Newsy

Potencjał globalnego rynku dronów szacowany na 127 mld dol. Polscy producenci są ważnym graczem

2016-09-12  |  06:45
Mówi:Dawid Bielecki
Funkcja:dyrektor ds. szkoleń i eksploatacji systemów bezpilotowych
Firma:Grupa WB
  • MP4
  • Jak szacują eksperci PwC, potencjał zastosowania technologii dronowych wynosi 127 mld dol. W rankingu branż dominują infrastruktura, rolnictwo i transport. Bezzałogowce są też coraz szerzej wykorzystywane w wojskowości. Polska myśl techniczna ma na tym polu duże zasługi. Producenci z Grupy WB dostarczają drony polskiej armii i startują w przetargach na wyposażenie armii zagranicznych.

    Rynek bezzałogowców rozwija się zarówno w Polsce, jak i na świecie. Myślę, że to jest przyszłość. Niedługo niebo będzie usiane bezzałogowcami na całym świecie – mówi agencji Newseria Biznes Dawid Bielecki, dyrektor ds. szkoleń i eksploatacji systemów bezpilotowych w Grupie WB. – Zmieniają się przepisy, regulacje, wszystko po to, żeby ułatwić pracę tych maszyn.

    7 września weszło w życie rozporządzenie ministra infrastruktury i budownictwa, które nakłada na użytkowników dronów pewne obowiązki zmierzające do zwiększenia bezpieczeństwa. Różnicuje ono przepisy dotyczące dronów używanych rekreacyjnie lub sportowo od tych wykorzystywanych do innych celów, np. zarobkowych. Tego typu zmiany są konieczne, by branża mogła dalej prężnie się rozwijać. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego podkreśla w komunikacie, że Polska może być jednym ze światowych liderów lotnictwa bezzałogowego.

    Drony, początkowo produkowane dla wojska, dziś znajdują coraz szersze zastosowanie.

    – Drony to latające oczy, które są potrzebne zarówno na rynku cywilnym, jak i wojskowym. Jedyna różnica jest taka, że do cywilnego wykorzystania są samoloty nieuzbrojone, ale możliwości są bardzo podobne. Na przykład możemy używać kamer termowizyjnych i w wojsku, i do działań cywilnych – mówi Bielecki.

    Z raportu PwC wynika, że dziś potencjał komercyjnego wykorzystania bezzałogowców przekracza 127 mld dol. Na pierwszym miejscu pod względem skali takiego zastosowania znajduje się branża infrastrukturalna (45 mld dol.), a na kolejnych rolnictwo (32 mld) i transport (13 mld). Pomysły na wykorzystanie dronów ma coraz więcej branż. Urządzenia te mogą transportować, zdobywać dane, monitorować uprawy, a także uczestniczyć w precyzyjnych działaniach operacyjnych.

    Latające oczy to jest to, czego brakuje najczęściej operatorom, żołnierzom na polu walki, żeby zobaczyć, co się dzieje kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt kilometrów od nich. Możemy te „oczy” również uzbroić. Nie tylko możemy za ich pomocą widzieć, lecz także atakować – mówi dyrektor w Grupie WB.

    Na produkcję dronów stawia także Grupa WB. Polska armia wykorzystuje na swoje potrzeby bezzałogowiec rozpoznawczy FlyEye. Urządzenia te były stosowane m.in. podczas misji w Afganistanie.

    Produkujemy sprzęt na potrzeby klienta wojskowego na rynku polskim. Jest to sprzęt całkowicie polski, polska myśl techniczna, a możliwości jej rozwoju są ogromne – mówi Dawid Bielecki. – W Grupie WB Flytronic zajmuje się i będzie się zajmował systemami bezpilotowymi różnych klas. Zaczęliśmy od systemów klasy miniaturowej, w tej chwili jest cała rodzina bezzałogowców i tę rodzinę będziemy rozwijali na bieżąco.

    Na targach zbrojeniowych w Kielcach Grupa WB zaprezentowała bezzałogowiec FT-5 Łoś w kategorii broni taktycznej krótkiego zasięgu. W zależności od potrzeb zamawiającego urządzenie to może być wyposażone w różne systemy, np. rozpoznawczy czy do przenoszenia uzbrojenia.

    Urządzenia firmy Flytronic trafiają także na rynki zagraniczne. Firma liczy na dalszą intensywną ekspansję, m.in. dzięki podpisanej w lipcu umowie z Agencją Wsparcia i Zaopatrzenia NATO, która kontraktuje usługi i towary na rzecz armii należących do Paktu Północnoatlantyckiego. Od 1 sierpnia to Agencja jest odpowiedzialna za zawieranie umów na serwis, naprawy i dostawę części zamiennych do bezzałogowców FlyEye. Grupa WB może w ten sposób dotrzeć na rynki, na których samodzielnie trudno byłoby jej zadebiutować.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.