Newsy

M. Korolec: potrzebny nowy dialog między przedsiębiorcami a administracją

2015-05-13  |  06:50
Mówi:Marcin Korolec
Funkcja:wiceminister środowiska
Firma:pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej
  • MP4
  • Dialog między biznesem a administracją jest kluczowy w procesie tworzenia prawa na poziomie krajowym, europejskim i światowym. Nie wystarczy jednak zgłaszanie postulatów. Potrzebna jest precyzyjna informacja i wskazówki od firm co do ich oczekiwań – mówi Marcin Korolec, wiceminister środowiska i pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej. Ma to istotne znaczenie również dla nowej perspektywy unijnej.

    Ponad 80 mld euro do wydania w latach 2014-2020 motywuje do współpracy firmy i administrację. Tym bardziej że będzie to prawdopodobnie ostatni tak poważny zastrzyk pieniędzy z unijnej kasy. Dialog pomiędzy dwoma stronami jest jednak potrzebny również do tworzenia nowego prawa.

    W obecnej rzeczywistości gospodarczej potrzeba kształtowania poprawnego dialogu pomiędzy przedsiębiorcami a organami administracji jest kwestią oczywistą.

    Jest potrzeba ukształtowania tego dialogu w sposób nowy. Kiedyś mieliśmy do czynienia z taką kulturą współpracy, że przychodził jakiś biznesmen do administracji i mówił: „Wiecie, rozumiecie, zróbcie, żeby było dobrze”. Dzisiaj sprawy są bardziej skomplikowane i trzeba ze strony biznesu precyzyjnej analizy tego, co jest możliwe, w jakim czasie i w jakich parametrach – mówi agencji Newseria Marcin Korolec, wiceminister środowiska i pełnomocnik rządu ds. polityki klimatycznej.

    Ma to szczególne znaczenie przy tworzeniu nowego prawa, ponieważ to proces złożony, w którym uczestniczy wiele podmiotów. To z kolei wymusza konieczność prowadzenia precyzyjnego dialogu pomiędzy wszystkimi uczestniczącymi w nim jednostkami, a także szczegółowego określenia obowiązujących zasad.

    Niezwykle istotny jest dialog bieżący, ale precyzyjny, dotyczący tego, co możliwe do osiągnięcia, co jest prawdziwym wyzwaniem i na czym administracja powinna się skupić. Uczymy się tego powoli, ale mam nadzieję, że będzie to dobrze funkcjonowało w przyszłości – uważa Marcin Korolec.

    O tym, jak duże ma to znaczenie, świadczą chociażby podejmowane decyzje w zakresie polityki klimatycznej UE. Przemysł europejski przestrzega przed zbyt ambitnymi celami dotyczącymi redukcji emisji dwutlenku węgla, które mogłyby doprowadzić do tego, że zakłady przemysłowe przenosiłyby się za granicę, gdzie wymogi środowiskowe są mniej restrykcyjne.

    Dobry dialog na linii przedsiębiorcy – administracja przyda się również przy projektach w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Jak podkreśla Marcin Korolec, tego typu współpracy też dopiero się uczymy. Realizowanych w ten sposób projektów jest jeszcze niewiele, więc i doświadczenie obu stron jest małe, ale w kolejnych latach – dzięki wsparciu UE – PPP będzie zyskiwać na znaczeniu.

    Z opublikowanego pod koniec ubiegłego roku raportu Biura Analiz Sejmowych wynika, że jedną z barier rozwoju PPP w Polsce jest brak prawidłowych relacji między podmiotami publicznymi a prywatnymi. Po stronie sektora prywatnego zasadniczą obawą przed zaangażowaniem w PPP jest – poza ryzykiem finansowym i skomplikowanymi przepisami – brak wykształcenia dobrych praktyk tej współpracy. Coraz więcej firm jest jednak zainteresowanych tą formułą współpracy. Eksperci przewidują, że liczba skutecznie zawartych umów PPP będzie rosła o ok. 30-40 rocznie, szczególnie w ostatnich latach nowej perspektywy. Według danych Ministerstwa Gospodarki dziś w ramach PPP realizowanych jest 81 umów, a kolejne 128 ma status pomysłu lub projektu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne

    Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.

    Infrastruktura

    Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci

    W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.

    Firma

    Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe

    Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL  „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.