Newsy

Jańczuk (Metrohouse): Stać nas na coraz mniej i kupujemy mieszkania w gorszym standardzie

2011-12-29  |  11:50
Wszystkie newsy
Mówi:Marcin Jańczuk
Firma:Metrohouse & Partnerzy

Rok 2011 r. zapisze się jako okres korekty na rynku wtórnym mieszkań. Spadały ceny mieszkań na rynku wtórym w całym kraju. W niektórych miastach cena transakcyjna metra kw. obniżyła się o nawet o 10 proc.

- Jeżeli spojrzymy na rynek nieruchomości z perspektywy cen ofertowych odnotowujemy dość znaczne obniżki cen. W granicach 5 – nawet do 20 proc. w skali roku. Są miasta, które tracą najbardziej tak jak Łódź chociażby. Są miasta, w których te ceny są bardziej stabilne tak jak Warszawa. Ale o ile ceny ofertowe mieszkań spadały w tym roku i spadki tych cen były z miesiąca na miesiąc właściwie widoczne… jeżeli chodzi o spadki cen transakcyjnych to tutaj jest inna sytuacja. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że ceny transakcyjne – analizowane ceny transakcyjne – to są ceny mieszkań, które podlegały sprzedaży. W tym koszyku mieszkań zazwyczaj znajdują się mieszkania, które są najpopularniejsze obecnie na rynku – 2 pokojowe mieszkania, mieszkania niewielkie 3 – pokojowe, mieszkania kompaktowe, które opierają się zazwyczaj spadkom cen w najszerszym tego słowa znaczeniu. Jeżeli popatrzymy na spadki cen transakcyjnych – te spadki najbardziej istotne są zauważalne w Łodzi. To jest prawie 10 proc. w skali roku więc bardzo dużo. W pozostałych miastach te spadki są mniej znaczące. W takich miastach jak Kraków czy Poznań to są spadki w granicach 3 proc. Ale na przykład w Warszawie czy w Gdańsku te spadki są w zasadzie niezauważalne. Co nie znaczy, że ich nie było! Gdybyśmy przeanalizowali spadki w poszczególnych segmentach rynku to najbardziej tracą na wartości mieszkania duże powyżej 80 metrów. Tutaj zdarzają się negocjacje nawet powyżej 10 procent ceny ofertowej. W przypadku mieszkań niewielkich – jedno – dwupokojowych, te transakcje… oczywiście kwota negocjacji też jest możliwa, ale ta kwota negocjacji jest o wiele mniejsza niż w przypadku dużych mieszkań. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w tym roku mieliśmy takie trzy okresy transakcyjne. Takie trzy okresy szczytu sezonu transakcyjnego. Był to marzec – początek wiosny, sierpień kiedy doszło do zmiany w programie „Rodzina na swoim” i listopad, który zazwyczaj jest słabym okresem transakcyjnie. Ale pogłoski o rychłej zmianie rekomendacji S spowodowały, że wiele osób zdecydowało się na wejście na rynek. Tym bardziej, że w listopadzie i grudniu doszło do największych przecen na rynku.
Z miesiąca na miesiąc zmniejszała się średnia cena transakcyjna mieszkania nabywanego na rynku wtórnym. Jeszcze na początku roku te ceny były dość optymistyczne i napełniały optymizmem też deweloperów, którzy mają chęć budować i sprzedawać duże mieszkania. Tak poprzez 12 miesięcy tego roku okazało się, że stać nas na coraz mniej i kupujemy mieszkania coraz tańsze. Na przykład średnia cena mieszkania sprzedawanego w Łodzi to jedynie 176 tysięcy złotych – o ponad 20 tysięcy złotych mniej niż na początku roku. Podobnie jest w innych miastach Polski. Okazuje się, że kupujemy mieszkania tańsze w coraz gorszym stanie technicznym i standardzie. Kupujemy mieszkania po prostu takie, na które nas stać, na które pozwala nam nasza zdolność kredytowa. A ta niestety spada. -
  podsumowywa Marcin Jańczuk z Metrohouse & Partnerzy

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.