Mówi: | Michał Koleśnikow |
Funkcja: | Analityk |
Firma: | BGŻ |
Wigilijne potrawy droższe niż rok temu
Tegoroczne święta Bożego Narodzenia będą droższe od poprzednich. Więcej trzeba będzie zapłacić w szczególności za żywność, która może być o 4 proc. droższa niż rok temu. Najbardziej wzrosły ceny mięsa i nabiału.
Cena mięsa wieprzowego będzie wyższa od ubiegłorocznej o 5-5,5 proc. Podobnie jest z drobiem, który podrożał o około 4 proc. Do góry (o ok. 5 proc.) poszły też ceny nabiału, przede wszystkim jaj. Te zmiany pociągają za sobą dosyć duży wzrost wskaźnika cen żywności, mimo że nie wszystkie produkty podrożały.
– Ceny takich produktów jak warzywa, owoce czy pieczywo i produkty zbożowe, rosły w bieżącym roku trochę wolniej niż ceny żywności ogółem – zauważa w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Michał Koleśnikow, analityk Banku BGŻ.
Owoce kosztują dziś praktycznie tyle samo, co przed rokiem. W listopadzie staniały o 2,2 procent w porównaniu do cen z października. Natomiast ceny warzyw, chociaż tradycyjnie spadły w okresie wiosenno-letnim, to w ostatnich miesiącach poszły w górę. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego warzywa zdrożały w listopadzie o 6,8 proc. w porównaniu do października. To w skali rocznej daje wzrost cen o 2-3 proc.
W listopadzie nieznacznie podrożały również produkty zbożowe, w tym chleb (o 0,5 proc.). Jednak w tym przypadku nie można wykluczyć dalszych, bardziej dotkliwych podwyżek, bo w ostatnim miesiącu byliśmy świadkami szybkich wzrostów cen zbóż na krajowych i europejskich rynkach.
– Te wzrosty cen przełożą się na wzrost cen pieczywa i produktów zbożowych prawdopodobnie w pierwszych miesiącach przyszłego roku – ostrzega Koleśnikow.
Przyczyną jest niższa o około 5 proc. prognozowana światowa produkcja zbóż w bieżącym sezonie. Jest to skutkiem tegorocznej suszy, która wystąpiła jednocześnie w wielu ważnych regionach upraw, przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, Rosji, Ukrainie, Kazachstanie, południowych krajach UE i w Australii.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zdrożały napoje bezalkoholowe, w tym soki i herbata (o ok. 3 proc.). Przed Gwiazdką więcej przyjdzie też nam zapłacić za alkohol, według danych GUS-u o 3,7 proc.
Konsumenci coraz bardziej narzekają na wzrost cen na sklepowych półkach. Według najnowszego sondażu CBOS-u, 2/3 społeczeństwa obawia się, że w przyszłym roku będzie musiało ograniczyć zakupy żywności. Zaniepokojeni sytuacją są też sami producenci.
– Mają bardzo wysokie ceny surowców, ale nie mogą ich w pełni przełożyć na wyższe ceny sprzedawanej przez siebie żywności – dodaje analityk BGŻ.
To z powodu pogarszającej się sytuacji gospodarczej w kraju. Konsumenci nie dość, że mają mniej pieniędzy na zakupy, to jeszcze bardziej racjonalnie podchodzą do wszelkich zakupów. Dlatego producenci z wielu branż przetwórstwa żywności ograniczają marże. W efekcie przekłada się to na coraz gorsze wyniki finansowe przedsiębiorstw.
Czytaj także
- 2024-05-13: Po majówkowych promocjach ceny paliw na stacjach nie rosną drastycznie. Cenniki hurtowe idą w dół
- 2024-05-08: Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-05-06: Letnie igrzyska olimpijskie napędzają paryski rynek najmu krótkoterminowego. Nawet co piąty mieszkaniec Paryża chce wynająć swoje mieszkanie na czas olimpijskich zmagań
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
- 2024-04-12: Kakao podrożało w ekspresowym tempie. Czekolada może się stać towarem luksusowym
- 2024-04-15: Rynek dań gotowych z silnym potencjałem wzrostu. Producent makaronów przyspiesza rozwój w tym obszarze
- 2024-04-10: Producenci owoców i warzyw pełni obaw po przywróceniu 5-proc. VAT-u na żywność. Spodziewają się większej presji sieci handlowych na obniżkę cen
- 2024-04-09: Inflacja spadła do najniższego od pięciu lat poziomu. Spowolnić może także wzrost płac
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.