Newsy

Poczta Polska wprowadza ostatnie zmiany na miesiąc przed uwolnieniem rynku pocztowego

2012-12-04  |  06:50

Przesyłki Poczty Polskiej będą szybciej trafiały do adresatów. Firma dostała blisko 900 tys. dolarów, czyli 3 mln zł od Światowego Związku Pocztowego, na rozbudowę systemu poprawiającego monitorowanie terminowości dostarczania listów i paczek. Pocztowcy pracują również nad nowymi usługami, w tym internetowymi, co ma poprawić jakość obsługi i przyciągnąć nowych klientów. Wszystko po to, by móc zmierzyć się z prywatnymi operatorami po otwarciu rynku pocztowego od nowego roku.

Poczta Polska zainstaluje w najbliższym czasie dodatkowy przenośny sprzęt pomiarowy w 100 największych placówkach i 20 punktach przeładunkowych. Ma to pozwolić na szybką diagnozę sytuacji i natychmiastową reakcję w przypadku opóźnień, przede wszystkim w węzłach ekspedycyjno-rozdzielczych, ale także na etapie ostatniej mili, czyli dostarczania do adresata.

 – Szacujemy, że ostatnią bramkę zamontujemy w trzecim kwartale przyszłego roku. Cały system już rozbudowany w pełni będzie funkcjonował przed Świętami Bożego Narodzenia roku 2013 – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Paweł Włoch, członek zarządu Poczty Polskiej.

Bramki mają badać przesyłki kontrolne ze specjalnymi kodami identyfikacyjnymi. Zebrane w ten sposób dane będą automatycznie przekazywane do jednostki centralnej, która tworzy wspólną bazę danych i pozwala na sporządzanie szczegółowych analiz.

Już 2011 rok przyniósł znaczącą poprawę terminowości doręczeń, zarówno przesyłek listowych, jak i paczek. Ostatni raport Urzędu Komunikacji Elektronicznej dowodzi, że w pierwszej połowie tego roku wskaźniki także poszły w górę. Nie jest realizowany tylko jeden cel – dotyczący listów priorytetowych, które mają być doręczane następnego dnia po ich nadaniu.

 – Terminowość paczek krajowych w tej chwili kształtuje się na poziomie 99,9 proc. – podkreśla Paweł Włoch. – Zawsze skala powoduje jakieś nieprawidłowości. Dla przykładu, przez węzeł w Warszawie, który jest największym w kraju, dziennie przechodzi 1,5 mln listów zwykłych, 300-500 tys. listów poleconych i około 40 tys. paczek. Opóźnienia się zdarzają, ale w tej chwili już jest na tyle mała skala, że spełniamy wszystkie wskaźniki określone w rozporządzeniu [Ministra Infrastruktury z 9 stycznia 2004 roku ws. wykonywania powszechnych usług pocztowych – red.]  – zapewnia.

Trwają także prace nad rozwojem usług internetowych i ubezpieczeniowych oraz porządkowaniem umów wewnętrznych podpisanych jeszcze ponad 50 lat temu. W I kwartale przyszłego roku mają pojawić się też tzw. usługi hybrydowe – e-kartki czy e-listy, które polegają m.in. na zamianie przesłanego przez klienta maila na przesyłkę tradycyjną i dostarczeniu do adresata.

 – Poprawiamy swoją obsługę, poprawiamy terminowość. Chcemy poprawiać całą naszą sieć placówek pocztowych tak, aby klient przychodząc do nas, nie przychodził do urzędu, tylko przychodził do przyjaznej placówki pocztowej, gdzie wchodzi dlatego, że chce, a nie dlatego, że musi – mówi Paweł Włoch.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.