Newsy

Rzemieślnicy wymierają. Nie ma chętnych do wykonywania zawodu

2011-12-17  |  13:00
Wszystkie newsy
Mówi:Marek Drzażdżyński
Funkcja:Mistrz zegarmistrzostwa

Rzemieślnicy wymierają. Nie ma chętnych do wykonywania zawodu Chętnych do korzystania z usług rzemieślników też coraz mniej. Ręcznie robione przedmioty wypiera produkcja masowa. A tych, którzy chcieliby jako szewc, zegarmistrz czy kowal pracować jest coraz mniej.

 - Ja jestem członkiem komisji egzaminacyjnej izbowej do dyplomów czeladniczych i mistrzowskich. Kadencja trwa 4 lata. W ostatniej kadencji był tylko jeden chętny do zdawania egzaminu na tytuł czeladniczy. Generalnie nie ma chętnych do wykonywania zawodów – żali się Marek Drzażdżyński, mistrz zegarmistrzostwa.

Do tego zawody te wymagają ogromnej wiedzy i  umiejętności. Przykładowo mistrz zegarmistrzowska musi posiadać wiedzę nie tylko związaną z mechanizmów zegarów, ale i umiejętności innych zawodów.

  -  Gdy ja naprawiam zegary antyczne to jest historyk sztuki, ślusarz, stolarz, grawer i inne pokrewne zawody. I jeszcze do tego zegarmistrz – wymienia Marek Drzażdżyński, mistrz zegarmistrzostwa.

Chętnych do opanowania tak dużej ilości dziedzin pokrewnych zegarmistrzostwu coraz mniej.

Ręcznie wykonane wyroby mistrzów rzemiosła – biżuterię, garnitury czy meble można było oglądać w czasie targów wyrobów luksusowych w ramach projektu Salonu Artystów Rzemiosła.

Zdjęcia z targów obejrzeć i pobrać można w Bazie Przebitek na newseria.pl

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

Infrastruktura

Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

Firma

Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.