Newsy

Ożywienie na rynku nieruchomości w końcówce 2011 r.

2012-01-13  |  08:00
Wszystkie newsy
Mówi:Marcin Jańczuk
Firma:Metrohouse & Partnerzy

Wysoka liczba transakcji i wciąż rosnące zainteresowanie małymi mieszkaniami - taki był ostatni kwartał 2011 roku na rynku nieruchomości. Postępująca korekta cen mieszkań sprawiła, że Polacy również w tym roku liczą na dalsze obniżki.

Większa aktywność na rynku nieruchomości w ostatnich miesiącach roku to efekt przede wszystkim wprowadzanej od 1 stycznia rekomendacji S, która zaostrza kryteria przyznawania kredytów. Polaków kusiła również korekta cen, choć, jak wynika z raportu agencji nieruchomości Metrohouse & Partnerzy, dużych spadków w ostatnim kwartale 2011 roku nie odnotowano.

- W niektórych miastach takich, jak Warszawa, Łódź, Gdynia i Gdańsk ceny delikatnie spadły. Są to zmiany kosmetyczne, rzędu kilkunastu złotych za m kw. W innych miastach, np. w Poznaniu i Wrocławiu ceny wzrosły, ale też w sposób niemal niezauważalny - mówi Marcin Jańczuk z Metrohouse, autor raportu.

Największy wzrost odnotowano w Krakowie, gdzie średnia cena transakcyjna była wyższa o 288 zł za m kw. Jak wyjaśnia Marcin Jańczuk wynika to z podwyższonego standardu mieszkań kupowanych w tym okresie.

W Warszawie i w Łodzi odnotowano natomiast najmniejsze różnice między cenami transakcyjnymi a ofertowymi.

- Oznacza to, że rynek mieszkań wystawianych do sprzedaży jest najbardziej zbliżony oczekiwaniom osób, które chcą kupić mieszkanie - tłumaczy Marcin Jańczuk.

W tych dwóch miastach różnica nie przekraczała 5 proc. W Gdyni, gdzie ta rozbieżność jest największa, wyniosła blisko 12 proc.

Polacy wciąż bardziej interesują się małymi mieszkaniami. Z raportu Metrohouse wynika, że aż 68 proc. zawartych w ostatnich miesiącach transakcji dotyczyło mieszkań poniżej 55 m kw. Dużych mieszkań, powyżej 80 m kw., szuka około 6 proc. kupujących.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.