Newsy

R. Baniak (MSP): przestaliśmy szukać inwestora dla PLL LOT

2012-09-19  |  06:50
Mówi:Rafał Baniak
Funkcja:wiceminister skarbu
  • MP4

    Sprzedaż LOT-u na razie wstrzymana. Skarb Państwa, który ma blisko 68 proc. akcji PLL LOT, chce wrócić do planów prywatyzacji, po tym jak poprawi się sytuacja na europejskim rynku lotniczym i wyniki finansowe spółki.

     – Dzisiaj jest trudno mówić o potencjalnym przejmującym nasze udziały w LOT – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceminister skarbu Rafał Baniak.

    W ocenie wiceministra skarbu, jednym z powodów takiej decyzji jest sytuacja na europejskim rynku lotniczym.

     – Ważną przesłanką, która każe inwestorom poczekać jest to, że już w tym roku upadło 11 europejskich linii lotniczych. W tym roku europejscy przewoźnicy mogą stracić ponad 1 mld euro – wyjaśnia.

    Fiaskiem zakończyły się tym samym dotychczasowe rozmowy w sprawie ewentualnej sprzedaży PLL LOT. Jako ostatni przewoźnik, bo w czerwcu br., z planów przejęcia wycofał się Turkish Airlines. Wcześniej do zakupu narodowego przewoźnika przymierzały się także m.in.: Air France, British Airways, Lufthansa, a także Etihad Airways, czyli emirackie linie lotnicze.

    W takiej sytuacji przewoźnik ma się w najbliższym czasie skoncentrować na restrukturyzacji i na rozwoju firmy.

     – Nie dopuszczam do takiej dyskusji, żeby LOT miał upaść. Pracujemy nad rozwojem spółki. Przypomnę, że na koniec roku będzie w Polsce pierwszy Boeing 787. Będziemy pierwszą linią w Europie, która będzie posiadała tego typu supernowoczesne maszyny. I  tylko z tego tytułu można oczekiwać pozytywnych projektów  w przyszłości – mówi wiceminister Baniak.

    Pierwszy Dreamliner przyleci do Warszawy 15 listopada, a do marca przyszłego roku LOT ma dysponować pięcioma nowymi maszynami. Docelowo będzie miał osiem Boeingów 787, które będą obsługiwać połączenia z Ameryką Północną i Azją. Przewoźnik liczy, że jego przychody wzrosną o około 20 proc. w związku z unowocześnieniem floty.

    Wiadomo już także, że polski przewoźnik ma się skupić na podstawowej działalności biznesowej, stąd też w planach ma sprzedaż części majątku, w tym udziałów m.in. 38 proc. w Eurolot, na co najbardziej liczy zarząd, ale też w Casinos Poland i Petrolot.

    Wiceminister Baniak dopytywany o plany przejęcia przez ARP akcji Eurolotu, nie wyklucza  takiej możliwości.

     – Jeżeli chodzi o ARP, jest to agencja rządowa. Intencją naszą jest to, żeby ta agencja była przygotowana do ewentualnej akwizycji aktywów "około LOT-owskich" – mówi.

    MSP skupia 67,97 proc. akcji LOT, TFS Silesia - 25,1 proc., 6,93 proc. należy do pracowników.

    Za cały 2011 rok przewoźnik odnotował 145,5 mln zł straty. W 2010 roku wyniosła ona 163,1 mln zł. W tym roku spółka planowała zysk w wysokości 52,5 mln zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.