Newsy

Od dziś regularne połączenia z lotniska w Modlinie. Rocznie może obsłużyć 2 mln pasażerów

2012-07-16  |  06:43
Mówi:Jadwiga Starczewska
Funkcja:Dyrektor Biura Handlowo-Marketingowego
Firma:Lotnisko Modlin
  • MP4

    Dziś regularne połączenia z lotniska w Modlinie uruchamia Ryanair. Wizz Air planował pierwszy odlot w środę, ale już wczoraj przeniósł tu połączenie z Budapesztu, które miało obsługiwać Lotniska Chopina. Obaj przewoźnicy zaoferują głównie połączenia europejskie.  Jeszcze w tym sezonie w Modlinie mogą pojawić się pierwsze samoloty czarterowe. Terminal będzie mógł obsłużyć ponad 2 miliony pasażerów rocznie.

    Lotnisko w podwarszawskim Modlinie ma być alternatywą dla portu im. Fryderyka Chopina na stołecznym Okęciu. Współpracą zainteresowanych jest coraz więcej przewoźników.

      Już sam fakt, że startujemy z takimi partnerami jak Wizz Air i Ryanair, i to w tak dużej skali, powoduje, że te nadzieje na przyszłość są bardzo duże i bardzo pozytywne – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jadwiga Starczewska, szefowa biura handlowo-marketingowego Lotniska Modlin.

    Około 40 proc. ruchu lotniczego nad Modlinem będą stanowiły rejsy z i na Wyspy Brytyjskie. Jak podkreślają przedstawiciele lotniska, lista połączeń krajowych, jak i zagranicznych będzie systematycznie rosła.

    Prawdopodobnie jeszcze w tym sezonie letnim na płycie podwarszawskiego lotniska usiądą też pierwsze samoloty przewoźników czarterowych. Kolejne w sezonie zimowym.

     – Zakładamy, że w większej skali nowe połączenia i nowi przewoźnicy pojawią się w przyszłym sezonie letnim – mówi Jadwiga Starczewska.

    Kluczowym czynnikiem, który ma zachęcić potencjalnych przewoźników, są ceny.

     – Nastawiliśmy się, że startujemy z przewoźnikami niskokosztowymi, wobec czego ustaliliśmy ceny na takim poziomie, żeby zachęcić wszystkich do korzystania z lotniska – mówi dyrektorka biura handlowo-marketingowego Lotniska Modlin. – Zyskiem największym będzie to, że lotnisko zaistnieje, że zacznie się rozwijać, a pasażerowie przyzwyczają się do tego, że można stąd latać łatwo, wygodnie i bez problemów.

    Tak ma być między innymi dzięki sieci połączeń z Warszawą. Do Modlina będą kursowały pociągi Kolei Mazowieckich z Warszawy Centralnej oraz z lotniska Okęcie. Autobusy, uruchomione przez kolejowego przewoźnika, dowiozą pasażerów ze stacji kolejowej w Modlinie pod sam terminal. Tzw. "bilet lotniskowy" będzie kosztował 12 złotych

     – Zakładamy, że w przeciągu dwóch lat na wprost terminala powstanie podziemna stacja kolejowa, co zupełnie uprości podróż – wyjaśnia Jadwiga Starczewska.

    Wkrótce też zostaną uruchomione specjalne połączenia autobusowe między Modlinem a innymi miastami w całej Polsce. Na pasażerów czekać będzie też około 800 miejsc parkingowych. 

    Lotnisko w Modlinie powstało kosztem ponad 250 mln zł. 40 procent pochodzi z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Dzięki funduszom unijnym udało się też zmodernizować stację PKP i zakupić kilkanaście składów pociągów elektrycznych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.