Newsy

Ludwik Sobolewski: warszawska giełda potrzebuje wizji rozwoju w regionie

2013-06-07  |  06:45
Mówi:Ludwik Sobolewski
Funkcja:Prezes Giełdy Papierów Wartościowych w latach 2006-2013
  • MP4
  • Wejście na Giełdę Papierów Wartościowych dużych chińskich spółek może być impulsem do rozwoju warszawskiego parkietu. To jednak zbyt mało, by zapewnić polskiej giełdzie trwałą dominacje w regionie – uważa były prezes GPW Ludwik Sobolewski. Jedną z możliwych koncepcji jest ekspansja i przejęcie giełdy w Pradze lub Wiedniu.

     – Przyszłość dla GPW zależy od tego, czy w ramach szeroko rozumianej Giełdy Papierów Wartościowych będzie ten rodzaj przywództwa, który ma bardzo szerokie kompetencje oraz wizję i odwagę do podejmowania zmian. – podkreśla były prezes giełdy Ludwik Sobolewski.

    Przejęcie praskiego parkietu przez GPW zasugerował w czasie swojej wizyty w pod koniec maja w Warszawie prezydent Czech Milos Zeman. Zdaniem ekspertów giełda w Pradze jest stosunkowo niewielka i mało atrakcyjna dla inwestorów. Obroty w Pradze są czterokrotnie niższe niż w Warszawie i wynoszą 10 mld euro rocznie. Kapitalizacja rynku też jest proporcjonalnie mniejsza: w Pradze to 24 mld euro, w Warszawie – ponad 125 mld euro.

    Dlatego zagraniczne firmy omijają raczej Pragę i decydują się na Warszawę – na przykład polskim parkietem są zainteresowane duże chińskie spółki.

     – Wizja rozwoju giełdy nie powinna polegać na tym, że zadowalamy się tym, że pojawi się na niej jedna czy dwie chińskie spółki, tylko powinna być pewną koncepcją co do przyszłości rynku kapitałowego – ocenia Sobolewski. 

    Coraz częściej mówi się również o połączeniu giełd w Warszawie i w Wiedniu. Władze GPW już prowadzą rozmowy z holdingiem Wiener Boerse CEE Stock Exchange Group (CEESEG), który powstał po przejęciu przez wiedeńską giełdę parkietów w Budapeszcie i Lublanie. Strategicznym doradcą w negocjacjach jest Citibank. W pierwszej fazie rozmów partnerzy z Warszawy i Wiednia maja ocenić możliwości współpracy. W drugiej będą rozmawiać o ewentualnej konsolidacji.

     – To jest też coś, co wymaga pewnej wizji strategicznej i dopiero w ramach tej wizji można rozpatrywać tego rodzaju konstrukcje – mówi Sobolewski.

    Pierwsza możliwość to przejęcie warszawskiego parkietu przez grupę wiedeńską. Druga – przejęcie giełdy w Wiedniu przez GPW. Na przeszkodzie stoi jednak struktura własnościowa GPW, której większościowym udziałowcem jest Skarb Państwa. Austriaccy inwestorzy niechętnie patrzą na sprzedaż dobrze prosperującej grupy polskiemu państwu.

    Argumentem, który przemawia za sprzedażą giełdy w Wiedniu polskim inwestorom jest z drugiej strony pozycja lidera, jaką GPW ma w regionie i możliwość stworzenia konkurencji dla rynków kapitałowych w Rosji i Turcji.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.