Mówi: | Bożena Lublińska-Kasprzak |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości |
Marcowy nabór wniosków na dofinansowanie unijne dla eksporterów przesunięty
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości nie może rozpocząć planowanego na marzec naboru wniosków o dofinansowanie dla eksporterów. Wciąż czeka na nowelizację rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego.
Nowy termin I naboru w tym roku zostanie ogłoszony w terminie do 30 dni od wejścia w życie zmian w przepisach dotyczących udzielania przez PARP pomocy finansowej w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka 2007-2013. Kolejne konkursy przewidziane są na czerwiec i październik. W 3 rundach PARP ma do rozdysponowania 324 mln zł.
"Paszport do eksportu" wspiera działania związane z wchodzeniem i rozpoznawaniem nowych rynków przez przedsiębiorców.
- W tym roku planujemy dość istotną zmianę, która wynika z postulatów przedsiębiorców. Połączymy 2 etapy składania wniosków w jeden etap, zarówno na plan rozwoju eksportu, jak i działania związane z wdrażaniem planu rozwoju eksportu. Będzie to na pewno znaczące ułatwienie dla przedsiębiorców. Mam nadzieję, że zachęci ich do korzystania z tego programu - mówi prezes PARP Bożena Lublińska-Kasprzak.
Do tej pory przedsiębiorcy musieli złożyć dwa wnioski, a dofinansowanie było przydzielane również w dwóch etapach. Najpierw przedsiebiorca musial przygotować plan rozwoju eksportu na co dostawał maksymalnie 10 tys. zł, a następnie mógł starać się o dofinansowanie w wysokosci nawet 200 tys. zł na wdrożanie planu.
Z programu "Paszport do eksportu" mogą przede wszystkim skorzystać firmy, które chcą przygotować plan ekspansji na zagranicznych rynkach, czyli rozpoznać swoje możliwości na nowych rynkach, określić, które rynki są dla niego najlepsze oraz zplanować działania. PARP zapewnia również finansowanie na wdrożenie przygotowanych planów.
- Przedsiębiorca będzie mógł uzyskać dofinansowanie na sfinansowanie planu rozwoju eksportu i działania związane z jego wdrożeniem. Będzie on mógł pokryć koszty związane z marketingiem, promocją, udziałem w targach, misją na nowych rynkach zagranicznych - wymienia Bożena Lublińska-Kasprzak.
Czytaj także
- 2024-03-26: Fundusze Norweskie wspierają polskie firmy. Dzięki nim powstało już wiele innowacyjnych technologii
- 2024-01-08: Rozwój analiz laboratoryjnych pozwala skuteczniej wykrywać doping, także po latach. Pomóc w walce z niedozwolonymi substancjami w sporcie mogłoby także zaostrzenie kar
- 2023-12-07: Programy mentoringowe pomagają start-upom pokonać początkowe bariery w działalności. PARP szuka operatorów mogących zapewnić innowatorom takie wsparcie
- 2023-11-24: Polskie firmy wdrażają innowacyjne rozwiązania związane z ponownym wykorzystaniem odpadów. Takie działania wciąż jednak wymagają promocji
- 2023-10-11: Małe i średnie firmy wciąż na początku drogi do zrównoważonego rozwoju. Napotykają znacznie więcej barier niż duże podmioty
- 2023-10-18: Polskie firmy zbyt wolno się cyfryzują. Wiele z nich wciąż nie zna korzyści, jakie płyną z tego procesu
- 2023-07-26: Firmy mogą wiele zyskać dzięki inwestycjom ułatwiającym życie osób ze szczególnymi potrzebami. PARP ma do rozdysponowania 222 mln zł na takie projekty
- 2023-07-11: Dla co piątego start-upu brak wiedzy i doświadczenia jest barierą w rozwoju. 90 mln zł trafi do podmiotów, które będą wspierać młode spółki mentorsko i finansowo
- 2023-06-15: Polskie firmy coraz mocniejsze w eksporcie. 40 proc. sprzedaży zagranicznej trafia poza UE
- 2023-06-20: W tym roku małe szanse na utrzymanie rekordowego wzrostu eksportu. Powodem słabnięcie gospodarek partnerów handlowych Polski
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.