Newsy

Ministerstwo Gospodarki rozważa opóźnienie wdrożenia przepisów uderzających w małe stacje benzynowe

2012-09-21  |  06:30
Mówi:Miłosz Karpiński
Funkcja:Naczelnik Departamentu Ropy i Gazu
Firma:Ministerstwo Gospodarki
  • MP4

    Do dziś Ministerstwo Gospodarki pyta właścicieli i operatorów stacji paliw, czy zmodernizowali zbiorniki zgodnie z przepisami, które wejdą w życie w styczniu 2013 roku. Od wyników ankiety zależy, czy resort podejmie decyzję o przesunięciu terminu wejścia w życie nowego rozporządzenia. Wiadomo, że zmian wciąż nie wprowadziło jeszcze kilkaset stacji.

    Zgodnie z wchodzącymi w życie przepisami, każda stacja do 31 grudnia 2012 roku musi posiadać odpowiednie urządzenia do monitorowania wycieków i zabezpieczenia zbiorników paliw.

     – Mamy świadomość, że część przedsiębiorców nie zdoła do końca roku tych przepisów wdrożyć. Chcemy dzięki tej ankiecie dowiedzieć się, jaka to jest dokładnie liczba i ile zbiorników od nowego roku musiałoby zostać wyłączonych z użytkowania – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Miłosz Karpiński, naczelnik wydziału ropy i gazu Ministerstwa Gospodarki.

    Nieoficjalnie wiadomo, że w grę mogłoby wchodzić zamknięcie około 600 placówek, które jeszcze nie wdrożyły niezbędnych zmian.

    Jak przekonują przedsiębiorcy, wielu z nich nie stać na inwestycje w ekologię, bo konieczne nakłady to ok. 100 tysięcy złotych. Koszty związane z modernizacją i wymianą zbiorników uderzają przede wszystkim w małe i niezależne stacje paliw.

     – Po to jest ten cały etap badania rynku, żeby ewentualnie podjąć decyzję o zmianie terminu wejścia w życie przepisów tego rozporządzenia –  dodaje Karpiński.

    Podkreśla przy tym jednak, że resort musi wziąć pod uwagę całość rynku. Tym bardziej, że część przedsiębiorców już zainwestowała pieniądze i zmodernizowała zbiorniki, a o planowanych zmianach było wiadomo od 16 lat. Mimo to przedstawiciel Ministerstwa, nie wyklucza scenariusza, że wdrożenie nowych przepisów zostanie przełożone w czasie. Decyzje w tej sprawie zapadną w ciągu miesiąca.

      Żeby rozporządzenie zmienić potrzebujemy ok. 1,5  2 miesiące. Chodzi o sam proces legislacyjny, który musi trwać określony czas. Najpóźniej do połowy października chcielibyśmy mieć pełny obraz sytuacji i analizę rynku. Wtedy te decyzje będą podjęte – dodaje Miłosz Karpiński.

    Ankieta odnosi się do rozporządzenia ministra gospodarki z dnia 21 listopada 2005 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.