Newsy

Ministerstwo Pracy uruchomi rezerwę na walkę z bezrobociem

2012-02-23  |  06:55
Mówi:Władysław Kosiniak-Kamysz
Funkcja:Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MP4

    Styczeń i luty to najtrudniejsze miesiące dla rynku pracy. Dlatego Ministerstwo Pracy uruchomi rezerwę na walkę z bezrobociem. Pieniądze mają pomóc przede wszystkim młodym pracownikom i osobom po 50. roku życia.

    - Mamy do dyspozycji Fundusz Pracy i część pieniędzy z Funduszu jest przekazywana na aktywne formy walki z bezrobociem. Minister pracy ma również swoją rezerwę i ją może przekazywać na walkę z bezrobociem, na te cele, które uzna za stosowne. Dla mnie ważne jest, żeby w tym roku z tej rezerwy wesprzeć młodych pracowników oraz tych dojrzałych. Szczególnie wśród młodych mamy niepokojącą tendencję. Będziemy w najbliższym czasie uruchamiać tę rezerwę - zapowiada minister.

    Dodatkowe pieniądze z pewnością się przydadzą, bo w tym roku do powiatowych urzędów pracy trafiło mniej środków z Funduszu Pracy. Jak podkreśla minister pracy, sukcesem jest to, że już w styczniu pieniądze zostały rozdzielone.

     - Już w styczniu powiatowe urzędy pracy wiedziały, jakie kwoty z budżetu dostaną. To jest bardzo szybko, pierwszy rok udało się to tak szybko zrobić - mówi Władysław Kosiniak-Kamysz.

    Według Głównego Urzędu Statystycznego bezrobocie w styczniu wyniosło 13,2 proc. i było o 0,7 proc. wyższe niż w grudniu. Liczba bezrobotnych przekroczyła 2,1 mln.

    Minister pracy uspokaja , że wzrost bezrobocia zimą to nic nowego, a ważne będą pierwsze miesiące wiosny.

     - Jest charakterystyczne dla rynku pracy w Polsce, że w okresie zimowym wzrasta stopa bezrobocia rejestrowanego, więc styczeń i luty to są ciężkie miesiące. Danych za luty jeszcze nie znamy. Natomiast na bieżąco to monitorujemy. Ważne jest to, czy bedzie charakterystyczny spadek do przejścia wiosennego - mówi Władysław Kosiniak-Kamysz, minister pracy i polityki społecznej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.