Newsy

Moda na gotowanie w Polsce trwa. Kulinarne programy biją rekordy popularności w social media

2015-11-19  |  06:30

Odcinki kulinarnych programów przyciągają przed ekrany miliony widzów, są także szeroko komentowane w mediach społecznościowych. Jednak większą popularnością internautów cieszą się jurorzy niż uczestnicy programów. Prym wiedzie Magda Gessler – w ciągu ostatniego miesiąca pojawiło się o niej 3,2 tys. wzmianek.

– Moda na gotowanie do Polski zawitała jakiś czas temu wraz z emisją pierwszego odcinka „Kuchennych Rewolucji”. Trzeba podkreślić, że Polacy mają coraz większą wiedzę na temat gotowania, nie dają sobie tak łatwo oddać fartucha i w związku z tym powstaje coraz więcej kulinarnych reality show – mówi Karolina Masalska, młodszy specjalista ds. PR w Instytucie Monitorowania Mediów

Niedawno zakończyła się piąta edycja „Top Chefa” oraz czwarta edycja „Hell’s Kitchen: Piekielnej kuchni”. Średnio odcinki przyciągały przed telewizory odpowiednio 1,8 mln i 1,63 mln osób – wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl. W grudniu kończy się również „MasterChef ”. Ten program cieszy się największą popularnością – ma średnio ponad 2 mln widzów.

Potwierdzają to również dane Instytutu Monitorowania Mediów.

Ze wszystkich publikacji, które ukazały się na temat programów kulinarnych, ponad 56 proc. stanowiły wzmianki na temat tego programu. Pozostałe miejsca zajęła „Hell’s Kitchen: Piekielna Kuchnia” oraz „Top Chef”. Na temat tego ostatniego było najmniej wzmianek – około 7 proc. wszystkich publikacji – mówi Masalska.

Internauci chętnie komentują przede wszystkim gotujących jurorów. W sieci najwięcej jest komentarzy na temat Magdy Gessler – według internautów to najbardziej rozpoznawalna restauratorka w Polsce i jurorka tvnowskiego „MasterChefa”.

Na jej temat ukazało się ponad 67 proc. wszystkich publikacji o jurorach kulinarnych show. Na temat pozostałych jurorów ukazało się zaledwie kilkanaście procent. Drugie miejsce zajęła Ewa Wachowicz, która uzyskała ok. 14 proc., a kolejne miejsce zajął Wojciech Modest Amaro z 10 proc. – podkreśla przedstawicielka IMM.

Najmniej informacji ukazało się na temat Anny Starmach oraz Grzegorza Łapanowskiego (ok. 1 proc.).

Na temat Magdy Gessler w ciągu zaledwie miesiąca (od 19 października do 17 listopada) pojawiło się 3,2 tys. wzmianek, z czego 1,5 tys. na samym Facebooku. Mimo porywczego charakteru wzbudza wśród widzów dużą sympatię.

Ze wszystkich emocjonalnie zabarwionych wzmianek, aż 70 proc. to były komentarze pozytywne. Dotyczyły one głównie jej profesjonalizmu, użytkownicy bardzo chwalili jej sposób bycia, naturalność i podkreślali to, że umie zjednać sobie ludzi, bo na swoim fanpage’u na Facebooku odpisuje użytkownikom, więc ma z nimi bezpośredni kontakt – wyjaśnia Karolina Masalska.

Jej fanpage na Facebooku ma blisko 1 mln polubieni. Fani Gessler jeżdżą za nią po całym kraju w ramach różnych wydarzeń kulinarnych, w których bierze udział.

Z analizy IMM wynika, że internauci zwracają także uwagę na niektórych – tych najbardziej charakterystycznych – uczestników kulinarnych show.

W tej edycji „MasterChefa” była m.in. pani Janina, jedna z najstarszych uczestniczek, która wzbudziła bardzo duże zainteresowanie i była jedną z najbardziej lubianych uczestniczek tego programu. Po jej odejściu internet zalała fala komentarzy. Ludzie bardzo żałowali, że niestety nie mogła już zostać dłużej w programie – mówi Karolina Masalska. – Z kolei najmniej osób polubiło Katarzynę Byczko, która już podpadła internautom na samym początku, ponieważ w jednym z zadań sama sobie przydzieliła immunitet, a według internautów tak nie powinno się zachowywać. Jeżeli ktoś jest liderem grupy, to powinien sam ponosić odpowiedzialność.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Mniej niż 2 proc. polskich rzek ma czystą wodę zdatną do picia. Podczas akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci

Z badań Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wynika, że w latach 2014–2020 zły stan wód odnotowano w 99,5 proc. polskich rzek. Problemem jest także zaśmiecanie rzek i ich okolic. W trakcie corocznych akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci. Rozwijanie powszechnej świadomości i odpowiedzialności za lokalne środowisko to jeden z głównych celów akcji Operacja Czysta Rzeka. Trwa właśnie szósta edycja akcji, w którą angażują się także prywatne firmy.

Infrastruktura

Podczas wojny w Ukrainie całkowicie zniszczono niemal 10 proc. mieszkań i domów. Proces odbudowy potrzebuje odpowiedniej strategii

Łączne szkody w infrastrukturze Ukrainy spowodowane inwazją rosyjską sięgają 157 mld dol. – wynika z obliczeń Kijowskiej Szkoły Ekonomicznej. Bank Światowy wylicza, że całkowity koszt odbudowy Ukrainy w ciągu następnej dekady wyniesie 486 mld dol., przy czym najwięcej pochłonie mieszkalnictwo. – Ukraina potrzebuje kompleksowej strategii odbudowy i renowacji swoich zasobów budowlanych – ocenia Besim Nebiu z Habitat for Humanity International. Jego zdaniem powinna ona od razu uwzględniać problemy w mieszkalnictwie, z którymi jeszcze przed wojną borykały się ukraińskie gminy.

Przemysł

Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji

W maju ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Pierwszy etap badań zakończy się w tym roku, a wyniki zostaną wykorzystane w trwającym procesie projektowania elektrowni przez konsorcjum Westinghouse i Bechtel. – Chcemy dobrze poznać strukturę gruntu, na którym posadowiona będzie elektrownia. Dzięki temu będziemy mogli dopracować sam projekt elektrowni z perspektywy bezpieczeństwa – podkreśla Leszek Hołda, prezes Bechtel Polska.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.