Newsy

Znani muzycy stworzyli utwór oparty na dźwiękach natury. Specjalne urządzenia zebrały „muzykę” z Puszczy Białowieskiej

2022-11-29  |  06:15

Fale elektromagnetyczne wytwarzane przez rośliny mogą stanowić akompaniament muzyczny. Dzięki specjalnemu urządzeniu impulsy zarejestrowane w Puszczy Białowieskiej zostały zamienione na dźwięki i dostarczone do studia produkcyjnego. Tam z udziałem wokalistki Pauliny Przybysz i znanego producenta muzycznego Baascha powstała piosenka, stanowiąca efekt czwartej edycji projektu Czarna Polana. – Sporym wyzwaniem było zbieranie autentycznych dźwięków, bo dużo łatwiej jednak jest te dźwięki wyprodukować w zaciszu studia czy kupić, ale dzięki temu w „Pulsie” natura faktycznie wybrzmiewa – podkreślają realizatorzy kampanii.

W pierwszej kolejności udaliśmy się do miejsca, gdzie wszystko się zaczęło i co jest DNA naszego projektu Czarna Polana, czyli do Puszczy Białowieskiej. Tam wspólnie z artystami, czyli Pauliną Przybysz i Bartkiem Baaschem, najpierw zbieraliśmy inspiracje do całego projektu, poznawaliśmy puszczę i jej magiczny, nieokrzesany trochę świat. Następnie wspólnie z artystami zbieraliśmy dźwięki i tutaj bardzo zależało nam na ich autentyczności, dlatego też zdecydowaliśmy się na pobieranie ich właśnie u źródła – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje Monika Grudniak, brand manager Żubrówki Czarnej w CEDC, należącym do Grupy Maspex.

Materiał dźwiękowy pozyskano z wykorzystaniem techniki field recordingu, czyli nagrań odgłosów natury w terenie. Został zebrany w Puszczy Białowieskiej przy użyciu zarówno podstawowych technik nagrywania, jak i innowacyjnych narzędzi pozwalających na dotarcie do najczystszych rejestrów muzyki tworzonej przez naturę.

Do nagrywania autentycznych dźwięków natury użyliśmy mikrofonów pojemnościowych i parabolicznych, ale też, co jest pewnym novum, użyliśmy specjalnego urządzenia, które filtruje, przetwarza dźwięki z puszczy i z roślin bezpośrednio na dźwięki muzyki. Urządzenie podłączamy do roślin. Następnie zbiera ono i przetwarza impulsy elektromagnetyczne, a potem przetwarza je na warstwę muzyczną i realne dźwięki – wyjaśnia Monika Grudniak.

Tak pozyskane dźwięki zostały wykorzystane w studiu produkcyjnym jako trzon utworu przewodniego kampanii pt. „Puls”. Za produkcję odpowiadał Baasch, twórca muzyki elektronicznej, znany m.in ze współpracy z takimi artystami jak Smolik, Rysy, Kayah, Bokka, Catz ’n Dogz oraz stworzenia ścieżki dźwiękowej do filmu „Płynące wieżowce”. Piosenkę zaśpiewała znana wokalistka Paulina Przybysz.

Akurat w czasie, kiedy nagrywaliśmy dźwięki w Puszczy Białowieskiej, były bardzo niskie temperatury i padał deszcz. Ale myślę, że to podziałało na nas wszystkich i na artystów jeszcze bardziej inspirująco, mieliśmy większą determinację w tym, żeby zebrać jak najpiękniejsze dźwięki prosto z natury. To jednak było ogromnym wyzwaniem – mówi ekspertka. – Oczywiście mogliśmy wybrać się do studia, mogliśmy kupić te dźwięki lub je sztucznie wytworzyć, natomiast właśnie po to, żeby wybrzmiała autentyczność w całym utworze i w całym projekcie, zdecydowaliśmy się pojechać do puszczy, zebrać te dźwięki i przede wszystkim poczuć naturę.

– Po tej całej przygodzie każdy z nas wyjdzie trochę inny i trochę bardziej „podkręcona” jest nasza ciekawość, że tych dźwięków można słuchać nie tylko w plug-inach i instrumentach, które znamy, ale też w elementach krajobrazu – mówi Paulina Przybysz, współautorka singla.

Zazwyczaj szukam inspiracji w mieście i ludziach. Tym razem szukałem ich w przyrodzie, co było dla mnie zupełnie nowym doświadczeniem. Okazało się, że puszcza ma w sobie dużo pięknej muzyki – dodaje Baasch,

Utwór „Puls” jest dziełem stworzonym w ramach czwartej edycji projektu Czarna Polana realizowanego przez producenta alkoholu Żubrówka Czarna. We wcześniejszych latach w jego realizację zaangażowani byli twórcy tacy jak m.in. Tomasz Bagiński czy Kayah. Dziełami tworzonymi w ramach kampanii były wcześniej m.in. animacje, linia ubrań czy ekologiczny mural. W przyszłym roku mają zostać zaprezentowane założenia kolejnej kampanii.

– To, na czym nam zależy w projekcie Czarna Polana, to autentyczność – dodaje Monika Grudniak. – Cały projekt został zainspirowany obecnością człowieka w świecie, człowieka, który jest zawsze otoczony technologią, światem i jego pędem. My natomiast chcemy i proponujemy, żeby każdy z nas się zatrzymał, odetchnął. O tym tak naprawdę jest projekt Czarna Polana – mówi jego inicjatorka. – Na pewno chcemy pozostać przy świecie Czarnej Polany i przy jej DNA, czyli w świecie Puszczy Białowieskiej. Natomiast szczegóły zaprezentujemy już w przyszłym roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.