Newsy

Liczba wypadków z udziałem osób po spożyciu alkoholu niższa o ponad 11 proc. Rośnie świadomość społeczeństwa na temat odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu

2016-08-17  |  06:55

Ze statystyk policyjnych wynika, że w 2015 roku zmniejszyła się liczba wypadków, w których uczestniczyły osoby po spożyciu alkoholu – było ich 11,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Świadomość społeczeństwa na temat odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu rośnie m.in. dzięki kampaniom organizowanym przez producentów piwa. Kompania Piwowarska wystartowała z nową akcją „Bądź mądry”, w której przy wsparciu znanych blogerów i za pomocą specjalnie zaprojektowanych koszulek promuje trzeźwość wśród kierowców, a także niespożywanie alkoholu przez kobiety w ciąży i nieletnich.

– Piwo jest z nami od tysięcy lat i zawsze było napojem spożywanym podczas spotkań towarzyskich. Zarówno dla Kompanii Piwowarskiej, jak i dla całej branży kluczowe jest to, by ludzie rozumieli, że piwo jest napojem, który należy pić w sposób umiarkowany i odpowiedzialny. Od wielu lat prowadzimy różne kampanie, które edukują naszych konsumentów w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andrew Highcock, prezes Kompanii Piwowarskiej.

Alkohol, nawet w małym stężeniu, może nieść ze sobą zagrożenia. Dlatego Kompania Piwowarska promuje odpowiedzialną konsumpcję i ostrzega przed prowadzeniem samochodu po spożyciu alkoholu i przed konsekwencjami sięgania po alkohol przez kobiety w ciąży oraz przez nieletnich.

 W odniesieniu do kierowców podejmujemy szereg działań. Jednym z nich jest strona internetowa abcalkoholu.pl. Oferujemy też specjalną aplikację mobilną, która jest „alkomatem w telefonie” i pozwala sprawdzić orientacyjny poziom alkoholu w organizmie – wskazuje Highcock.

Bezpłatną aplikację mobilną Sprawdź Promile dotychczas pobrało na telefon ponad 280 tys. ludzi.

– Wśród licznych inicjatyw, które prowadzimy, jest również „Trzeźwobus”. W ubiegłym roku odwiedził 9 dużych imprez plenerowych i muzycznych, podczas których 28 tys. osób miało się okazję przebadać alkomatem. Tylko na tegorocznym Przystanku Woodstock skorzystało z tej możliwości 35 tys. osób. To o 50 proc. więcej niż w ubiegłym roku – mówi prezes Kompanii Piwowarskiej.

Łącznie liczba osób zaangażowanych w programy podniesienia świadomości bezpieczeństwa na drodze prowadzone przez Kompanię Piwowarską wyniosła w ubiegłym roku ponad 460 tys. Takie inicjatywy przynoszą efekty. Z raportu „Wypadki drogowe w Polsce w 2015 roku” przygotowanego przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że w 2015 roku liczba wypadków, w których uczestniczyły osoby po spożyciu alkoholu, spadła o 11,2 proc. w porównaniu z 2014 rokiem. O ponad 14 proc. spadła liczba wypadków spowodowanych przez takie osoby.

 Według naszego wewnętrznego raportu CSR nasze przekazy dotyczące negatywnych konsekwencji spożywania alkoholu w ciąży w ubiegłym roku dotarły do blisko 1,35 mln Polaków – dodaje Highcock.

W ramach przeciwdziałania sprzedaży alkoholu nieletnim przede wszystkim przed imprezami masowymi Kompania Piwowarska szkoli sprzedawców, jak reagować w sytuacji, gdy nastolatek próbuje kupić alkohol. Ostatnie badania CBOS przeprowadzone na zlecenie ZPPP „Browary Polskie” pokazują, że dorośli mają ogromny udział w inicjacji alkoholowej młodzieży. Uczestniczący w badaniu nastolatkowie deklarowali, że w takiej sytuacji najczęściej alkohol pochodził od dorosłych znajomych, którzy kupili niepełnoletniemu napoje procentowe (34,2 proc.), albo od domowników, którzy poczęstowali nastolatka alkoholem np. podczas rodzinnej uroczystości (33,8 proc.). To udowadnia, jak istotne jest to, by dorośli nie ułatwiali niepełnoletnim dostępu do alkoholu.

– Dotychczas promowanie niespożywania alkoholu w ciąży, niesprzedawania alkoholu nieletnim i nieprowadzenia samochodu po alkoholu to były trzy odrębne inicjatywy. Teraz łączymy je pod wspólnym szyldem w ramach kampanii „Bądź mądry” – zapowiada prezes Kompanii Piwowarskiej.

Kampania ruszyła 11 sierpnia i nawiązuje do znanego mema z facebookowego profilu „Bądź jak oni”, który w krótkim czasie zgromadził na Facebooku ponad 130 tys. fanów.

– Chcemy lepiej wykorzystywać popularne kanały komunikacji w internecie i dlatego stworzyliśmy serię filmów we współpracy z 10 popularnymi blogerami, którzy podzielają naszą troskę o umiarkowaną i odpowiedzialną konsumpcję alkoholu – wskazuje Highcock.

Na potrzeby kampanii powstała seria 30-sekundowych filmików z udziałem blogerów, m.in. Michała Góreckiego, Malwiny Bakalarz, Michała Kopika czy Natalii Tur. Każdy umieścił film z własnym przesłaniem w swoich kanałach social media, m.in. na Instagramie, YouTube i Facebooku. Bohaterowie filmów są też ubrani w koszulki zaprojektowane specjalnie na potrzeby akcji: ze znaczkiem „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” (i hasłem „Jestem mądry/a i dobrze się prowadzę”), „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” (i hasłem: „Jestem mądry, trzeźwy i przystojny” lub „Jestem mądra, trzeźwa i seksowna”) oraz  „W ciąży nie piję alkoholu” (z hasłem: „Jestem mądra i to mi nie ciąży”).

– W kampanii „Bądź mądry” mamy do zakomunikowania bardzo ważny przekaz. Jednocześnie rozumiemy, że jeżeli chcemy zyskać wsparcie dla tej inicjatywy, to musimy ten przekaz podawać w sposób lekki, bez moralizowania. Koszulki z mądrymi hasłami mają zachęcić ludzi, by dołączyli do naszej akcji. To nasz wkład w promowanie odpowiedzialnej i umiarkowanej konsumpcji alkoholu – podkreśla Andrew Highcock.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany

W Polsce padają w ostatnim czasie kolejne rekordy generacji prądu z OZE. – Potencjał wzrostu wciąż jednak mamy bardzo duży – zauważa Krzysztof Cibor z Greenpeace Polska. W tej chwili ten potencjał pozostaje w dużej mierze niewykorzystany m.in. przez regulacje hamujące rozwój energetyki wiatrowej na lądzie i zły stan sieci elektroenergetycznych, który przekłada się na dużą liczbę odmów przyłączania nowych źródeł odnawialnych albo konieczność ich czasowego wyłączania. Ekspert wskazuje, że to dwa najważniejsze zadania dla nowego rządu, który na czerwiec br. zapowiedział już liberalizację tzw. ustawy wiatrakowej.

Edukacja

Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem

Aż 64 proc. Polaków nigdy nie spotkało się z pojęciem rodzicielstwa zastępczego zawodowego – wynika z badania przeprowadzonego w marcu br. na zlecenie Fundacji Happy Kids. Najliczniejszą grupą, która nie zna tego pojęcia, stanowią respondenci między 18. a 22. rokiem życia. Co 10. badany nie wie, jaka jest różnica między rodzicem zastępczym a rodzicem adopcyjnym. Zdaniem ekspertów brak świadomości ma konsekwencje dla rozwoju instytucji pieczy zastępczej w Polsce.

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.