Mówi: | Rafał Baniak |
Funkcja: | wiceminister skarbu państwa |
MSP: Duże polskie firmy na badania i rozwój przeznaczają dziesiątki milionów rocznie. Wydatki na innowacyjność wrosną pięciokrotnie
Aktualizacja 13.03.15 godz. 10:10
Polskie firmy coraz więcej pieniędzy inwestują w badania, rozwój i współpracę z ośrodkami naukowymi. W dużych koncernach z udziałem Skarbu Państwa te wydatki liczone są w dziesiątkach milionów złotych rocznie. W najbliższych latach środki przeznaczane na innowacje w Polsce mogą wzrosnąć niemal pięciokrotnie.
Na rozwój innowacyjności polskich firm w budżecie Unii Europejskiej na lata 2014-2020 przeznaczono 8,6 mld euro. Te pieniądze mają dostać firmy, które same zapewnią część środków na badania i rozwój. W sumie europejskie i prywatne środki wydane w Polsce na innowacje mają w ciągu najbliższych 5 lat wynieść 12 mld euro.
– Ostatnie strategie, czyli dokumenty programujące prace zarządów dużych grup z udziałem skarbu państwa, zawierają wyraźne elementy mówiące o innowacyjności – mówi agencji informacyjnej Newseria Rafał Baniak, wiceminister skarbu państwa. – Każda z dużych grup jest mocno zaangażowana w prace badawczo-rozwojowe, a także w ścisłą kooperację z uczelniami.
Wydatki na badania i rozwój znacząco wzrosną. Przy wsparciu unijnym, w ramach poprzedniego budżetu wspólnoty, pieniądze na innowacje były pięciokrotnie mniejsze niż zaplanowano obecnie. Mimo to, podsumowując te inwestycje, podkreślano, że niemal 10 mld zł, jakie wydano, było sumą rekordową w naszej historii. Jednocześnie znacząco wzrósł udział własny polskich firm w tych inwestycjach. W latach 2010-2013 stanowił on ponad 32 proc. ogółu wydatków, podczas gdy wcześniej biznes partycypował w co najwyżej 20 proc. kwot wydawanych na innowacje.
– Wystarczy wspomnieć, że chociażby w Grupie Orlen działa już fundusz venture, Grupa Azoty to kilkadziesiąt milionów złotych rocznie przeznaczonych na innowacyjność, podobnie Polska Grupa Zbrojeniowa czy Grupa Lotos – podkreśla Rafał Baniak. – Tam wszędzie o innowacyjności przestało się mówić, a zaczęło się ją robić.
W finansowaniu firm, które są po etapie badań i rozwoju uczestniczy też Agencja Rozwoju Przemysłu, która do 2020 roku zamierza przeznaczyć na ten cel 1,3 mld zł pochodzących z budżetu UE.
– Agencja Rozwoju Przemysłu jako instrument ministra skarbu państwa ma dzisiaj tę kompetencję, żeby komercjalizować wiedzę i następnie transferować ją do biznesu, w tym także do spółek skarbu państwa, choć nie wyłącznie – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Rafał Baniak, wiceminister skarbu państwa.
ARP zapowiada, że projekty w dużych przedsiębiorstwach będą dofinansowywane na poziomie 1-100 mln zł w okresie inwestycji nie dłuższym niż 10 lat w przypadku pożyczek i 3-5 lat w przypadku dokapitalizowania. Agencja zamierza m.in. wspierać firmy finansowaniem dłużnym w postaci pożyczek i obligacji, obejmować udziały w spółkach w ramach podwyższania kapitału, wspierać inwestycje związane z wdrożeniem innowacji oraz pomagać firmom w zdobywaniu finansowania z funduszy europejskich.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-06: Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-04-17: Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
- 2024-04-25: Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
- 2024-04-18: Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
- 2024-04-11: Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Regularne badania profilaktyczne stawiamy sobie za punkt honoru. Chcemy być zdrowi i aktywni
- 2024-05-09: Julia Kamińska: Nie zawsze badałam się regularnie. Ale kiedy zaczęłam mieć problemy zdrowotne, to się przestraszyłam
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-03-28: Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.