Newsy

Najlepsze pół roku w historii rynku nieruchomości magazynowych. Najemców przyciągają jedne z najniższych w Europie czynsze

2016-08-25  |  06:55

Od stycznia do czerwca firmy wynajęły 1,3 mln mkw. magazynów. To najlepsze półrocze w historii tego rynku. Druga połowa roku też zapowiada się dobrze. W budowie jest kolejne 742 tys. mkw. Niewynajętych pozostaje tylko 6,1 proc. powierzchni, co jest rekordowo niskim wskaźnikiem. Najemców przyciągają również stawki czynszów, które od dłuższego czasu utrzymują się na niskim poziomie i są jednymi z najbardziej atrakcyjnych na tle pozostałych krajów europejskich.

– Rynek powierzchni magazynowych w Polsce w I połowie 2016 roku osiągnął absolutne rekordy. Zostało wynajętych ponad 1,3 mln mkw. powierzchni magazynowej, co jest najwyższym wynikiem w ciągu ostatnich lat – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Olszewski, dyrektor Działu Powierzchni Magazynowych JLL.

Jak podkreśla, popyt od kilku kwartałów sukcesywnie rośnie. Najemcy zgłaszają zapotrzebowanie zarówno na powierzchnie magazynowe, jak i pod prowadzenie działalności produkcyjnej.  

Najwięcej magazynów zostało wynajętych w okolicach Warszawy – prawie 346 tys. mkw. Na kolejnych miejscach znalazły się Poznań (223 tys. mkw.) i Wrocław (181 tys. mkw.). Na atrakcyjności zyskują także mniejsze regiony.

W całości wynajętej powierzchni 876 tys. mkw. stanowiły nowe umowy najmu i ekspansje, co w opinii analityków JLL daje szanse na rekordowy wynik w całym 2016 roku.

Jeżeli aktualnie obowiązujący trend i zainteresowanie najemców zostaną utrzymane, łączna liczba wynajętych powierzchni na koniec tego roku może przekroczyć 2 mln mkw. – wyjaśnia Tomasz Olszewski.

Największy popyt zgłaszają operatorzy logistyczni oraz sieci handlowe. Najemcy z tych sektorów odpowiadają za 728 tys. mkw. powierzchni, z czego 525 tys. to nowe umowy i ekspansje.

– Trendem, który wzmaga zainteresowanie firm, jest silny rozwój e-commerce. Wraz z rozwojem handlu w internecie rośnie również zapotrzebowanie na powierzchnie magazynowe – wyjaśnia Olszewski.

W I połowie 2016 roku deweloperzy oddali do użytku 615 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni. Wśród najbardziej aktywnych regionów znalazły się Polska Centralna (w tym głównie okolice Strykowa), okolice Warszawy oraz Poznań. W budowie jest kolejne 742 tys. mkw., z czego połowa to inwestycje spekulacyjne, czyli bez wiążących umów najmu.

 Współczynnik powierzchni niewynajętych w Polsce średnio wynosi 6,1 proc. Na rynku warszawskim jest on tradycyjnie jednym z najwyższych, tj. nieznacznie powyżej 10 proc. Inne główne regiony, takie jak np. Wrocław czy Poznań notują wskaźniki pustostanów poniżej 5 proc., co stanowi bardzo niską wartość – wyjaśnia dyrektor JLL.

Zasoby powierzchni magazynowo-przemysłowej w Polsce na koniec czerwca przekroczyły 10,5 mln mkw. Biorąc pod uwagę aktywność deweloperów na koniec grudnia, może to być już ponad 11 mln.

Jak podkreślają analitycy JLL, najemców przyciągają atrakcyjne stawki czynszów, które pozostają na stabilnym poziomie. W przypadku projektów SBU, charakterystycznych dla miast i łączących funkcje biurowe z magazynowymi lub produkcyjnymi, czynsze w Warszawie wynoszą ok. 4,8 euro za mkw. miesięcznie, a w Łodzi czy Wrocławiu są o ok. 1 euro niższe. Znacznie tańsze są większe magazyny, tzw. big boksy, zlokalizowane głównie poza miastami. W okolicach Warszawy wynoszą one 2–2,8 euro za mkw. miesięcznie, podobnie jak w Polsce Centralnej. W rejonie Górnego Śląska wahają się od 1,9 do 3,1 euro za mkw.

 Czynsze za magazyny w naszym kraju są aktualnie jednymi z najniższych w Europie, co w połączeniu z takimi atutami jak m.in. wykwalifikowani pracownicy oraz rozwijająca się infrastruktura transportowa stanowi o atrakcyjności Polski w oczach najemców – podkreśla Olszewski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.