Mówi: | Igor Ostrowski |
Funkcja: | Wiceminister Administracji i Cyfryzacji |
"Nie" dla ACTA przesądzone?
- Na tym etapie dalsza dyskusja o ACTA nie ma sensu - uważa Igor Ostrowski, wiceminister administracji i cyfryzacji. Umowa wymaga ratyfikacji przez wszystkie 27 państw UE. Stanowiska takich państw, jak Polska, Słowacja, Czechy czy Niemcy mogą przekreślić szanse na jej wejście w życie.
Jak podkreśla Igor Ostrowski wstrzymanie procesu ratyfikacyjnego oznacza "nie" dla ACTA.
- To znaczy jest umowa z perspektywy europejskiej, która ma częściowo charakter krajowy i częściowo charakter europejski. Nie może wejść w życie bez ratyfikacji wszystkich 27 państw - wyjaśnia wiceminister administracji i cyfryzacji.
A ratyfikacja stoi pod znakiem zapytania w kilku unijnych krajach. W połowie lutego z poparcia dla ACTA wycofał się polski rząd. Powodem - według premiera Donalda Tuska - była próba rzetelnej i pogłębionej analizy co do domniemanych skutków wprowadzenia ACTA w Polsce.
- Jeżeli Czechy, Łotwa, Litwa, Niemcy i Polska wyraźnie zadeklarowały wstrzymanie procesu ratyfikacyjnego, a niektóre kraje, jak Słowacja w ogóle nie podpisały tego dokumentu, to szanse na jego wejście w życie są bardzo niewielkie. Na tym etapie dalsza dyskusja o ACTA nie ma sensu - uważa Igor Ostrowski.
I dodaje: - Jest to dokument, który dalej będzie procedowany na poziomie europejskim, ale który w obecnym stanie prac w różnych krajach ma dosyć małe szanse wejścia w życie. Pytanie, jakie zmiany będziemy mogli wprowadzić, które ułatwią życie internautom.
Internautom z pewnością nie podobała się podpisana umowa ACTA. Przez kilka tygodni w całej Europie odbywały się protesty przeciw ograniczaniu swobód obywatelskich. Protestujących nie przekonywały argumenty, że nowe regulacje mają na celu ochronę własności intelektualnej. Podkreślali, że ACTA w obecnym kształcie zmieni internet w narzędzie inwigilacji.
Czytaj także
- 2023-08-17: Prezes Izby Zbożowo-Paszowej: Będą problemy z wyeksportowaniem nadwyżki zbóż. Konieczne odciążenie infrastruktury portowej i kolejowej
- 2023-08-10: Światowe bezpieczeństwo żywnościowe ponownie zagrożone. Tranzyt ukraińskich zbóż przez UE może nie wystarczyć, żeby załagodzić kryzys
- 2023-07-25: Wiceprezes ZPP: Trzeba zwiększyć tranzyt ukraińskiego zboża przez Polskę. Krajowe firmy mogłyby na tym skorzystać
- 2023-07-19: Umowa o pracę może z czasem przejść do lamusa. Rośnie zapotrzebowanie na elastyczne formy współpracy
- 2023-05-16: Polskie społeczeństwo coraz bardziej podzielone politycznie. Według ekspertów pomóc mógłby lepszy podział władzy między centrum a samorządy
- 2023-04-04: W piątek wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu pracy. Pracownicy zyskają możliwość 24 dni pracy zdalnej okazjonalnej
- 2022-10-06: Zdaniem górników Polska nie jest gotowa na transformację w energetyce. Problemem jest nadmierne uzależnienie od węgla
- 2022-08-04: Coraz więcej kontroli firm pod kątem pracy na czarno. Mimo zmian w przepisach skala tego zjawiska się nie zmniejsza
- 2022-08-12: W Polsce jest ponad milion legalnie pracujących cudzoziemców. Kontrole Inspekcji Pracy wciąż wykazują nieprawidłowości w tym zakresie
- 2022-07-18: Wkrótce w prawie pracy pojawią się dwa nowe urlopy. Korzystne zmiany czekają też pracujących rodziców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób
Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.
Transport
Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
Ponad 85 mld euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.
Transport
Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku
Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.