Mówi: | Adam Pawlik |
Funkcja: | członek zarządu, dyrektor handlowy |
Firma: | Polregio |
Największy w Polsce przewoźnik kolejowy startuje z videomatami do zakupu biletów. To pierwsze tak nowoczesne rozwiązanie na rynku
Polregio – największy w Polsce pod względem liczby pasażerów przewoźnik kolejowy – uruchamia nowy, innowacyjny kanał sprzedaży biletów. To videomaty z funkcją e-kasjera, które na początek, w ramach pilotażu, pojawią się na 10 dworcach kolejowych. Przewoźnik podkreśla, że to pierwsze tak nowoczesne rozwiązanie na polskim rynku, a jego pilotaż potrwa pół roku. Jeżeli się sprawdzi, videomaty pojawią się w większej liczbie lokalizacji – zwłaszcza na małych stacjach, gdzie dziś pasażerowie mają problem z dostępnością usługi zakupu biletu.
– Z wielu badań marketingowych i handlowych jednoznacznie wynika, że na rynku jest dość dużo naszych klientów, którzy chcą mieć możliwość zakupu biletów przy pomocy żywej osoby. Dotychczas pasażer werbalizował to w taki sposób, że chciałby kupować bilety w kasie biletowej. Tych kas biletowych jest jednak w Polsce stosunkowo niewiele ze względu na ich wysoką kosztochłonność, podobnie jest zresztą w całej Unii Europejskiej. Dlatego też pomyśleliśmy, że połączymy funkcję kasy biletowej z biletomatem. I tak powstał videomat z funkcją e-kasjera. To nasze nowe, innowacyjne rozwiązanie i mamy nadzieję, że pasażerowie będą chętnie korzystać z tej formy zakupu biletów – mówi Adam Pawlik, członek zarządu i dyrektor handlowy Polregio SA.
Statystyki pokazują, że liczba pasażerów Polregio z każdym rokiem sukcesywnie wzrasta. Od stycznia do lipca br. z usług spółki skorzystało już 47,8 mln klientów, co oznacza aż 56-proc. wzrost (o ponad 17 mln) w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Teraz kupowanie biletów ma być dla nich dużo prostsze dzięki uruchomionej właśnie, pilotażowej usłudze videomatów z funkcją e-kasjera. Na dworcach kolejowych w całej Polsce pojawi się na początek 10 takich urządzeń, a dwa pierwsze działają już w Łodzi i Świnoujściu. Kolejne pojawią się w najbliższym czasie w Krakowie, Zielonej Górze, Jarosławiu, Poznaniu, Szczecinie i Opolu.
– Będziemy stale monitorować wskaźniki tego pilotażu, aby w ciągu sześciu miesięcy zadecydować, czy jest to projekt celowy i czy trafił w gusta naszych klientów. Jeżeli tak, to będziemy podejmować dalsze decyzje o jego rozwoju – zapowiada Adam Pawlik.
Polregio podaje, że na dziś ma w całej Polsce ok. 150 kas biletowych, których kosztochłonność w niektórych przypadkach przekracza nawet 50 proc. Dostępność tych kas na dworcach premium wynosi średnio 12 godzin dziennie, ale na mniejszych dworcach to już tylko 7 godzin. Alternatywą są biletomaty, ale duża część pasażerów chciałaby korzystać z pomocy pracownika w trakcie zakupu biletów na połączenia kolejowe. Nowe urządzenie sprzedażowe ma połączyć funkcjonalności obu tych wcześniejszych rozwiązań, a przy tym zwiększyć dostępność i ograniczyć koszty.
– Poprawi się komfort naszych pasażerów i dostępność usług. Funkcja e-kasjera w videomacie będzie dostępna od godziny 6.00 do 22.00, czyli aż 16 godzin na dobę, przez siedem dni w tygodniu – mówi dyrektor handlowy Polregio SA. – Ponadto, jeśli pilotaż się rozwinie i w drugim etapie uruchomimy więcej tych urządzeń, to one pojawią się przede wszystkim na mniejszych stacjach w Polsce, gdzie na dzisiaj klient nie może zakupić biletu w kasie, ponieważ tam jej nie ma.
Videomaty z funkcją e-kasjera to pierwsze tak nowoczesne rozwiązanie na polskim rynku. Jego działanie jest bardzo proste: wystarczy, że pasażer przyciśnie odpowiedni przycisk na ekranie videomatu i połączy się z call center, którego pracownik przeprowadzi go przez cały proces zakupu biletu na wybrane połączenie, dobierając najkorzystniejszą ofertę. Na koniec klientowi pozostaje tylko zbliżenie karty płatniczej do czytnika i odebranie biletu.
– To urządzenie jest smukłe, ładne, ma duży i funkcjonalny ekran dotykowy. Dla osób niższego wzrostu lub poruszających się na wózkach inwalidzkich jest możliwość przesuwania tego ekranu w górę bądź w dół, żeby maksymalnie ułatwić im proces zakupu biletu – mówi Adam Pawlik.
Pasażerowie, którzy nie potrzebują i nie chcą korzystać z pomocy e-kasjera, ponieważ wolą korzystać z usług tradycyjnego biletomatu, w nowych urządzeniach również będą mieli taką możliwość.
– Jeśli klient będzie chciał samodzielnie dokonać zakupu biletu, może to zrobić tak jak w tradycyjnym biletomacie. Z tą różnicą, że w przypadku videomatu ze wsparciem e-kasjera zakup biletu będzie szybszy – mówi ekspert.
Videomaty z funkcją e-kasjera są efektem wielomiesięcznej współpracy Polregio z firmami Netia i Avista. W nadchodzących tygodniach przewoźnik zaplanował kampanię reklamową pod hasłem „Do kolejki bez kolejki” oraz szereg eventów na dworcach, które mają zachęcić klientów do korzystania z nowych, innowacyjnych urządzeń.
Polregio, dawniej Przewozy Regionalne, to największy w Polsce przewoźnik pod względem liczby przewożonych pasażerów. Spółka ma ich ok. 70 mln rocznie, co daje jej 26-proc. udział w polskim rynku, a każdego dnia na tory wyjeżdża ok. 1,5 tys. jej pociągów, obsługujących głównie trasy lokalne i regionalne, które zatrzymują się na ponad 1,9 tys. stacji i dworców kolejowych.
Czytaj także
- 2024-05-15: Za blisko 80 proc. produkcji półprzewodników odpowiada Azja. Planowana inwestycja Intela w Polsce to jeden z kroków do zwiększenia autonomii UE w zakresie dostaw [DEPESZA]
- 2024-04-30: Powstaje nowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Bez tego za rok czy dwa byłoby całkowicie zapchane
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-05-13: Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-05-14: Wykorzystanie technologii znacznie skraca prace nad nowymi lekami. Sektor biotechnologiczny nadrabia zaległości i mocno inwestuje w innowacje
- 2024-04-15: Zmiany klimatu coraz mocniej uderzają w polskie rolnictwo. W adaptacji wspierają rolników nowe technologie
- 2024-03-28: Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.