Newsy

Nie tylko pracodawca powinien motywować do działania pracowników. Mogą to robić także koledzy z pracy

2015-12-17  |  06:45
Mówi:Anna Rosiak
Funkcja:doradca zawodowy, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Szczecinie
  • MP4
  • Uznanie dokonań pracowników i premie finansowe – to najważniejsze narzędzia motywacyjne w rękach każdego pracodawcy. Zaangażowanie w wykonywanie obowiązków mogą podtrzymywać także sami pracownicy, tworząc dobrą atmosferę w zespole. Jej podstawą powinno być docenianie i chwalenie osiągnięć współpracowników oraz gotowość do pomocy.

    Motywacja do pracy nie jest stała  może ulegać wahaniom w zależności od atmosfery panującej w miejscu zatrudnienia, sytuacji życiowej pracownika, a nawet pory roku. Psychologowie wyróżniają dwa rodzaje motywacji pracowników: pozytywną, wynikającą z chęci otrzymania nagrody (gratyfikacji pieniężnej bądź satysfakcji własnej z dobrze wykonanej pracy) i negatywną, której źródłem jest obawa przed karą. Zdaniem ekspertów system nagród zawsze się sprawdza, nagrody muszą być jednak adekwatne do wykonanej przez podwładnego pracy.

    – Nagradzamy to, czego pracownik dokonał, a nie samego pracownika. Musi być jasno uzasadnione, za co on został nagrodzony, bo przeniosło się to np. na dochody w firmie czy zrealizowanie konkretnych celów – mówi agencji informacyjnej Newseria Anna Rosiak, doradca zawodowy, wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej w Szczecinie.

    W utrzymaniu stałego, wysokiego zaangażowania podwładnych ogromną rolę odgrywa pracodawca. Jednym z najważniejszych czynników motywujących do pracy są pieniądze, jednak  zdaniem psychologów pracy  tuż za nim plasuje się uznanie. Pracownicy, których wysiłek i zaangażowanie w wykonywanie obowiązków zawodowych są dostrzegane przez szefów, pracują chętniej i wydajniej. Uznanie może się przejawiać w formie premii finansowych, często jednak zwykłe pochwały wystarczą, by zmotywować pracownika. Dla wielu osób pochwała szefa stanowi nawet rekompensatę nieco niższych zarobków lub braku premii.

    – Bardzo lubimy być zauważani i doceniani, zwłaszcza przez naszych przełożonych. Dobrze jest, kiedy czasami prezes wejdzie do pokoju, zobaczy, co pracownicy robią, pochyli się nad ich pracą, pochwali i podziękuje za jakieś działanie. Zwracanie no to uwagi przez pracodawców jest bardzo istotne – mówi Anna Rosiak.

    Istotnym czynnikiem motywującym jest także możliwość osiągania sukcesów zawodowych oraz rozwój osobisty. Dbający o pracownika szef powinien więc zapewnić mu warunki pracy pozwalające na realizację tych celów.

    Na poziom zaangażowania znaczny wpływ ma ponadto atmosfera panująca w firmie  w dużej mierze zależy ona także od współpracowników. Brak konfliktów lub szybkie ich rozwiązywanie, równość pracowników (także ze względu na płeć), wzajemna życzliwość pracowników wobec siebie  te czynniki sprawiają, że praca jest wydajniejsza.

    – Gotowość do pomocy, zauważanie tego, co jest dobrze zrobione oraz zauważanie mocnych stron i sukcesów przez najbliższe otoczenie w firmie będzie powodowało, że z wzajemnością wróci to do nas z powrotem, bo nasza koleżanka czy kolega odwzajemnią się tym samym – mówi Anna Rosiak. 

    Warto jednak pamiętać, że gotowość do pomocy nie oznacza wyręczania kolegi. To może bowiem prowadzić do zaniżenia jego poczucia własnej wartości. Niska wiara we własne możliwości to jeden z istotniejszych czynników zniechęcających do pracy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

    – W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

    Finanse

    Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach

    Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.

    Transport

    Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

    W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.