Newsy

Kobiety bardziej doceniane w branży przemysłowej. Coraz więcej z nich ma ambicje być liderkami

2022-05-24  |  06:15

– Klimat wokół kobiecego przywództwa jest coraz bardziej pozytywny. W branży przemysłowej, którą reprezentuję, zauważam, że bardzo doceniane są cechy i kompetencje, które wnoszą kobiety – mówi Beata Syczewska, dyrektorka Dywizji Robotyki ABB w Polsce. Mimo korzystnych zmian przemysł wciąż jednak ma twarz mężczyzny. Badanie HRK „Kobieta w branży przemysłowej” wskazuje, że w zaledwie 20 proc. firm kobiety stanowią więcej niż połowę zatrudnionych. Większość pań w sektorze pracuje w takich obszarach jak administracja, księgowość czy HR. Co trzecia firma chce jednak zwiększać zatrudnienie kobiet na stanowiska specjalistyczne, inżynierskie i naukowo-techniczne, a co czwarta – na stanowiska wyższego szczebla.

Coraz więcej liderek jest obecnych na rynku. Ja akurat reprezentuję branżę przemysłową i zauważam, że bardzo doceniane są obecnie cechy, kompetencje, które wnoszą kobiety – mówi agencji Newseria Biznes Beata Syczewska. – Mówię o umiejętności budowania zespołów, motywowania i doceniania pracowników, bo pracownik, który czuje się doceniony i który czuje, że wnosi wartość do organizacji, przyczynia się też do jej sukcesu, tak że jest to bardzo ważne. Firmy teraz zdają sobie z tego sprawę i inwestują w kobiety liderki.

Według danych GUS udział kobiet w polskim rynku pracy wynosi ponad 40 proc. Mimo to odsetek pań na stanowiskach prezesów jest ponaddwukrotnie niższy (19,5 proc.). Wśród członków zarządu wynosi on 25 proc. Przykładowo wśród spółek notowanych na GPW tylko 6 proc. ma prezesa kobietę (badanie Dun & Bradstreet na podstawie danych KRS za 2021 rok). Coraz więcej firm wdraża jednak programy, które mają promować zatrudnienie kobiet.

W Polsce jak najbardziej kultura organizacyjna wspiera różnorodność, inkluzywność, wiele organizacji ma to wpisane w strategię. Jest to bardzo ważne, żeby wspierać kobiety w rozwoju i w osiąganiu kompetencji liderskich – mówi dyrektorka Dywizji Robotyki ABB w Polsce. – Kobiety wnoszą ogromną wartość i trzeba dawać przestrzeń do rozwoju różnorodności i budowania poczucia przynależności do organizacji, niezależnie od płci, wieku czy wykształcenia.

Pozytywne zmiany widać także w przemyśle. Z badania „Kobieta w branży przemysłowej” przeprowadzonego przez HRK wynika, że 34 proc. firm deklaruje wzrost zatrudnienia kobiet na stanowiska specjalistyczne, inżynierskie i naukowo-techniczne, a 26 proc. – na stanowiskach wyższego szczebla. Mimo chęci zatrudniania 71 proc. badanych firm wskazało, że ma trudności w rekrutacji kobiet na stanowiska specjalistyczne, naukowo-techniczne czy inżynierskie. W przypadku rekrutacji kobiet na wysokie stanowiska trudności dostrzega 46 proc. firm.

Dziś 71 proc. pań zatrudnionych w firmach sektora przemysłowego pracuje w takich obszarach jak administracja, księgowość, finanse, HR, szkolenia, marketing, logistyka i obsługa klienta. Zaledwie 29 proc. pracuje w obszarach produkcji, montażu i nadzoru jakości. Eksperci wskazują, że zawody techniczne wciąż są zdominowane przez mężczyzn, na co wpływają m.in. panujące stereotypy, że kobiety nie sprawdzają się w rolach technicznych, ale też przekonanie pań o niedostatecznych kompetencjach. 

– Ogromną rolę odgrywają tu kobiety, które odniosły jakiś sukces w organizacjach. One są świetnym wzorcem dla tych, które dopiero rozpoczynają swoją karierę, pokazują, jaką drogę należy przebyć, i są ogromnym motywatorem – mówi Beata Syczewska. – Polskie firmy jak najbardziej potrzebują liderek i jestem bardzo zadowolona, bo obserwuję, że coraz aktywniej i coraz śmielej kobiety sięgają po te funkcje.

Zdaniem ekspertki kobiety nie powinny ze sobą rywalizować. Solidarność w tym środowisku jest bardzo ważna.

To jest bardzo ważne, żebyśmy się nawzajem promowały i wspierały, a wszelkiego rodzaju stowarzyszenia, które w Polsce są i bardzo dobrze prosperują w kontekście wspierania kobiet, są dowodem na to, że kobiety potrafią się zjednoczyć, dzielić się swoim doświadczeniem i wyciągać do siebie pomocną dłoń – mówi przedstawicielka ABB w Polsce.

Wiele przykładów pokazało już, że jako szefowe kobiety z powodzeniem piastują odpowiedzialne funkcje, doskonale radzą sobie w sytuacjach kryzysowych i skuteczniej łagodzą konflikty. Korzyści wynikających ze zróżnicowania płci w zespołach jest znacznie więcej.

Z jednej strony mówimy właśnie o innowacyjności, która wchodzi w momencie, kiedy mamy zespoły różnorodne, osoby o różnych punktach widzenia. To jest bardzo ważne, żeby organizacje mogły się rozwijać. Mówimy też o różnych sposobach pokonywania barier w organizacjach – mówi Beata Syczewska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.