Newsy

Kuczyński (Xelion): RPP i minister finansów nie wiedzą, co się będzie działo w przyszłym roku

2011-12-23  |  12:00
Wszystkie newsy
Mówi:Piotr Kuczyński
Funkcja:Główny analityk
Firma:Xelion. Doradcy Finansowi

Piotr Kuczyński, główny analityk Xelion. Doradcy Finansowi podkreśla, że minister finansów ma pełną świadomość, że nie wie, co będzie się działo w przyszłym roku, dlatego mówi, że jest gotowość nowelizacji budżetu.

Rada Polityki Pieniężnej skrytykowała przyszłoroczny budżet.

 - Według szacunków Narodowego Banku Polskiego, planowane na 2012 roku zacieśnienie fiskalne ma w większym stopniu polegać na zwiększeniu dochodów sektora finansów publicznych, niż na ograniczeniu wydatków. Tymczasem jak wskazują wyniki badań empirycznych, z punktu widzenia trwałości przeprowadzanych dostosowań fiskalnych bardziej pożądane są dostosowania skoncentrowane po stronie wydatkowej - napisała w komunikacie RPP.

 - Ani się nie zgadzam z budżetem, ani krytyką tego budżetu, bo to nie ma najmniejszego sensu. RPP ocenia budżet patrząc z pozycji na dzisiaj. Budżet też był tworzony patrząc z pozycji na dzisiaj. Zarówno członkowie RPP, jak i minister finansów nie wiedzą, co się będzie działo w przyszłym roku – zaznacza Piotr Kuczyński główny analityk z Xelion. Doradcy Finansowi.

Główny Analityk Xelion dodaje, że jeśli potwierdzi się zakładany wzrost gospodarczy na poziomie 2,5% to z wykonaniem budżetu nie będzie problemu.

 - Jeżeli u nas będzie recesja to oczywiście sobie nie poradzi, ale tego nikt w tej chwili nie wie, jaka będzie sytuacja – podkreśla ekonomista.

Przyszłoroczny budżet zakłada maksymalnie 35 mld deficytu, 2,8% inflacji i bezrobocie na koniec roku na poziomie 12,3%.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.