Newsy

Modernizacja terminala na Lotnisku Chopina przynosi efekty. Port obsługuje 11 mln pasażerów rocznie, a jest gotowy na prawie 20 mln

2016-05-31  |  06:45
Mówi:Przemysław Przybylski, rzecznik Lotniska Chopina

Adam Janus, kierownik kontraktu w HOCHTIEF Polska Oddział w Warszawie

Krzysztof Jankowski, dyrektor w HOCHTIEF Polska

  • MP4
  • 11,2 mln odprawionych pasażerów to ubiegłoroczny rekord Lotniska Chopina. W tym roku co miesiąc warszawski port lotniczy notuje kilkuprocentowe wzrosty – kwiecień był dwunastym miesiącem z rzędu z rekordowym wynikiem. Lotnisko jest przygotowane na dalsze dynamiczne wzrosty ruchu. Po zakończonej w ubiegłym roku modernizacji terminala T1 może obsługiwać nawet 20 mln pasażerów rocznie. – Dzięki niej mamy najnowocześniejszy terminal lotniczy w Polsce – przekonuje rzecznik lotniska.

    Jesteśmy bardzo zadowoleni z nowego terminala, nie tylko my, jako zarządzający lotniskiem, lecz także pasażerowie, którzy korzystają z Lotniska Chopina. Mają więcej stanowisk do odprawy, więcej stanowisk kontroli bezpieczeństwa, nowe sklepy i restauracje w części wolnocłowej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Przybylski, rzecznik Lotniska Chopina. – Dzięki jego uruchomieniu przepustowość lotniska wzrosła do ponad 20 mln pasażerów. W 2015 roku obsłużyliśmy 11,2 mln pasażerów, a więc ten zapas przepustowości mamy jeszcze całkiem spory.

    Nowy terminal został oddany do użytku 22 maja 2015 roku. Projekt zrealizowany przez konsorcjum Hochtief Polska i Hochtief Solutions AG obejmował przebudowę i modernizację Terminala 1 oraz jego zintegrowanie z terminalem T2. W ramach inwestycji powstał obiekt o powierzchni ponad 60 tys. mkw., dwa tunele podziemne łączące terminal ze stacją kolejową SKM. Wdrożono również nowoczesny system obsługi bagażu (BHS).

    Projekt ten został właśnie nagrodzony w kategorii obiekty komunalne i komunikacja tytułem Budowy Roku 2015 przyznawanym przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa. Jak podkreślają przedstawiciele generalnego wykonawcy, inwestycja pod wieloma względami była wyjątkowa. Jedną z jej cech charakterystycznych było zamontowanie na dachu terminala ogniw fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 7 tys. mkw. To jeden z największych systemów tego typu w Polsce. Poza tym realizacja projektu pełnej integracji terminala T1 z T2 odbywała się przy normalnym trybie pracy lotniska.

    Żyjemy w czasach, gdzie bezpieczeństwo na lotnisku stało się tematem bardzo istotnym, a więc wszystkie nasze działania prowadzone na lotnisku musiały być koordynowane ze służbami bezpieczeństwa lotniska, ze służbami operacyjnymi. Poza tym systemy instalacyjne musiały być testowane w porze nocnej, kiedy jest krótka przerwa w pracy lotniska, to był dodatkowy wymóg. Dzisiaj można powiedzieć, że zostało to zwieńczone sukcesem. Dzięki właściwej organizacji robót lotnisko nie przerwało pracy nawet na minutę – mówi Adam Janus, kierownik kontraktu w Hochtief Polska Oddział w Warszawie.

    Firma Hochtief od lat współpracuje z Lotniskiem Chopina w Warszawie. W 1990 roku spółka wygrała przetarg na zaprojektowanie, sfinansowanie i wybudowanie trzech obiektów lotniska: bazy cateringowej, terminala cargo i terminala pasażerskiego.

    Dla firmy to było wspaniałe wejście na rynek. To projekt na miarę nie tylko europejską, lecz także światową. To również odkrycie nowych technologii, nowych sposobów organizowania pracy. Było to przejście przez przysłowiowe ucho igielne do standardów pracy nowoczesnej firmy budowlanej. Rozpoczynając ten projekt w Warszawie w latach 90., nie zdawaliśmy sobie sprawy z tego, że zapoczątkujemy historię, którą będziemy budować przez kolejne lata – mówi dr Krzysztof Jankowski, dyrektor Działu Obsługi Biznesowej i Komunikacji w Hochtief Polska.

    Sukces tego przedsięwzięcia zachęca zarządzających lotniskiem do kolejnych inwestycji, które mają poprawić zarówno jakość i sprawność obsługi pasażerów, jak i komfort przebywania na lotnisku w oczekiwaniu na lot. W planach jest np. wydłużenie pirsów, w których znajdują się gate’y, czyli poczekalnie odlotowe. 

    Zastanawiamy się już teraz nad tym, jak rozbudowywać dalej terminal, żeby liczbę obsługiwanych pasażerów stale zwiększać, ponieważ ruch lotniczy w Polsce rośnie bardzo dynamicznie, z roku na rok na Lotnisku Chopina obsługujemy o kilkaset tysięcy pasażerów więcej – mówi Przemysław Przybylski. – Myślimy też o tym, jak zwiększać liczbę stanowisk postojowych dla samolotów, zwłaszcza dla dużych samolotów szerokokadłubowych, które przylatują do Warszawy z innych kontynentów. Potrzeby na pewno są i już teraz musimy o tym myśleć, ale konkretnych decyzji jeszcze nie ma.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.