Newsy

Marszałkowie województw chcą wykorzystać Wisłę do transportu towarów

2013-05-06  |  06:05

Polska musi zacząć wykorzystywać Wisłę do transportu – apelują marszałkowie województw, przez które przepływa rzeka. Żaden rząd od 1990 roku nie podjął działań na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej. Pierwszym krokiem powinno być opracowanie spójnej rządowej strategii – przekonuje Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. Skuteczne działanie utrudnia jednak to, że kompetencje z tym związane są rozdzielone pomiędzy wiele ministerstw.

 – Wykorzystanie potencjału naszych portów, zwłaszcza portu w Gdańsku i Gdyni mogłoby być bardziej efektywne, gdybyśmy zapewnili tańszy transport poprzez Wisłę. gdybyśmy mogli budować przy korycie Wisły, w różnych częściach naszego kraju centra logistyczne umożliwiające przeładunek kontenerów bądź innych towarów – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

W Polsce brakuje strategii wykorzystania rzek, jaką opracowują inne europejskie kraje. Żegluga śródlądowa ma znacznie większe znaczenie między innymi w Niemczech czy we Francji. W ubiegłym roku rząd w Paryżu przeznaczył na modernizację dróg śródlądowych aż 4 miliardy euro.

Według marszałka województwa pomorskiego, zaniedbania w polskim transporcie śródlądowym wynikają z tego, że po 1990 roku priorytetem były drogi szybkiego ruchu i autostrady. Ale teraz marszałkowie dziewięciu województw apelują do rządu o opracowanie strategii.

 – Zachęcamy, aby i minister transportu i budownictwa, ale także minister środowiska zdecydowali się na realizację jednego spójnego rządowego programu – mówi marszałek Pomorskiego.

Jak podkreśla Mieczysław Struk, obecnie trudno o spójną strategię, bo odpowiedzialność jest rozdzielona pomiędzy różne resorty. Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej, który zarządza Wisłą, podlega pod Ministerstwo Środowiska. Resort transportu, w gestii którego leży rozwój transportu śródlądowego, prawnie nie ma żadnej władzy nad rzekami. Z kolei za kwestie związane z rybołówstwem odpowiada resort rolnictwa.

Dlatego kwestie odpowiedzialności powinny zostać rozstrzygnięte przez Radę Ministrów. Jak mówi Mieczysław Struk, marszałkowie województw apelują o przeprowadzenie analiz możliwości wykorzystania Wisły w transporcie śródlądowych, bo na razie takich opracowań brakuje.

 – Jak dotąd nie ma wprost zainteresowania ze strony jakiegokolwiek ministerstwa tą problematyką – podkreśla marszałek. – Niektóre media, zwłaszcza regionalne, np. Dziennik Bałtycki, uruchomiły wielką akcję służącą Wiśle. Wydaje mi się, że ta kampania prowadzona przez media, ale też i zainteresowanie regionów będzie sprzyjać powstawaniu takiego programu. Trzeba się odblokować, spojrzeć nieco z większą wyobraźnią na Wisłę, która może być źródłem bogactwa Polski – dodaje.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.