Mówi: | Tomasz Sudaj |
Funkcja: | dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej |
Firma: | BZ WBK Leasing |
Rekordowy rok dla branży leasingowej. Z tej formy finansowania korzystają chętnie nie tylko firmy, lecz także miasta
Zapowiada się kolejny rekordowy rok dla branży leasingowej w segmencie pojazdów. Wskazują na to wyniki za II kwartał, w którym branża sfinansowała samochody osobowe o wartości blisko 12 mld zł. Po leasing chętnie sięgają nie tylko firmy – zarówno duże, jak i małe, lecz także samorządy, które w ten sposób finansują np. zakup nowego taboru do komunikacji miejskiej. Pojazdy – samochody osobowe i środki transportu ciężkiego – wciąż mają największy udział w polskim rynku leasingu i nieprędko się to zmieni.
– Branża leasingowa po I półroczu 2017 roku notuje rekordowe wyniki. Pojazdy wciąż są fundamentem polskiego rynku leasingu. Mają w nim ponad 70 proc. udział, a samochody osobowe – ponad 40 proc. struktury finansowania leasingiem. Wartość pojazdów sfinansowanych w I półroczu przez branżę leasingową wynosi blisko 12 mld zł. Możemy być pewni, że 2017 rok będzie kolejnym rekordowym okresem dla branży leasingowej – prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Sudaj, dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing.
Wyniki branży leasingowej w segmencie pojazdów po I połowie roku są dobrym prognostykiem na kolejne miesiące. Trend wzrostowy utrzymuje się już od kilku lat i w najbliższym czasie nie powinno się to zmienić. Tylko w II kwartale 2017 roku branża sfinansowała środki trwałe o wartości netto blisko 17 mld zł, z czego wartość pojazdów wyniosła ponad 11,6 mld zł (to wzrost o 9,5 proc. rdr.).
Optymistyczne prognozy wynikają też z danych dotyczących koniunktury i rynku motoryzacyjnego. Wzrasta udział firm w zakupach nowych samochodów, a nastroje przedsiębiorców z sektora przemysłowego są najlepsze od przeszło dwóch lat. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł w czerwcu o 11 pkt proc. w ujęciu rocznym. Z kolei Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podaje, że lipiec to 28. miesiąc z rzędu, w którym utrzymał się wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych (17,8 proc. rok do roku). Wszystko to składa się na bardzo dobre wyniki sektora leasingowego.
– Branża leasingowa rozwija ofertę i produkty. Dziś w strukturze sprzedaży i finansowania nowych samochodów leasing to ponad połowa produktów oferowanych klientom branży. Prognozy mówią, że 2017 rok to kolejny rekordowy okres z możliwością przekroczenia wolumenu 500 tys. nowych samochodów sprzedanych w Polsce – mówi Tomasz Sudaj.
Związek Polskiego Leasingu szacuje, że z liczby 500 tys. nowych aut mniej więcej połowa zostanie zarejestrowana na firmy leasingowe i wynajmu.
Na tle rynku dobrze wypadają wyniki spółki BZ WBK Leasing, która tylko w poprzednim kwartale sfinansowała środki trwałe o wartości 1,1 mld zł netto.
W segmencie pojazdów spółka odnotowała największy wzrost w kategorii autobusów. To efekt kontraktu na sfinansowanie 12 elektrobusów Solaris podpisanego z władzami Warszawy.
– Ten kontrakt dowodzi, że leasing to produkt nie tylko dla samochodów osobowych w małych i średnich przedsiębiorstwach, lecz także w coraz większym stopniu stanowi atrakcyjne rozwiązanie dla sektora publicznego. Z drugiej strony kontrakt na elektrobusy to dowód, że leasing może być innowacyjny. Ta inwestycja pozwoli poprawić komfort życia mieszkańców Warszawy i jakość powietrza – podkreśla Tomasz Sudaj.
Kolejny wzrostowy segment w BZ WBK Leasing to pojazdy ciężarowe (27 proc. wzrostu r/r.), szczególnie o wadze powyżej 3,5 tony. Natomiast relatywnie niski wynik (3,5 proc. wzrostu rdr.) spółka odnotowała w obszarze finansowania pojazdów osobowych, co wynika z ich ograniczonej dostępności na rynku. W ocenie spółki wyniki za II półrocze okażą się jednak lepsze.
BZ WBK Leasing liczy na dalszy rozwój tego segmentu w związku z podpisaną na początku lipca umową partnerską z Subaru. Zakłada ona, że spółka będzie dostarczać rozwiązania finansowe i obsługę sieci dealerskiej Subaru dla przedsiębiorców i klientów indywidualnych.
– Konsekwentnie realizujemy strategię, która zakłada, że pozostaniemy uniwersalną firmą leasingową obecną na każdym rynku we wszystkich kategoriach assetowych. Pamiętamy jednak, że samochody to jeden z fundamentów rynku, stąd umowa o współpracy z Subaru Polska. To dowód na to, że realizujemy naszą strategię i potwierdzenie, że nasze produkty i rozwiązania są coraz bardziej zaawansowane i atrakcyjne. Jesteśmy zadowoleni, że Subaru wybrało nas jako partnera finansowego w Polsce, bo mamy wiele wspólnych wartości, które dostarczamy klientom – ocenia dyrektor zarządzający ds. strategii rynkowej w BZ WBK Leasing.
Spółka odnotowała też duży, 32-proc. wzrost w segmencie maszyn i urządzeń. W pierwszym półroczu 2017 roku sfinansowała zakupy o wartości przekraczającej 548 mln zł. Największy wzrost popytu dotyczył maszyn poligraficznych, urządzeń do produkcji tworzyw sztucznych i obróbki metalu, maszyn rolniczych, sprzętu medycznego i budowlanego.
– Branża rozwija się w kilku kierunkach. Samochody osobowe to wciąż fundament, ale wierzymy, że innowacje i rozwój oferty pozwolą zwiększyć atrakcyjność innych segmentów, które będą coraz istotniejsze dla nas i dla całej branży – mówi Tomasz Sudaj.
Czytaj także
- 2024-05-20: Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
- 2024-05-20: Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
- 2024-05-17: Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
- 2024-05-15: Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
- 2024-05-10: Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
- 2024-05-15: Za blisko 80 proc. produkcji półprzewodników odpowiada Azja. Planowana inwestycja Intela w Polsce to jeden z kroków do zwiększenia autonomii UE w zakresie dostaw [DEPESZA]
- 2024-04-30: Wzrost inwestycji prywatnych przesądzi o rozwoju polskiej gospodarki w najbliższych latach. Sektorami przyszłości są nowe technologie i zielona energetyka
- 2024-05-13: Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-06: Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
Polskie samorządy chcą wdrażać rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji. Wyzwaniem jest brak świadomości, jak zacząć i gdzie można ją zastosować
Robotyzacja i sztuczna inteligencja w biznesie zapoczątkowały już nowy etap rewolucji technologicznej, która nie ominie też sektora publicznego i samorządowego. Jej wdrożenie w urzędach może przynieść duże korzyści m.in. w postaci skrócenia czasu obsługi mieszkańców i odciążenia pracowników administracji, którzy będą w stanie poświęcić więcej czasu na bardziej wymagające zadania. Samorządy są mocno zainteresowane takimi rozwiązaniami, ale barierą wciąż pozostaje m.in. brak świadomości i wiedzy, jak rozpocząć proces ich wdrażania. – Drugą barierą jest strach przed tym, czy roboty zastąpią pracowników, którzy zostaną zwolnieni – podkreśla Tomasz Tybor, dyrektor ds. inteligentnej automatyzacji w Betacom.
Konsument
Organizacje społeczne przestrzegają przed wycofywaniem się z Zielonego Ładu. Koszty poniesie i rolnictwo, i całe społeczeństwo
W ubiegłym tygodniu 140 organizacji społecznych z całej Europy, również z Polski, wystosowało apel do unijnych instytucji przestrzegający przed skutkami odchodzenia od Zielonego Ładu. W ostatnich miesiącach Komisja Europejska zaczęła łagodzić niektóre wymogi, do czego przyczyniły się protesty rolników w krajach członkowskich. – Zielony Ład to nie tylko jest kwestia rolnictwa, ale sprawa nas wszystkich – przekonują ekolodzy. W ich opinii, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania, koszty zaniechań i zmiany klimatu zapłacą wszyscy – zarówno rolnicy, jak i społeczeństwo.
Transport
Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową
Polska stała się już hubem logistyczno-transportowym w środkowej części Europy. Mamy też dominującą pozycję w tranzycie Wschód – Zachód. Aby utrzymać tę pozycję, konieczne są jednak kolejne inwestycje. Będzie miało to kluczowe znaczenie już po zakończeniu wojny w Ukrainie. Zamknięcie tego etapu wojny i odbudowy Ukrainy, przy dofinansowaniu infrastruktury w Polsce, to duża szansa, aby nasz transport mógł faktycznie się stać pewnym ogniwem łączącym Zachód z Ukrainą – ocenia Przemysław Sekieta, dyrektor Działu Handlowego w Grupie SKAT.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.