Newsy

Koncerny farmaceutyczne coraz więcej wydają na reklamę leków

2015-06-22  |  06:20

Eksperci z PharmaExpert szacują, że wartość sprzedaży leków tylko dla rynku aptecznego na koniec 2015 roku wyniesie blisko 30,3 mld zł. Będzie to 6,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku. Wraz ze wzrostem sprzedaży leków rosną również wydatki na reklamę. Tylko w pierwszym kwartale tego roku firmy z branży farmaceutycznej wydały na promocję ponad 262 mln zł, czyli o 5 proc. więcej niż w tym samym okresie 2014 roku – wynika z danych spółki Codemedia.

–  W I kwartale 2015 roku branża farmaceutyczna wydała trochę więcej niż w I kwartale 2014 o około 5 proc. Natomiast widać pewną zmianę, jeżeli chodzi o media. Tutaj niewiele – około 2 proc. – straciła telewizja, natomiast bardzo mocno zyskało radio – podkreślił w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Piotr Bieńko, prezes zarządu Codemedia.

Firmy z branży farmaceutycznej najchętniej wykorzystywały do promocji telewizję, inwestując w to medium 63 proc. budżetu marketingowego, czyli 166 mln zł. Wydatki na telewizję spadły o 12 proc. w stosunku do ostatniego kwartału 2014 roku, a w stosunku do okresu styczeń-marzec 2014 roku o 2 proc. Natomiast 19 proc. nakładów, czyli ponad 50 mln zł, dotyczyło reklamy radiowej. Wydatki wzrosły o 37 proc. w stosunku do IV kwartału 2014 roku i o aż 22 proc. w stosunku do I kwartału ubiegłego roku.  

Stacje radiowe dają większe rabaty niż stacje telewizyjne i w efekcie otrzymały one trochę więcej z tortu reklamowego. Z drugiej jednak strony stacje radiowe próbują się dostosować do słuchaczy, którzy wielu reklam, np. środków na potencję czy hemoroidy, sobie nie życzą – dodaje Bieńko.

Według niego pozytywnie należy ocenić wzrost nakładów w internecie. Według danych Codemedia wydatki na internet pochłonęły 7 proc. budżetu, czyli ponad 17 mln zł. Jest to o 68 proc. wyższa kwota niż w okresie październik-grudzień 2014 i o 6 proc. w stosunku do pierwszego kwartału minionego roku.

Marketerzy zauważyli to, że internet jest w każdym momencie pod ręką. To nie jest już wyłącznie komunikacja za pomocą komputera. Mamy już bardzo dużo urządzeń mobilnych i praktycznie w każdym momencie z niego korzystamy, bo jest to jedno ze źródeł poszukiwania informacji – podkreśla Bieńko. Według niego internet w najbliższym czasie będzie wciąż zyskiwał. 

W pierwszych miesiącach tego roku firmy farmaceutycznie najczęściej reklamowały środki przeciwprzeziębieniowe.

– Początek roku to jeszcze jest cały czas sezon przeziębieniowy. Do tego dochodzą środki odpornościowo-witaminowe, a także wspierające układ trawienny – dodaje prezes.

W jego ocenie wydatki na reklamę będą się nadal zwiększać, gdyż pojawia się na rynku coraz więcej firm i produktów, które silnie konkurują ze sobą.

Marże producentów leków OTC czy suplementów diety jeszcze cały czas pozostają na bardzo wysokim poziomie, stąd też istnieje potencjał dla nowych produktów. Przewiduję, że to będzie rosło, może już nie tak dynamicznie jak do tej pory, ale będzie to trend wzrostowy – uważa Bieńko.

Według niego cały rynek będzie rósł w tempie 5-10 proc. rok do roku.

Bieńko uważa również, że na rynku będą się pojawiać nowe odmiany tych samych produktów farmaceutycznych. Według niego widać to na przykładzie witamin, gdzie wcześniej były proponowane zestawy witamin, a teraz są zestawy witamin dla mężczyzn, osobno dla dzieci, a za chwilę zestaw uwzględniający wiek konsumenta.  

Producenci będą dywersyfikowali i personalizowali produkty, tak by odpowiedzieć na potrzeby różnych podkategorii konsumentów – podsumowuje prezes.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

Infrastruktura

Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.