Newsy

Należności to jedna czwarta majątku polskich firm. Dlatego coraz częściej decydują się na ich ubezpieczenie

2015-12-16  |  06:50
Mówi:prof. Jacek Lisowski, kierownik Katedry Ubezpieczeń, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Piotr Nagawski, prezes zarządu drukarni WIP Druk

Bogdan Wiesiołek, członek zarządu Towarzystwa Ubezpieczeniowego Euler Hermes

  • MP4
  • Średnio 25 proc. aktywów polskich firm stanowią należności. Jakiekolwiek problemy finansowe kontrahentów mogą więc być poważnym zagrożeniem dla działalności danego przedsiębiorstwa. Do tej pory należności ubezpieczały głównie większe firmy, ostatnio widać jednak rosnące zainteresowanie również ze strony małych przedsiębiorstw. Ubezpieczyciele starają się więc dostosowywać do nich swoją ofertę.

    Każdy przedsiębiorca, który prowadzi biznes, oprócz tego, że powinien zabezpieczać swój majątek, zobowiązania, czyli pasywa, powinien także pamiętać o zabezpieczeniu należności – mówi agencji Newseria prof. Jacek Lisowski, kierownik Katedry Ubezpieczeń na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. – Średnio w polskich przedsiębiorstwach około 25 proc. aktywów majątku to są należności. To oznacza, że jakakolwiek upadłość albo perturbacje finansowe odbiorców mogą powodować perturbacje u samego przedsiębiorcy.

    W Polsce działalność gospodarczą zarejestrowały 3 mln przedsiębiorców. Większość z nich to firmy małe i mikro, zatrudniające co najwyżej kilka osób. Dla tego typu działalności gospodarczej płynność finansowa to fundament nie tyle sukcesu, ile przetrwania. Prof. Lisowski wyjaśnia, że w bardziej rozwiniętych gospodarkach 1/3 firm ma tego typu ubezpieczenie. W Polsce do tej pory z ubezpieczeń należności korzystały głównie duże korporacje.

    Duży przedsiębiorca ma najczęściej zespół, który może zarządzać i pilnować należności, więc polityka kredytowa jest pod kontrolą. Natomiast mały przedsiębiorca nie ma do tego ludzi – mówi prof. Lisowski. – Odpowiedzialność, jaka ciąży na przedsiębiorcy, powoduje, że często majątek całej rodziny, wielu osób, może zostać niejako pomniejszony przez sprzedaż towaru niewłaściwemu odbiorcy.

    Stąd też rosnące zainteresowanie mniejszych firm ubezpieczeniami należności.

    W większości w ofercie firm ubezpieczeniowych są produkty dosyć skomplikowane. Z jednej strony trzeba przedstawić dokumenty firmy, którą chcemy ubezpieczyć, z drugiej strony ta firma musi przejść pozytywną analizę. Z naszej strony musi być również zabezpieczenie w postaci obrotów firmy, które pozwalałyby na uzyskanie takiego bądź innego ubezpieczenia ze strony firmy ubezpieczeniowej – mówi Piotr Nagawski, prezes zarządu drukarni WIP Druk. – Pojawiają się jednak produkty, dzięki który – bez zbędnego zaangażowania własnego czasu i czasu klienta – można uzyskać ubezpieczenie należności pozwalające zwolnić środki obrotowe.

    Jak podkreśla, coraz więcej kooperantów z branży poligraficznej zaczyna korzystać z ubezpieczeń należności. Kierowana do MŚP oferta częściej pojawia się u ubezpieczycieli, którzy postrzegają ten sektor jako perspektywiczną grupę klientów, tym bardziej że rynek produktów dla dużych firm jest już nasycony.

    Z ofertą dla małych firm wychodzi także Euler Hermes. Polisa Simplicity ma być przede wszystkim łatwo dostępna – można ją zakupić przez internet i nie wymaga wielu formalności.

    Klient będzie podawał jeden parametr, czyli jego obrót. Liczymy tutaj na współpracę z firmami, które realizują naprawdę małe obroty, np. do miliona złotych. Po podaniu obrotu do ubezpieczenia przedsiębiorcy będą dostawali od razu kalkulację i umowa będzie gotowa do podpisania – mówi Bogdan Wiesiołek, członek zarządu Euler Hermes.

    Oferta spółki to odpowiedź na obserwację rynku, czyli wzrost ryzyka związanego z odroczonymi terminami płatności w sektorze MŚP.

    Jesteśmy w Grupie Allianz i nasze siły sprzedażowe obserwują, że nie tylko duże i średnie przedsiębiorstwa szukają rozwiązań dotyczących ubezpieczenia należności. Jeśli firma realizuje obrót na poziomie 2 mln zł i musi za to zapłacić kilka tysięcy złotych, to wydaje się, że jest to dobre rozwiązanie. Dzięki temu będzie w przyszłości mogła bez ryzyka podchodzić do swoich klientów, którzy będą wymagali od niej odroczonych terminów płatności – podkreśla Wiesołek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Samorządowy Kongres Finansowy

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

    Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

    Transport

    Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

    Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

    Transport

    Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

    Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.