Newsy

Krakowskie metro i kolej dużych prędkości będą miały szansę powstać dzięki partnerstwu publiczno-prywatnemu

2014-05-13  |  06:30
Mówi:Mariusz Mielczarek
Funkcja:dyrektor ds. sektora publicznego i Unii Europejskiej
Firma:Alstom w Polsce
  • MP4
  • Partnerstwo publiczno-prywatne jest szansą na powstanie krakowskiego metra i kolei dużych prędkości. W nowej unijnej perspektywie budżetowej ten instrument zyska na znaczeniu. Alstom, który realizuje tego typu projekty w innych krajach, podkreśla, że na razie dopiero rozpoczynają się analizy, ale rynek partnerstwa publiczno-prywatnego powoli będzie się rozwijał.

    Mamy nadzieję, że nowe oprzyrządowanie prawne i nowa perspektywa unijna, która otwiera furtkę dla projektów partnerstwa publiczno-prywatnego, będzie również interesująca dla naszych partnerów publicznych i takie projekty uda nam się w Polsce zrealizować. W tej chwili analizujemy rynek i potencjał poszczególnych samorządów, bo nowa perspektywa unijna też dopiero jest przed nami – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mariusz Mielczarek, dyrektor ds. sektora publicznego i Unii Europejskiej, Alstom w Polsce.

    Projekty PPP mogą mieć szczególne znaczenie w dziedzinie transportu. Alstom realizuje takie projekty w Europie i pozą nią. Dotyczy to zarówno budowy linii tramwajowych wraz z taborem (m.in. w Reims i Dijon we Francji), jak i kolei aglomeracyjnych i metra.

    Mielczarek podkreśla, że PPP może umożliwić przeprowadzenie kosztowych inwestycji transportowych w Polsce. W tym modelu mogłaby zostać zrealizowana zarówno budowa metra w Krakowie, jak i powstanie kolei dużych prędkości (KDP). PPP mogłoby przyspieszyć również instalację systemu ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym) na polskich magistralach kolejowych.

    Rozważamy i analizujemy, czy byłoby to opłacalne z naszej perspektywy jako partnera prywatnego. Zobaczymy. Na pewno jest w dużych aglomeracjach kilka projektów, którymi potencjalnie jesteśmy zainteresowani, plus kolej aglomeracyjna – podkreśla Mielczarek w rozmowie podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

    Dodaje, że również kolej dużych prędkości mogłaby być interesująca dla prywatnych partnerów. Budowa linii stoi pod znakiem zapytania z uwagi na wysokie koszty dla budżetu państwa.

    Model partnerstwa publiczno-prywatnego będzie preferowany w nowej perspektywie budżetowej UE w latach 2014–2020. Dzięki niemu budżet państwa jest w mniejszym stopniu obciążony kosztami inwestycji, a w zamian prywatny partner po ukończeniu budowy może czerpać zyski np. z biletów w komunikacji publicznej lub opłat za przejazd drogami.

    Alstom już w tej chwili jest obecny w Polsce na dużą skalę. Francuska spółka w 1997 r. przejęła chorzowskie zakłady Konstalu. Obecnie produkowane są tam wagony metra typu Metropolis oraz tramwaje Citadis. Tramwaje tego typu jeżdżą m.in. w Gdańsku i Katowicach. Alstom jest także właścicielem Fiat Ferroviaria, gdzie produkowane są pociągi Pendolino, które od grudnia tego roku mają pojawić się w regularnych połączeniach na polskich torach. Podzespoły do Pendolino są również produkowane w Chorzowie.

    Francuska spółka zajmuje się również produkcją turbin w fabryce w Elblągu. Jak informuje Alstom na swojej stronie internetowej, ponad 320 turbin parowych i gazowych dostarczonych do elektrowni na całym świecie zostało wyprodukowanych w Polsce. Zwłaszcza turbiny parowe trafiają głównie poza Europę. Spółka produkuje także generatory we Wrocławiu. Ogółem firma zatrudnia w Polsce ponad 3,2 tys. osób.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.