Mówi: | Tadeusz Trzmiel |
Funkcja: | Zastępca Prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury |
Kraków walczy ze smogiem. Efekty mają być odczuwalne za kilka lat
Władze Krakowa walczą z zanieczyszczeniem powietrza. Miasto współpracuje w tej sprawie z dużymi przedsiębiorcami, ale także prowadzi program likwidacji starych węglowych pieców w prywatnych domach i firmach. Zainteresowanie znacząco rośnie – o ile na koniec ubiegłego roku było 400 wniosków o dopłatę, dziś jest ich już 1 200.
– Na jakość powietrza składa się szereg przyczyn. To są piece, źródła komunikacyjne, a także źródła przemysłowe. Można się spodziewać, że około roku 2020 będzie wyraźny efekt poprawy tego stanu jakości, natomiast nawet wtedy nie będzie można mówić o całkowitej likwidacji problemu zanieczyszczenia – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury.
Jedną z przyczyn zanieczyszczenia Krakowa jest przyzwyczajenie jego mieszkańców do używania pieców węglowych. Władze Krakowa walczą ze smogiem od lat.
– Obecnie województwo małopolskie przygotowuje program dla całej Małopolski, w tym dla Krakowa, ale my organizujemy w Krakowie samodzielne działania – mówi Tadeusz Trzmiel. – Miasto Kraków współpracuje tu z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska oraz z Elektrociepłownią Kraków, Elektrownią Skawina i Arcelor Mittal.
Środki uzyskane od organizacji i przedsiębiorstw współpracujących z Urzędem Miasta mają pokryć koszty zamontowania nowych instalacji.
– Przy współfinansowaniu tych partnerów istnieje możliwość, aby w 100 proc. pokryć koszty nowych instalacji i namówić mieszkańców do zamiany pieców opalanych węglem na inne źródło ciepła, centralne ogrzewanie, zasilanie gazem czy zasilanie energią elektryczną – wyjaśnia Tadeusz Trzmiel.
Co ważne, widać również zmianę nastawienia wśród mieszkańców stolicy Małopolski, którzy coraz częściej korzystają z dotacji na likwidację pieców węglowych. W poprzednim roku mieszkańcy Krakowa złożyli 400 wniosków na kwotę ok. 1,5 mln złotych. Obecnie jest już złożonych 1200 wniosków na 22 mln złotych.
– Można więc mówić o niezwykłej aktywności mieszkańców w zakresie chęci likwidacji palenisk opalanych paliwem stałym – mówi Trzmiel. – Dlatego też podjęliśmy współpracę z Wojewódzkim Funduszem, a także z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska. Mamy deklaracje na pokrycie całości tych zobowiązań w stosunku do mieszkańców.
Ilość pieców węglowych, jakie aktualnie są w Krakowie, szacuje się na 20-30 tys. Z wniosków o dotacje mogą korzystać zarówno mieszkańcy, jak i podmioty gospodarcze.
– Właściwie każdy mieszkaniec i każdy podmiot gospodarczy, jeżeli tylko zadeklaruje zmianę i wykona modernizację ogrzewania mieszkania, może złożyć wniosek do Wydziału Kształtowania Środowiska – wyjaśnia zastępca prezydenta Krakowa. – Wnioski są tam weryfikowane, podpisuje się umowy i ustalana jest wysokość dotacji. Ta ostatnia jest przekazywana po wykonaniu takiego zadania.
W rankingu Światowej Organizacji Zdrowia, który przedstawia problem zanieczyszczenia powietrza, Kraków znalazł się w czołówce najbardziej zanieczyszczonych miast na świecie. Powietrze zatrute jest m.in. rakotwórczym benzo(a)pirenem, pyłem zawieszonym oraz dwutlenkiem azotu. Przedstawiciele inicjatywy Krakowski Alarm Smogowy podkreślają, że mieszkaniec Krakowa przyjmuje rocznie ilość benzo(a)pirenu odpowiadającą wypaleniu 2,5 tys. papierosów.
Czytaj także
- 2024-05-14: Mniej niż 2 proc. polskich rzek ma czystą wodę zdatną do picia. Podczas akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci
- 2024-03-07: Nadmierna ilość sztucznego światła w nocy wpływa negatywnie na całe ekosystemy. Zmienia czas kwitnienia roślin i zmniejsza liczbę owadów zapylających
- 2024-03-05: Zanieczyszczenie światłem zagrożeniem dla zdrowia ludzi i stanu środowiska. RPO chce wprowadzenia regulacji dotyczących korzystania ze sztucznego światła
- 2024-02-21: Uzgodniono szczegóły dyrektywy ds. jakości powietrza. Nowe normy zaczną obowiązywać w 2030 roku
- 2024-02-14: Kwestie klimatyczne coraz bardziej obecne w strategiach firm. Część z nich wyprzedza nawet unijne regulacje
- 2024-02-22: Niedopałki papierosów powodują co roku 20 mld dol. strat w ekosystemach wodnych. Potrzeba większej odpowiedzialności branży tytoniowej za ten problem
- 2024-01-29: MKiŚ pracuje nad rozwiązaniem problemów z wypłatą środków z programu Czyste Powietrze. Odbiorcy mogą stracić zaufanie do niego
- 2024-02-07: Ruszają prace nad poprawą programu Czyste Powietrze. Ministerstwo Klimatu szuka stabilnych źródeł finansowania i większej efektywności
- 2024-02-15: Warszawa przygotowuje się do wdrożenia strefy czystego transportu. Mieszkańcy stolicy na starcie będą zwolnieni z jej ograniczeń
- 2024-01-23: Kraków musi poprawić swoje przepisy dotyczące strefy czystego transportu. Będą gotowe pewnie najwcześniej jesienią
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.