Newsy

Wraca moda na polskie akcenty. Inspiracje stylem narodowym coraz popularniejsze w wystroju wnętrz polskich biur

2017-07-07  |  06:35

Styl narodowy przeżywa renesans w architekturze wnętrz. Coraz częściej po folkowe inspiracje sięgają także właściciele firm, którzy w ten sposób chcą podkreślić polskie korzenie przedsiębiorstwa. O ile w prywatnych mieszkaniach znaleźć można kujawskie hafty i kurpiowskie koronki, o tyle w biurach dominują motywy przetworzone. Projektanci sięgają po elementy nawiązujące do polskich krajobrazów, bogactw mineralnych i zdarzeń historycznych.

Po okresie fascynacji designem amerykańskim i zachodnioeuropejskim polscy architekci ponownie sięgają po elementy rodzimej kultury, także regionalnej. Nadają one współczesnym wnętrzom przytulny i radosny klimat. W nowoczesnych mieszkaniach można więc znaleźć takie motywy ze sztuki ludowej jak łowickie wycinanki czy hafty kujawskie, które świetnie wyglądają na ozdobnych poduszkach, tapetach, zastawie stołowej czy obiciach krzeseł. Elementy stylu narodowego coraz częściej pojawiają się także we wnętrzach biurowych.

– Jesteśmy w Polsce, więc często w designie pojawia się temat umieszczenia elementów związanych z tą lokalizacją, z lokalnym charakterem miejsca – mówi agencji informacyjnej Newseria Danuta Barańska, dyrektor kreatywny firmy Tétris.

Sposób wykorzystania motywów ludowych jest uzależniony od charakteru wnętrza. W przypadku firm z branży IT, PR lub reklamy, w których pracują przedstawiciele młodszych pokoleń, projektanci mogą się pokusić o dosłowne przeniesienie folkowych klimatów i oprzeć wystrój wnętrz na dowcipie lub nieco przesadnym, niemal rustykalnym zdobnictwie. W firmach o bardziej formalnym charakterze działalności, np. kancelariach prawniczych, designerzy posługują się raczej twórczą interpretacją niż dosłownością.

– Ocieramy się o element związany z rustykalnością, z którą polska kultura i polski design się kojarzą. Często proponujemy raczej przetworzoną formę tych elementów niż pójście w cepelię. Możemy wykorzystywać charakter polskich krajobrazów bądź tego, z czym Polska konkretnie się kojarzy, z bogactwami mineralnymi czy kulturą, sztuką, znanymi polskimi nazwiskami – mówi Danuta Barańska.

Według firmy Tétris Polska kojarzy się przede wszystkim z pięknymi krajobrazami, bogactwami mineralnymi oraz osiągnięciami naukowymi. Elementy te designerzy wykorzystali przy projektowaniu wnętrz firmy doradczej JLL, której siedziba mieści się w wieżowcu Warsaw Spire. W salach konferencyjnych i części przeznaczonej dla klientów wykorzystane zostały elementy polskich pejzaży m.in. lasów czy nadbałtyckich plaż. Każdej sali przypisana została inna kolorystyka, faktura wykorzystanych materiałów czy wzornictwo.

– Udało się wykorzystać czarny, tysiącletni dąb, który zatopiony w żywicy imituje stary stół zlokalizowany na plaży z rozsypanym piaskiem, czy chociażby sala Węgiel, w której przy okazji wykorzystania naturalnych spieków staraliśmy się oddać charakter polskiej kopalni – mówi Danuta Barańska.

Sala o nazwie Sól przypomina natomiast grotę solną – jej ściany wyłożone zostały płytami białymi z kwarcytu, a podłoga białą wykładziną. Odpowiednio rozmieszczone źródła światła imitują natomiast atmosferę występującą w kopalniach soli. Projektanci stworzyli także pokój mający nawiązywać do słynnej Bursztynowej Komnaty oraz salę wideokonferencyjną nazwaną imieniem Krzysztofa Kieślowskiego, której wystrój koresponduje z tematyką filmową.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.