Mówi: | Artur Szeremeta |
Firma: | Oferteo.pl |
Kończy się sezon na tani opał. Polacy najczęściej poszukują ekogroszku
Miesiące letnie i wczesna jesień to czas wzmożonych zakupów opału na zimę – wynika z danych serwisu Oferteo.pl Nic dziwnego skoro ceny w tym okresie są znacznie niższe niż pod koniec roku. Wciąż najpopularniejszy jest ekogroszek. Tego opału dotyczyło ponad 40 proc. zapytań w serwisie. Kolejne w kolejności są pellet drzewny i drewno, w tym drewno kominkowe, co pokazuje, że Polacy stawiają na coraz bardziej ekologiczne paliwa.
– Warto wcześniej zadbać o zakupienie opału na zimę. Według raportu Oferteo.pl najlepiej jest to uczynić już w miesiącach letnich, kiedy ceny węgla, pelletu drzewnego czy ekogroszku są najniższe – mówi agencji Newseria Biznes Artur Szeremeta z serwisu Oferteo.pl.
Z obserwacji serwisu wynika, że Polacy mają tego świadomość i w tych miesiącach zdecydowanie częściej zgłaszają zapotrzebowanie na zakup opału niż w pierwszych sześciu miesiącach roku. W okresie od 1 stycznia 2015 roku do 30 czerwca 2016 roku rekordowa liczba zapytań przypadła właśnie na lipiec, sierpień i wrzesień 2015 roku (odpowiednio 12 proc., 11 proc. i 10,5 proc.).
– Najpopularniejszy jest ekogroszek. Jako najbardziej pożądane paliwo wskazało go 41 proc. użytkowników Oferteo.pl. W drugiej kolejności największym zainteresowaniem cieszył się pellet drzewny z 21 proc. wskazań. Następnie popularne było również drewno, w tym drewno kominkowe, a także tradycyjny węgiel kamienny (odpowiednio 15 proc. i 13 proc.) – mówi Szeremeta.
Mniej popularne były m.in. brykiety drzewne, agropellet i węgiel brunatny.
Jak podkreśla Szeremeta, popularność ekogroszku nie dziwi. Jest wygodniejszy w użyciu i składowaniu niż węgiel kamienny, a jednocześnie niewiele droższy. To paliwo, które spełnia europejskie normy paliwa ekologicznego, zawiera niewielki ilości siarki i po spaleniu pozostawia mniej popiołu.
Ekologiczność jest również zaletą pelletu drzewnego, bardzo popularnego w Niemczech i Skandynawii. Pozyskanie surowca nie wymaga dodatkowej eksploatacji środowiska, a jego spalanie wiąże się z niewielką emisją dwutlenku węgla. Jest również czystszy niż węgiel drzewny.
– Jeżeli chodzi o koszty ogrzania domu o powierzchni 100 mkw., to obliczyliśmy, że najbardziej opłaca się to zrobić za pomocą węgla kamiennego, ekogroszek jest nieco droższy, natomiast jest bardziej ekologiczny, pozostawia mniej popiołu i jest czystszy. Natomiast pellet drzewny jest to paliwo najbardziej ekologiczne, ale też koszty ogrzewania nim są najwyższe – wyjaśnia Artur Szeremeta.
Zapytania najczęściej dotyczyły zamówień od 3 do 5 ton materiału opałowego (47 proc.). Co trzeci użytkownik planował zakup 1–2 ton, a 20 proc. deklarowało zakup powyżej 6 ton.
Czytaj także
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-01-18: Coraz większa świadomość ekologiczna Polaków. Prawie połowa zapłaciłaby więcej za „zielony” dom czy mieszkanie
- 2023-11-03: Walka ze smogiem zaczyna przynosić efekty. Jakość powietrza w Polsce powoli się poprawia
- 2023-11-15: Hałdy kopalniane to ogromne magazyny z surowcami. Ich zagospodarowaniem są zainteresowani m.in. producenci cementu
- 2023-08-09: Przewrót w Nigrze na razie nie zagraża europejskiej energetyce jądrowej. Europa będzie jednak musiała zdywersyfikować dostawy uranu
- 2023-07-04: Jaworzno kopalnia [przebitki]
- 2023-07-03: Rybnik elektrownia [przebitki]
- 2023-04-14: Udział gazu w miksie energetycznym Polski ma wynosić 15 proc. w 2030 roku. Potrzebne przyspieszenie inwestycji w OZE
- 2023-04-14: Nielegalny handel drewnem rośnie wraz ze wzrostem cen tego surowca. Sztuczna inteligencja może pomóc w walce z tym procederem
- 2023-01-02: Czyste Powietrze od stycznia w nowej odsłonie. Duża aktualizacja nie rozwiąże jednak wszystkich problemów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.