Newsy

Kobiety wciąż mniejszością w kadrze zarządzającej. Większa liczba pań w zarządach przekłada się na wyniki finansowe firm

2016-06-22  |  06:45
Mówi:Alastair Teare, prezes zarządu Deloitte na Europę Środkową

Rana Ghandour Salhab, członkini Rady Dyrektorów Deloitte na Bliskim Wschodzie

Iwona Georgijew, partner Deloitte, założycielka i liderka Klubu SheXO by Deloitte

  • MP4
  • Dysproporcja między kobietami i mężczyznami na stanowiskach kierowniczych to zjawisko powszechne. Brak równowagi płci widoczny jest szczególnie w firmach technologicznych, gdzie średni poziom zatrudnienia pań wynosi około 27 proc. W sektorze teleinformatycznym jedynie 10 proc. osób w zarządach to kobiety. Badania pokazują jednak, że w firmach, które mają większą liczbę kobiet na stanowiskach kierowniczych, stopa zwrotu z kapitału własnego jest o 35 proc. wyższa niż w innych porównywalnych organizacjach. 

    Ponad połowa zatrudnianych przez nas absolwentów uczelni wyższych to kobiety. Coraz więcej pań kończy studia. Byłoby poważnym zaniedbaniem, gdybyśmy nie wspierali kobiet w rozwijaniu ich umiejętności przywódczych, dzięki którym mogą zajmować najwyższe stanowiska w organizacjach – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Alastair Teare, prezes zarządu Deloitte na Europę Środkową.

    Choć teoretycznie panie mają takie same szanse jak mężczyźni, to największe firmy są zdominowane przez płeć męską. Tymczasem kobiety na kierowniczych stanowiskach mogą stanowić o przewadze danej firmy, a różnorodność przekładać się na wyniki finansowe.

    Firmy, które stawiają na różnorodność, są znacznie lepiej zarządzane. Wyzwaniem nie jest już udowodnienie, że tak jest, lecz sprawienie, by tak się działo. Naszym celem jest, żeby kobiety w naturalny sposób obejmowały stanowiska przywódcze. Mają równe prawo i wszelkie predyspozycje, by robić te same rzeczy co mężczyźni – przekonuje Rana Ghandour Salhab, członkini Rady Dyrektorów Deloitte na Bliskim Wschodzie.

    Z badań Europejskiej Agendy Cyfrowej wynika, że gdyby kobiety podejmowały pracę w gospodarce cyfrowej równie często, co mężczyźni, to europejski PKB mógłby wzrosnąć o ok. 9 mld euro rocznie. W organizacjach, w których na stanowiskach kierowniczych pracuje więcej kobiet, stopa zwrotu z kapitału własnego jest o 35 proc. wyższa, a ogólna stopa zwrotu dla akcjonariuszy jest o 34 proc. wyższa niż w innych porównywalnych organizacjach.

    Nie potrzebujemy więcej kobiet na rynku pracy, tylko więcej kobiet na kierowniczych stanowiskach. Bo to wiąże się z gospodarczymi korzyściami dla krajów na Bliskim Wschodzie czy w Europie. Jest to ściśle powiązane z dobrobytem społeczeństw i dobrym funkcjonowaniem firm – wskazuje Rana Ghandour Salhab.

    Z badań wynika, że postrzeganie kompetencji przywódczych kobiet na pozycji menadżerów wyraźnie ewoluuje – kobiety wyróżniają się szczególnie w obszarze umiejętności związanych z budowaniem efektywnych relacji w firmie i firmy opartej na wartościach, rozwijaniem talentów oraz przewodzeniem zmianom. Konieczne jest jednak, by panie mogły liczyć na wsparcie, zwłaszcza w rozwijaniu przywódczych umiejętności.

    Biznes, szczególnie największe firmy, są zdominowane przez mężczyzn. Mężczyźni są bardzo dobrzy w autopromocji, a kobiety mają wiele innych wyzwań w życiu, inne priorytety, przez co trudniej im budować sieć relacji i kontaktów. Inicjatywy, które pozwalają im wymieniać się doświadczeniami, dają możliwość rozszerzenia tej sieci, nawiązania wzajemnych relacji, wspierania się i inspirowania – przekonuje Alastair Teare.

    Taką możliwość stwarza Klub Deloitte SheXO, stworzony w 2011 roku i skupiający kobiety na stanowiskach kierowniczych i zarządczych. Klub to miejsce regularnej wymiany myśli, rozwijania cech przywódczych oraz networkingu. Rozpoczął swoją działalność 5 lat temu w Polsce, a obecnie działa już w 8 krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

    Zdecydowaliśmy w Deloitte, że warto stworzyć miejsce dla kobiet, w którym będą mogły się wspierać, rozwijać, budować sieci wsparcia. Networking nie był wówczas czymś oczywistym – tłumaczy Iwona Georgijew, partner Deloitte, założycielka i liderka Klubu SheXO by Deloitte.

    W ramach działania Klubu SheXO organizowane są spotkania biznesowe, na które zapraszani są eksperci z wielu dziedzin, m.in. psychologii biznesu i coachingu, a także mentorzy oraz ludzie sukcesu. Klub inicjuje publikacje, które pogłębiają wiedzę z zakresu rozwoju zawodowego kobiet. Prowadzone są też badania, których celem jest określenie wyzwań w tej dziedzinie.

    Naszą najnowszą inicjatywą jest zbudowanie programu mentoringowego, w którym i mężczyźni, i kobiety w zarządach będą mentorami dla kobiet. Oprócz docierania z naszą misją do kobiet, które chcą zasiadać w zarządach, otworzyłyśmy się również na inne sieci kobiece po to, żeby rozszerzać działanie – wskazuje Georgijew.

    Jak podkreśla założycielka Klubu SheXO, działania przynoszą efekty. Kiedy klub rozpoczynał działalność, w spotkaniach brało udział kilkadziesiąt kobiet. Obecnie jest ich już kilkaset. Działania klubu wspierają również mężczyźni, zwłaszcza że budowanie różnorodności w przedsiębiorstwach jest istotne nie tylko dla pań, lecz także dla panów i przedstawicieli najmłodszego pokolenia.

    Pokolenie milenialsów jest tzw. gender blind. Jeśli w organizacji nie ma różnorodności, uważają, że coś jest z nią nie tak. Chcemy też wspomóc panów, zanim jeszcze ich córki dorosną do wieku, kiedy będą kończyć szkoły wyższe i będą chciały być jak ich ojcowie. Badania pokazują, że dopiero wtedy mężczyźni zaczynają myśleć o budowaniu różnorodności. W naszej gospodarce większość stanowią osoby 40+ i 50+. Niekoniecznie ich córki już są w wieku, kiedy kończą studia. Dlatego jest bardzo dużo do zrobienia, żeby pomagać również naszym kolegom tworzyć różnorodne organizacje – wyjaśnia Iwona Georgijew.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.