Newsy

M. Boni: w Polsce powinna być możliwość uboju rytualnego na potrzeby mniejszości religijnych

2013-09-06  |  06:55

Michał Boni liczy na to, że Trybunał Konstytucyjny szybko rozstrzygnie, czy zakaz uboju rytualnego w Polsce jest zgodny z ustawami chroniącymi swobody religijne mniejszości. Minister chce, by w Polsce były warunki dla uboju rytualnego na potrzeby mniejszości religijnych.

Zdaniem Michała Boniego, w Polsce powinna istnieć możliwość uboju rytualnego, ze względu na poszanowanie religii muzułmanów i żydów. Dlatego w lipcu, po odrzuceniu w Sejmie projektu zmian w przepisach o uboju rytualnym, postanowił zwrócić się do Rządowego Centrum Legislacji z prośbą o interpretację przepisów w tej sprawie. Z opinii Centrum wynika, że niektóre artykuły konstytucji dopuszczają prawo do swobód religijnych, w tym do rytuałów. Teraz sprawą zajmie się Trybunał Konstytucyjny.

 – Związek Gmin Żydowskich złożył wniosek do Trybunału Konstytucyjnego. Jest też pytanie białostockiego sądu, więc mam nadzieję, że Trybunał uzna, że to jest sprawa bardzo ważna i oczywiście rzetelnie zanalizuje – mówi minister w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

Białostocki sąd zwrócił się do Trybunału z pytaniem o zgodność zakazu uboju rytualnego z konstytucją, bo musi rozstrzygnąć zażalenie ws. uboju, który miał miejsce w marcu br., gdy był on już zakazany.

 – Uważam, że musimy wiedzieć dokładnie, jaka istnieje ewentualna kolizja między zapisami z ustawą o ochronie zwierząt, a tymi ustawami i konstytucją, które gwarantują swobody religijne, w tym rytuałów religijnych. Trybunał Konstytucyjny jest najlepszą instytucją, żeby to wyjaśnić –tłumaczy Michał Boni.

Jego zdaniem całkowity zakaz uboju rytualnego w Polsce godzi w prawa mniejszości religijnych i naraża je na dodatkowe problemy, m.in. takie, jak konieczność sprowadzania mięsa zza granicy.

 – Kwestia nie jest tylko w tym, żeby mieć mięso, tylko także jest związana z potrzebą rytuału, uczestnictwa. Moim zdaniem trzeba to też uszanować – argumentuje minister.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.