Newsy

L.Witecki (GDDKiA): viaAUTO to przede wszystkim ułatwienie dla kierowców

2012-05-17  |  06:55
Mówi:Lech Witecki
Funkcja:Dyrektor
Firma:Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
  • MP4

    Od 1 czerwca kierowcy samochodów osobowych nie będą musieli zatrzymywać się na bramkach, by zapłacić za przejazd odcinkami A2 Konin-Stryków i A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica. By tak się stało, będą musieli spełnić jeden warunek – wyposażyć swój samochód w urządzenie viaAUTO.

    Pobierana dzięki viaAUTO płatność elektroniczna będzie alternatywą dla opłat pobieranych ręcznie przy wjeździe na autostradę. Przy czym wysokość opłat pozostanie bez zmian. Za przejazd odcinkami autostrad A2 i A4, zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, kierowcy osobówek zapłacą 10 gr/km, a motocykliści - 5 gr/km.

    Urządzenie viaAUTO, przyklejone na przedniej szybie, będzie "porozumiewało się" z czujnikami na bramkach, a opłata będzie naliczana automatycznie. Koszt urządzenia to 135 zł.

     – To małe urządzenie, które będzie dostępne dla kierowców aut osobowych, jest niezwykle wygodne. Ci, którzy nie będą chcieli czekać w kolejkach, by płacić przy bramkach, będą mogli przejechać przez nie płacąc elektronicznie. Bramka będzie się automatycznie otwierała – mówi Lech Witecki, dyrektor GDDKiA.

    Kierowca będzie mógł zdecydować, czy chce się rejestrować w systemie, czy nie. Jeśli nie, będzie mógł korzystać ze swojego konta z systemie przedpłaconym (pre-paid). Jeśli się zarejestruje, uzyska m.in. możliwość włączenia do konta kilku pojazdów albo korzystania z odroczonej płatności. Aby skorzystać z tej drugiej opcji, należy dostarczyć komplet dokumentów i wnieść gwarancję pieniężną (min. 195 zł za jeden pojazd).

     – Kierowcy, którzy przedpłacą za przejazd nie będą musieli podpisywać umów i tracić czasu na formalności. Kiedy ktoś zdecyduje się na to, żeby finansować to urządzenie dopiero po tym, jak przejedzie autostradą, tych formalności będzie musiał dokonać. Musimy w ten sposób zabezpieczyć interes Skarbu Państwa – dodaje Lech Witecki.

    Przedstawiciele GDDKiA zapowiadają, że w kolejnych miesiącach możliwość elektronicznych opłat dla samochodów osobowych pojawi się na kolejnych oddawanych odcinkach autostrad A1, A2 i A4. Operator systemu, firma Kapsch Telematic Services, zapewnia, że zainteresowanie kierowców jest duże, szczególnie ze strony firm, które posiadają duże floty samochodów służbowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Mniej niż 2 proc. polskich rzek ma czystą wodę zdatną do picia. Podczas akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci

    Z badań Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wynika, że w latach 2014–2020 zły stan wód odnotowano w 99,5 proc. polskich rzek. Problemem jest także zaśmiecanie rzek i ich okolic. W trakcie corocznych akcji sprzątania wolontariusze zbierają setki ton śmieci. Rozwijanie powszechnej świadomości i odpowiedzialności za lokalne środowisko to jeden z głównych celów akcji Operacja Czysta Rzeka. Trwa właśnie szósta edycja akcji, w którą angażują się także prywatne firmy.

    Infrastruktura

    Podczas wojny w Ukrainie całkowicie zniszczono niemal 10 proc. mieszkań i domów. Proces odbudowy potrzebuje odpowiedniej strategii

    Łączne szkody w infrastrukturze Ukrainy spowodowane inwazją rosyjską sięgają 157 mld dol. – wynika z obliczeń Kijowskiej Szkoły Ekonomicznej. Bank Światowy wylicza, że całkowity koszt odbudowy Ukrainy w ciągu następnej dekady wyniesie 486 mld dol., przy czym najwięcej pochłonie mieszkalnictwo. – Ukraina potrzebuje kompleksowej strategii odbudowy i renowacji swoich zasobów budowlanych – ocenia Besim Nebiu z Habitat for Humanity International. Jego zdaniem powinna ona od razu uwzględniać problemy w mieszkalnictwie, z którymi jeszcze przed wojną borykały się ukraińskie gminy.

    Przemysł

    Projekt budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej nabiera tempa. Ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej inwestycji

    W maju ruszają prace geologiczne w miejscu planowanej budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Pierwszy etap badań zakończy się w tym roku, a wyniki zostaną wykorzystane w trwającym procesie projektowania elektrowni przez konsorcjum Westinghouse i Bechtel. – Chcemy dobrze poznać strukturę gruntu, na którym posadowiona będzie elektrownia. Dzięki temu będziemy mogli dopracować sam projekt elektrowni z perspektywy bezpieczeństwa – podkreśla Leszek Hołda, prezes Bechtel Polska.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.