Mówi: | Ewa Bobkowska |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | P.A. NOVA |
Małe miasta nadzieją deweloperów. P.A. NOVA liczy na zyski z budowania tam parków handlowych
Polski rynek budowlany najpóźniej w ciągu roku powinien rozwinąć się do poziomu satysfakcjonującego działające na nim firmy – ocenia deweloperska spółka P.A. NOVA. Już dziś po wydłużających się terminach podwykonawców widać, że zamówień jest więcej. Spółka specjalizująca się w budowie i eksploatacji centrów handlowych największe szanse na rozwój widzi w małych miastach, do 100 tys. mieszkańców.
Ożywienie na polskim rynku budowlanym dobrze widać w statystykach. Jak podał GUS, w marcu rozpoczęto blisko 15 tys. budów. Branży sprzyjała tegoroczna ciepła zima. Ale ożywienie widać również w wynikach za ostatnie 12 miesięcy – lista rozpoczętych budów wzrosła w ujęciu rocznym o 7 proc. Zleceń będzie coraz więcej, bo w okresie trzech pierwszych miesięcy roku wydano pozwolenia na budowę blisko 38,5 tys. mieszkań, czyli o 13,3 proc. więcej niż rok wcześniej. W marcu w ujęciu miesięcznym liczba pozwoleń wzrosła o 42,7 proc.
– W tej chwili rynek budowlany się odradza – mówi agencji informacyjnej Newseria Ewa Bobkowska, prezes zarządu P.A. NOVA. – Widać to chociażby po zapytaniach kierowanych do podwykonawców, którzy mają dużo pracy. Potrzeba jeszcze trochę, pół roku, może rok, żeby to był rynek budowlany taki, jakiego byśmy sobie życzyli.
P.A. NOVA działa jako generalny wykonawca, ale też samodzielny inwestor. Spółka ma własne obiekty, które wynajmuje. Są to zarówno obiekty przemysłowe, jak i centra handlowe.
– Naszym obszarem zainteresowania są miasta poniżej 100 tys. mieszkańców. Tam widzimy niszę, w której jeszcze przez następne 2-3 lata na pewno będzie można inwestować w mniejsze obiekty komercyjne, parki handlowe, małe galerie – deklaruje Ewa Bobkowska. – Duży potencjał widzimy także w przyszłości obiektów przemysłowych, hal produkcyjnych z zapleczami biurowymi i socjalnymi. W ten segment już od dwóch lat też mocno wchodzimy.
W listopadzie P.A. NOVA zamierza zakończyć swą flagową inwestycję, czyli Galerię Galena w Jaworznie. Już dziś to centrum handlowe o powierzchni przekraczającej 30 tys. mkw. jest wynajęte w 70 proc.
– Myślę, że otwarcie będzie może nie w stu procentach, bo w tej chwili trudno osiągnąć taki wynik, ale na pewno będziemy mieli około 95 proc. powierzchni wynajętej – zakłada prezes zarządu P.A. NOVA. – Mamy Multikino, Fabrykę Formy, czyli fitness dla dorosłych, bardzo dużą bawialnię dla dzieci, najemcę spożywczego Carrefour, całą Grupę LPP oraz duży, wygodny parking na ponad 800 samochodów.
W I kwartale przychody P.A. NOVA przekraczały 35 mln zł i były o 2 mln niższe niż rok wcześniej. Zysk netto spółki sięgał 1,4 mln zł i był o 4 mln zł niższy niż w I kwartale 2014 roku. Jak deklaruje prezes, kondycja P.A. NOVA jest dobra, a stosowany od dawna model finansowania inwestycji się sprawdza.
– Nasze kredytowanie to przede wszystkim wkład własny na poziomie 30 proc. dla każdej inwestycji i 70 proc. kredytu bankowego. Mamy bardzo dobrą współpracę z bankami. Z pozyskiwaniem kredytu na dobrych warunkach nie ma w tej chwili problemu. Oczywiście projekt musi być dobry, musi być skomercjalizowany i musi być pozwolenie na budowę, wtedy banki są bardzo chętne do współpracy – podkreśla Ewa Bobkowska.
Czytaj także
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-15: Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
- 2024-05-10: Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
- 2024-04-30: Wzrost inwestycji prywatnych przesądzi o rozwoju polskiej gospodarki w najbliższych latach. Sektorami przyszłości są nowe technologie i zielona energetyka
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-07: Stworzenie cyfrowego bliźniaka Ziemi coraz bliżej. Pomoże precyzyjniej przewidywać klęski żywiołowe
- 2024-05-06: Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.
Infrastruktura
Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.
Firma
Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.