Newsy

Największe wzrosty sprzedaży w sieci zanotuje sektor spożywczy

2014-01-13  |  06:15

Handel internetowy w Polsce rozwija się w tempie 25 proc. rocznie. Pod tym względem polski rynek pozostaje w ścisłej czołówce krajów europejskich. Liderem jest Turcja z 75-proc. przyrostem. Oprócz produktów tradycyjnie kupowanych przez internet, takich jak książki czy płyty, konsumenci coraz chętniej zamawiają produkty spożywcze.

Jak przewiduje Mateusz Gordon z firmy badawczej Gemius, wzrost sprzedaży na rynku internetowym odczuwać będą wszystkie branże, choć dynamika niektórych będzie stopniowo spowalniać, jak np. elektroniki.

Obecnie najszybciej rozwija się sektor spożywczy. Już 13 proc. klientów deklaruje, że kupuje takie produkty przez internet. Prym wiodą marki znane z handlu tradycyjnego, szczególnie z segmentu premium, gdzie obawy o jakość produktu są najmniejsze, dzięki czemu chętniej zamawiane są przez internet. Najczęściej zamawianymi produktami są artykuły spożywcze o wydłużonym terminie ważności lub dużej wadze.

 – Zarówno w Polsce, jak i na wielu innych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej jest jeszcze wiele obszarów do zagospodarowania – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mateusz Gordon, ekspert firmy Gemius od e-commerce. – Dużą perspektywę rozwoju mają sklepy z ofertą skierowaną do seniorów. Choć współcześni seniorzy nie zostali wychowani w dobie internetu, ich szeregi zasilają kolejne pokolenia, które posługują się komputerami.

Rosnąca liczba sklepów w sieci i ich coraz bogatsza oferta powoduje ostrzejszą konkurencję, a to w konsekwencji doprowadzi do konsolidacji rynku, czyli łączenia się firm.

 – Polscy e-przedsiębiorcy wciąż mają opory przed konsolidacją rynku. Dlatego cieszy mnie bardzo to, że w zeszłym roku powstała Izba Gospodarki Elektronicznej, która zrzesza firmy z branży e-commerce.To pierwszy przykład pokazujący, że można działać ponad podziałami. Inaczej polscy średni czy duzi sprzedawcy mogą mieć problemy z odparciem ataków zachodnich gigantów. Konsolidacja musi iść znacznie dalej, także w zakresie wymiany danych – doradza Mateusz Gordon.

Za witrynami największych globalnych sklepów internetowych stoi olbrzymie zaplecze logistyczne i informatyczne. Polscy sprzedawcy, którzy chcą sprostać konkurencji zachodnich gigantów, muszą czerpać z ich doświadczeń, by usatysfakcjonować klientów, a sobie zapewnić ich powrót po ponowne zakupy.

 – Takie perfekcyjne doświadczenie klienta (User Experience) wymaga umiejętności przewidzenia jego zachowań na stronie internetowej. Chodzi o to, by przewidzieć, jak będzie się on zachowywał i podrzucać mu gotowe odpowiedzi, ścieżki realizacji zamówienia, dokonania zwrotu czy jakiejkolwiek innej akcji – wyjaśnia Mateusz Gordon.

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

IT i technologie

Białych plam na mapie Polski będzie ubywać. W Sejmie dobiegają końca prace nad prawem o rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych

Miejscowości, w których nie ma dostępu do internetu jest coraz mniej, jednak wciąż są obszary, gdzie zjawisko wykluczenia cyfrowego jest obecne. Główną przyczyną jest niska opłacalność tego typu inwestycji. Dlatego na takich obszarach kluczowe jest wsparcie państwa – ocenia Paweł Karłowski z firmy BT Global Services. Rozwój infrastruktury może przyspieszyć dzięki nowym przepisom. W Sejmie dobiegają końca prace nad zmianami w ustawie o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych.

Handel

Sklepy internetowe przyciągają coraz więcej osób. Do 2020 r. wartość polskiego handlu w sieci sięgnie 63 mld zł

Polacy coraz chętniej robią zakupy przez internet. W tym roku wartość e-commerce może sięgnąć 36 mld zł, a liczba sklepów internetowych przekroczy 23 tys. Klienci przykładają wagę do szybkości i łatwości zakupów. Jednocześnie ponad połowa Polaków przyznaje, że przed zakupami przez internet powstrzymują ich wątpliwości. Boją się ukrytych kosztów czy problemów ze zwrotem towarów.

Patronat Newserii

Infrastruktura

W ciągu 30 lat liczba mieszkańców miast się podwoi. Metropolie poradzą sobie z nowymi wyzwaniami dzięki inteligentnym technologiom

Przez najbliższe 30–40 lat do miast przeprowadzi się 2,5 mld ludzi, czyli infrastruktura miejska podwoi się – mówi prezes Schneider Electric Polska. To stawia przed miastami nowe wyzwania. Już dziś odpowiadają one za 75 proc. zużycia energii, a do 2030 roku całkowity popyt na energię zwiększy się o 200 proc. względem 2000 roku. Jedynym sposobem, aby miasta poradziły sobie z nowymi wyzwaniami, są inteligentne technologie. – Pozwalają one podnieść efektywność usługi świadczonej przez miasto i obsłużyć więcej mieszkańców przy mniejszym koszcie – ocenia Jacek Łukaszewski.

Gospodarka

T. Kaczor (BGK): W 2016 roku polskie PKB wzrośnie o 3,8 proc. Motorem napędowym będzie konsumpcja prywatna

W tym roku dynamika wzrostu polskiego PKB wyniesie 3,8 proc. – prognozuje Tomasz Kaczor z Banku Gospodarstwa Krajowego. W przyszłym roku gospodarka może się rozwijać jeszcze szybciej, a tempo wzrostu może przyspieszyć do 4 proc. Motorem napędowym będzie przede wszystkim konsumpcja prywatna, stymulowana m.in. przez wpływy z programu „Rodzina 500 plus”, a także przez silny rynek pracy. Podstawowym zagrożeniem jest natomiast sytuacja na rynkach globalnych.

Konsument

Polacy doceniają smak whisky. Jesteśmy w pierwszej 20. największych importerów szkockiego trunku

Rośnie popularność whisky w Polsce. Konsumenci chętnie sięgają nie tylko po tańszą odmianę blended, lecz także po droższą single malt. Jej sprzedaż wzrosła o 50 proc. Częściej sięgają też po krótkie, limitowane edycje. Polska znajduje się również w czołówce największych importerów złotego trunku. Awansowała z 16. miejsca na 13. – W Polsce notujemy dwucyfrowy wzrost konsumpcji w porównaniu z jednocyfrowymi wzrostami na całym świecie – mówi Krzysztof Maruszewski, prezes Stilnovisti Investments.