Mówi: | Bartosz Pilch |
Funkcja: | dyrektor marketingu i e-commerce |
Firma: | SIG |
Polacy przy budowie domów zwracają uwagę na jakość materiałów. Liczy się energooszczędność i trwałość
Przy budowie domów koszty przestają mieć decydujące znaczenie. Liczą się terminowość, fachowy wykonawca i właściwy dobór materiałów, który gwarantuje trwałość inwestycji. Polacy mają też coraz większą wiedzę o materiałach budowlanych. Chętniej sięgają po ekologiczne rozwiązania i coraz więcej osób decyduje się na pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. Polacy wiedzą, że w dłuższej perspektywie użycie ekologicznych materiałów daje oszczędności w eksploatacji domów – ocenia Bartosz Pilch z firmy SIG.
– W dużym stopniu to, czy Polacy budują na własną rękę, czy wolą gotowe domy lub mieszkania, zależy od miejsca ich zamieszkania. W dużych miastach dominuje budownictwo deweloperskie wielorodzinne, w związku z tym mamy większy wybór gotowych domów i mieszkań. Natomiast na terenach wiejskich budujemy przeważnie na własną rękę, bo inwestycji deweloperskich tam raczej nie ma – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bartosz Pilch, dyrektor ds. marketingu i e-commerce w SIG, firmie dystrybuującej materiały i systemy budowlane.
Z „Raportu o budowie domów w Polsce” przygotowanego przez serwis Oferteo.pl wynika, że większość osób (59 proc.) decyduje się na budowę domu według kupionego i gotowego projektu. Pozostali decydują się na projekt indywidualny. Najwięcej domów powstaje już od lat na terenach wiejskich i w średnich miastach.
– Zdecydowanie częściej decydujemy się oddać budowę w ręce fachowców. Budowa metodami gospodarczymi jeszcze występuje, ale w coraz większym stopniu jest wypierana przez profesjonalne ekipy – wskazuje Pilch.
Najczęściej szukamy jednej ekipy do budowy domu w stanie surowym, do pozostałych prac wybieramy wyspecjalizowane grupy. Choć rzadko sami decydujemy się na budowę własnymi siłami, większość z nas sama wybiera materiały budowlane.
– Polacy mają ogólną wiedzę na tematy budowlane. Wiemy co nieco o procedurach, procesach, mamy ogólną wiedzę na tematy związane z materiałami budowlanymi. Ale gdy wejdziemy nieco głębiej, wiedza okazuje się dosyć powierzchowna, np. przy izolacjach budowlanych klienci zwracają uwagę na jej grubość, a nie współczynnik przenikania ciepła – mówi ekspert firmy SIG.
Jeszcze kilka lat temu najważniejsza przy budowie domu była jak najkrótsza realizacja inwestycji i niska cena. Obecnie liczy się jakość wykonania, tak by dom był możliwie trwały.
– Do kluczowych obszarów na pewno należy terminowość wykonania inwestycji, fachowość wykonawcy, dobór właściwych materiałów. Natomiast cena nie jest już dominującym kryterium – ocenia Bartosz Pilch.
Zaczynamy zwracać uwagę na pochodzenie materiałów oraz ich wpływ na środowisko. Wybieramy takie produkty, które gwarantują solidność wykonania i większą energooszczędność. Wiąże się to z rozporządzeniem ministra infrastruktury. Do końca 2020 roku zgodnie z dyrektywą w sprawie charakterystyki energetycznej budynków wszystkie powinny być budynkami o niemal zerowym zużyciu energii.
– Polacy mają coraz większą świadomość istotności i wpływu na środowisko tych produktów, których używają. Zdają sobie sprawę z tego, że w dłuższej perspektywie użycie lepszych materiałów powoduje oszczędności w eksploatacji domów – wskazuje dyrektor ds. marketingu i e-commerce w SIG.
Pomocni w wyborze materiałów są doradcy w sklepach budowlanych czy porady podczas targów budowlanych. Często korzystamy z opinii zamieszczonych w internecie i porównywarki cen.
– Zwracamy uwagę na pochodzenie materiałów, na ich jakość, choć czasem nie do końca jesteśmy w stanie jej właściwie ocenić. W tym wypadku pomocą służy nam internet, gdzie można znaleźć informacje o produktach, ich dane techniczne, porównać je, a nawet kupić – podkreśla Pilch.
Polacy są przywiązani do tradycyjnych materiałów budowlanych, także przy wyborze systemów ogrzewania kierujemy się sprawdzonymi rozwiązaniami. Najpopularniejsze są ogrzewanie gazowe i elektryczne (40 proc.), materiały opałowe – przede wszystkim ekogroszek (30 proc.) czy podłączenie do sieci miejskiej. Coraz więcej osób decyduje się na pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. Szacuje się, że 15 proc. wybiera pompę ciepłą, a 7 proc. kolektory słoneczne.
– Wciąż najczęściej stosowanym typem ogrzewania jest ogrzewanie gazowe. Stosujemy również ogrzewanie np. na pelet oraz ogrzewanie elektryczne. Często łączymy to z pompami ciepła oraz coraz częściej z rekuperacją, która nie tylko pozwala nam odzyskiwać ciepło z wywietrzonego powietrza, lecz także zachować jego lepszą jakość wewnątrz domu – przekonuje Bartosz Pilch.
Czytaj także
- 2024-04-30: Powstaje nowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Bez tego za rok czy dwa byłoby całkowicie zapchane
- 2024-05-07: Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie
- 2024-05-07: Stworzenie cyfrowego bliźniaka Ziemi coraz bliżej. Pomoże precyzyjniej przewidywać klęski żywiołowe
- 2024-04-19: Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-05-06: Letnie igrzyska olimpijskie napędzają paryski rynek najmu krótkoterminowego. Nawet co piąty mieszkaniec Paryża chce wynająć swoje mieszkanie na czas olimpijskich zmagań
- 2024-04-29: Branża pomp ciepła mierzy się z niską sprzedażą. Jej powodem są obawy o wzrost cen energii elektrycznej
- 2024-03-26: Trwają przygotowania do wdrożenia dużych zmian w zbiórce i recyklingu odpadów. Od przyszłego roku konsumenci będą musieli znacząco zmienić nawyki
- 2024-03-22: Polskie firmy poniżej unijnej średniej pod względem cyfryzacji. Większość nie korzysta z chmury, elektronicznej wymiany informacji czy sztucznej inteligencji
- 2024-03-14: Zielona rewolucja w budownictwie staje się faktem. Nowa dyrektywa to szansa na czyste powietrze i niższe rachunki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna
Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.
Ochrona środowiska
Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]
„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
IT i technologie
Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.