji tych podmiotów będą dokonywali operatorzy piaskownicy, którzy podpiszą umowę z KNF. Na ich zgłoszenia KNF czeka do 9 listopada.

    – Piaskownica regulacyjna to środowisko testowe, które ma umożliwić młodym przedsięwzięciom start-upowym, a także instytucjom finansowym testowanie ich rozwiązań technologicznych związanych z działalnością na rynku finansowym. Jej założeniem jest to, aby działała w modelu zdecentralizowanym, we współpracy z akceleratorami, organizacjami pozarządowymi, które mają doświadczenie w akceleracji start-upów, rozwijaniu projektów innowacyjnych, tak aby dostarczyły zarówno wiedzę, jak i doświadczenie w zakresie prowadzenia działalności nadzorowanej dla tych testowanych rozwiązań – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Artur Granicki, dyrektor Departamentu Innowacji Finansowych FinTech w KNF.

    Środowisko testowe może być zarówno wirtualne, co oznacza system komputerowy symulujący zachowania rynkowe, jak i działające na rzeczywistych klientach. Weryfikacji tych podmiotów będą dokonywali operatorzy piaskownicy, którzy będą mieli z KNF podpisaną umowę. Do 9 listopada Komisja czeka na zgłoszenia takich podmiotów. Przedstawiciele KNF spotykali się już z przedstawicielami zarówno branży finansowej, jak i funduszy działających w segmencie fintech, czyli firm technologicznych zajmujących się finansami.

    Zarówno środowiska testowe, jak i testujące swoje rozwiązania start-upy oraz operatorzy piaskownicy będą monitorowani i wspierani merytorycznie przez nadzór finansowy.

    – W ramach współpracy z operatorami będziemy te podmioty testować, dostarczać im dużą dawkę wiedzy merytorycznej i pomagać im przygotowywać wnioski licencyjne. Będziemy też oceniać ich działalność. System testów będzie uzgodniony indywidualnie z każdym podmiotem, który będzie się testował, więc nie narzucamy sztywnych kryteriów czy ram testowania. Za każdym razem będziemy je indywidualnie dostosowywać do zakresu i potrzeb testowania danego podmiotu – mówi Artur Granicki.

    Tego typu mechanizmy sprawdzają się już na zagranicznych rynkach. W Wielkiej Brytanii piaskownica regulacyjna istnieje od 2016 roku. Trafiło do niej prawie 90 firm w czterech turach. Firmy, które zgłaszają się do testów, motywują swoją decyzję nie tylko możliwością bezpiecznego przetestowania produktów i usług, lecz także możliwością podniesienia wiarygodności projektu wśród klientów oraz potencjalnych inwestorów.

    Piaskownica regulacyjna może napędzić rozwój rynku fintechów i innowacji w branży finansowej w Polsce.

    – Wiemy, że bariera wejścia na rynek finansowy dla młodych innowacyjnych przedsiębiorstw jest dość wysoka ze względu na potrzebny kapitał i doświadczenie. Chcemy ten próg wejścia maksymalnie obniżyć, tak aby one mogły jeszcze bez wielkich wydatków i zobowiązań przetestować swoje rozwiązanie i dostosowywać później do skali swojej działalności i swoich potrzeb sposób ich działania – zaznacza Artur Granicki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.