Mówi: | Dorota Prochowicz |
Funkcja: | Rzeczniczka systemy viaTOLL |
W lipcu Krajowy Fundusz Drogowy zarobił ponad 90 mln zł z systemu viaTOLL
890 tys. użytkowników korzysta już z systemu elektronicznego poboru opłat. W ciągu ostatniego miesiąca przybyło ich 30 tysięcy. To efekt rozszerzenia viaTOLL na początku lipca o kolejne płatne odcinki dróg. System obejmuje już blisko 1900 kilometrów dróg i autostrad. Kolejne rozszerzenie w planowane jest styczniu przyszłego roku.
Po 13 miesiącach działania viaTOLL przychody do budżetu z tytułu elektronicznych opłat osiągnęły już niemal 900 mln zł.
– W systemie viaTOLL mamy zarejestrowanych ponad 890 tys. użytkowników. W lipcu wnieśli oni tytułem opłat za korzystanie z dróg ponad 90,5 mln zł – informuje Dorota Prochowicz, rzeczniczka systemu viaTOLL w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Przed miesiącem systemem viaTOLL zostały objęte odcinki DK 91 równoległe do autostrady A1, czyli od Pruszcza Gdańskiego do Torunia, DK 92 od Wrześni do Łowicza oraz mały fragment DK 94 i S7 na obwodnicy Elbląga.
– Razem było to 320 kilometrów. Dzięki temu wzrost miesięcznych dochodów Krajowego Funduszu Drogowego wyniósł ok. 10 mln zł – mówi Dorota Prochowicz.
Za pół roku system elektronicznego poboru opłat za przejazd od aut o masie powyżej 3,5 tony obejmie dodatkowe odcinki dróg i autostrad. Styczniowe rozszerzenie obejmie 140 km.
– Każdorazowo lista odcinków płatnych jest ogłaszane przez resort transportu w formie rozporządzenia Rady Ministrów, więc czekamy na nie. Oczywiście, wszystkie odcinki zostaną dołączone na czas – zapewnia rzeczniczka systemu viaTOLL.
Po lipcowym rozszerzeniu operator, firma Kapsch Telematic Services, uruchomił 14 nowych punktów dystrybucji, gdzie kierowcy mogą zakupić urządzenia pokładowe lub doładować konta.
Od dwóch miesięcy z systemu viaTOLL mogą korzystać również kierowcy samochodów osobowych (do 3,5 tony) poruszający się po autostradach zarządzanych przez GDDKiA (A2 na odcinku Konin – Stryków oraz A4 na odcinku Bielany Wrocławskie – Sośnica). Jeśli tylko zakupili urządzenie viaAUTO, mają możliwość przejazdu bez konieczności zatrzymywania się na bramkach.
– Od 1 sierpnia uruchomiliśmy dodatkowe dwa punkty dystrybucji na autostradzie A4, by ułatwić użytkownikom samochodów osobowych zakup urządzeń viaAUTO – mówi Dorota Prochowicz.
Zainteresowanie tą funkcjonalnością viaTOLL systematycznie wzrasta.
– W tej chwili rozdystrybuowaliśmy ponad 4 tys. urządzeń viaAUTO. Liczymy, że największe zainteresowanie będzie tuż przed końcem promocji, czyli pod koniec sierpnia, bo od 1 września urządzenie zamiast 70 zł będzie kosztowało 135 zł – podkreśla rzeczniczka.
Za korzystanie z tych odcinków autostrad poprzez viaAUTO do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło ponad 320 tys. zł.
Docelowo w 2018 roku sieć płatnych dróg dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony liczyć będzie blisko 7 tys. km. Zgodnie z przyjętymi założeniami, przychody z viaTOLL po 18 miesiącach funkcjonowania systemu, czyli jeszcze w tym roku, pokryją koszty jego budowy.
Czytaj także
- 2024-06-05: WiseEuropa: reforma unijnego rynku energii ma chronić odbiorców przed skokami cen. Dla Polski nie będzie rewolucyjną zmianą [DEPESZA]
- 2024-06-06: Produkcja prądu z odnawialnych źródeł coraz częściej ograniczana. W ten sposób marnujemy rekordowe ilości taniej zielonej energii
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
- 2024-05-06: Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-05-17: Nieuczciwi najemcy bardziej chronieni przez prawo niż właściciele mieszkań. Konieczne są zmiany przepisów i sprawny system eksmisyjny
- 2024-04-18: Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-03-26: Trwają przygotowania do wdrożenia dużych zmian w zbiórce i recyklingu odpadów. Od przyszłego roku konsumenci będą musieli znacząco zmienić nawyki
- 2024-04-16: Coraz więcej głosów za przesunięciem systemu kaucyjnego na 2026 rok. Pospieszne zmiany mogą wywołać problemy w gminach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Wyniki europejskich wyborów mogą mieć duży wpływ na realizację polityki klimatycznej UE. Sondaże wskazują na przewagę nastawionych sceptycznie partii prawicowych
Kwestie związane z Europejskim Zielonym Ładem i neutralnością klimatyczną oraz związane z tym koszty społeczno-gospodarcze są jednym z głównych punktów debaty przed nadchodzącymi wyborami do Parlamentu Europejskiego. Według sondaży think tanku The European Council on Foreign Relations Wspólnota wykona skręt w prawo – populistyczne partie prawicowe prawdopodobnie zyskają głosy i mandaty, a partie centrolewicowe i zielone je stracą. To zaś może spowodować zmianę kierunku i opóźnienie w realizacji zielonej agendy UE. Na zahamowanie postępów w tej dziedzinie mogą wpłynąć także obawy związane z kosztami zielonej transformacji.
Przemysł
Fala zwolnień grupowych budzi obawy o konkurencyjność polskiego rynku. Spodziewana duża reorganizacja w działaniu firm
Kolejne koncerny ogłaszają od kilku tygodni zamiar restrukturyzacji i zwolnień, co budzi obawy o kondycję polskiego rynku pracy. Ekonomiści tonują nastroje i zapewniają, że fali bezrobocia w Polsce nie będzie, a w danych makroekonomicznych nie widać na razie żadnego załamania. Zwolnienia ogłoszone w I kwartale br. wpisują się w średni trend z ostatnich lat, a stopa bezrobocia w Polsce wciąż utrzymuje się na rekordowo niskim poziomie. – W dłuższym horyzoncie ta fala zwolnień rzeczywiście jest jednak powodem do niepokoju. Koszty pracy idą w górę i stąd ta obawa, że w dłuższej perspektywie one nie będą już głównym czynnikiem, który decyduje o konkurencyjności. Dlatego teraz polskie firmy powinny postawić na innowacyjność i wzrost produktywności – podkreśla Dariusz Brzeziński, dyrektor zarządzający Centrum BPO w Meritoros.
Telekomunikacja
Polski sektor kosmiczny na fali wznoszącej. Trwa rewizja najważniejszych dla branży dokumentów strategicznych
Polski sektor kosmiczny tworzy obecnie ok. 400 firm i instytucji, z których ponad połowa współpracuje na co dzień z Europejską Agencją Kosmiczną. Dzięki zwiększeniu składki członkowskiej i zawartym w ub.r. porozumieniom z ESA ta współpraca w nadchodzących latach mocno się zacieśni, a polskie firmy dostaną mocny impuls do rozwoju, co będzie oddziaływać na innowacyjność całej krajowej gospodarki. W tej chwili trwają prace nad rewizją strategicznych dla sektora dokumentów, które będą pomocne w kształtowaniu branży i pozyskiwaniu finansowania dla nowych projektów.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.