Newsy

Kolejny krok do uwolnienia rynku gazu – wkrótce ruszy Giełdowa Platforma Informacyjna

2013-03-12  |  06:20
Mówi:Ireneusz Łazor
Funkcja:Prezes
Firma:Towarowa Giełda Energii
  • MP4
  • Obligo giełdowe nałożone na sprzedających albo również na kupujących surowiec na giełdzie, lub częściowe uwolnienie sprzedawcy. Prezes Towarowej Giełdy Energii przedstawia propozycje mające w pełni zliberalizować rynek gazu. By ułatwić handel tym surowcem i stworzyć transparentny rynek, w ciągu najbliższych miesięcy uruchomi Giełdową Platformę Informacyjną.

    Ireneusz Łazor, prezes Towarowej Giełdy Energii, pracuje nad tym, by pojawiły się kolejne zlecenia kupna na giełdzie gazu, która została uruchomiona pod koniec ubiegłego roku.

     – Giełdowa Platforma Informacyjna daje pewien obraz otoczenia rynku, czyli wszystkich tych ukierunkowań, które mają wpływ na kształtowanie cen energii elektrycznej czy gazu. Obecnie jest dopracowywana, zaczniemy uruchamiać poszczególne moduły w drugim kwartale tego roku – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria prezes TGE.

    Dzięki Giełdowej Platformie Iinformacyjnej ma zostać wzmocniona transparentność rynku, ponieważ za jej pomocą będą publikowane m.in. dane operatora systemu przesyłowego oraz od wytwórców energii. Teraz te dane również są dostępne, jednak każdy wytwórca publikuje je oddzielnie, a to utrudnia śledzenie zmian zachodzących na rynku i np. porównywanie stawek.

    Istotnym elementem liberalizacji rynku gazu jest monopolista na tym obszarze – Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Spółka zadeklarowała, że będzie oferować w obrocie giełdowym około 100 mln metrów sześciennych kwartalnie.

     – Mamy porozumienie z PGNiG, ono jest zrealizowane. Zostały spełnione kolejne elementy w doprowadzaniu do liberalizacji rynku gazu. Niedawno prezes URE zwolnił przedsiębiorstwa energetyczne z konieczności występowania o zatwierdzenie taryf, jeśli posiadają koncesję na obrót. To wszystko prowadzi do zniesienia taryfowania całego rynku – informuje Ireneusz Łazor.

    To jest, zdaniem prezesa, fundamentalny warunek liberalizacji rynku gazu.

     – Trzeba doprowadzić do tego, aby na wolnym rynku nie funkcjonowała taryfa, bo trochę zgrzyta między tym, że z jednej strony mamy taryfę, a z drugiej strony konkurencje podaży i popytu – uważa.

    Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie tzw. obliga giełdowego, czyli obowiązku sprzedawania określonej ilości surowca na parkiecie. Prace nad tymi regulacji trwają w parlamencie, gdzie posłowie pracują nad rządowym projektem nowelizacji Prawa energetycznego. Zakłada on, że sprzedawcy gazu będą musieli kierować na giełdę 70 proc. oferowanego surowca.

     – Należy odpowiedzieć na pytanie, czy obligo ma być nałożone tylko na sprzedających czy również na kupujących – mówi Ireneusz Łazor. – Alternatywą jest częściowe uwolnienie sprzedawcy, czyli odstąpienie od obowiązku „take or pay” [bierz lub płać], które jest przekładane na spółki handlowe, na przemysł. Ta zasada obowiązuje w polskim prawie. Chodzi o to tylko, żeby była stosowana. Aby jakiś podmiot nie mógł blokować mocy wejścia i wyjścia na poszczególnych interkonektorach.

    Dzięki temu firmy miałyby możliwość dalszej odsprzedaży surowca kupowanego od PGNiG.

    Kolejne działania, które miałyby zwiększyć ruch na giełdzie gazu to rozbudowa infrastruktury, stworzenie rewersu fizycznego, zwiększenie rewersu wirtualnego, budowa interkonektorów. Stworzenie konkurencyjnego rynku gazu jest unijnym wymogiem. Ma zapewnić dostęp do niego nowych graczy, a w konsekwencji stałych dostaw surowca dla konsumentów oraz obniżenie cen.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

    Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

    Ochrona środowiska

    Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

    „Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    IT i technologie

    Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

    Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.