Newsy

Przybywa inwestycji w nieruchomości komercyjne w Polsce. W pierwszej połowie roku aktywność inwestorów wzrosła 2,5-krotnie

2016-11-07  |  06:55

Rośnie zainteresowanie nieruchomościami komercyjnymi w Polsce. Po rekordowym 2015 roku wciąż utrzymuje się dynamiczny rozwój. Całkowity wolumen inwestycji w nieruchomości komercyjne w pierwszej połowie 2016 roku przekroczył 2 mld euro, co oznacza 2,5-krotny wzrost aktywności inwestorów. Perspektywy na najbliższe lata są równie dobre, nie tylko dla Polski, lecz także dla całego regionu, który na tle zawirowań na Zachodzie wydaje się stabilny i bezpieczny.

– Inwestorzy koncentrują się na trzech segmentach rynku nieruchomości komercyjnych: największym są biura, za nimi powierzchnie handlowe i magazyny. Trzecie miejsce magazynów nie wynika z mniejszego zainteresowania, tylko z niższych cen. Jednocześnie ten sektor bardzo dynamicznie rośnie, w dużej mierze dzięki e-commerce. Biura z kolei zawdzięczają swój rozwój najemcom z branży centrów usług wspólnych i outsourcingu – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Craig Smith, założyciel i wydawca EuropaProperty.

Z raportu „Poland Investment MarketView H1 2016” przygotowanym przez ekspertów CBRE wynika, że ten rok na rynku powierzchni nieruchomości komercyjnych może być jeszcze lepszy niż rekordowy 2015 rok. Całkowity wolumen inwestycji w nieruchomości komercyjne w pierwszej połowie 2016 roku przekroczył 2 mld euro, co oznacza 2,5-krotny wzrost aktywności inwestorów. Największy udział (48 proc.) w całkowitym wolumenie inwestycyjnym odnotował sektor handlowy (1 mld euro). Sektor biurowy z wynikiem na poziomie 0,8 mld euro zyskał 40 proc. udziału. Najmniej transakcji dotyczyło obiektów magazynowych (0,25 mld euro, 12 proc. udział).

 Mówiąc o perspektywach dla regionu, mamy dwa podejścia wśród inwestorów. Część z nich twierdzi, że mamy do czynienia z dużą niestabilnością. To jednak opinia mniejszości. Większość inwestorów uważa, że na tle brexitu i innych zawirowań w Europie Zachodniej, region środkowo-wschodni wypada znacznie lepiej. Moim zdaniem perspektywy na najbliższe 18 miesięcy są bardzo dobre dla polskiego, czeskiego, węgierskiego, a w szczególności rumuńskiego rynku – ocenia Smith.

Dane firmy doradczej JLL wskazują, że wartość transakcji inwestycyjnych zrealizowanych na rynkach nieruchomości komercyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej (bez Rosji) w I półroczu 2016 roku sięgnęła ok. 5,1 mld euro. To wynik o blisko 70 proc. wyższy niż w analogicznym okresie 2015 roku i najlepsze pierwsze półrocze od 2007 roku. Łączna wartość transakcji w regionie na koniec roku może przekroczyć 10 mld euro.

Europa Środkowo-Wschodnia, zwłaszcza Polska, dzięki rosnącym gospodarkom i niskim cenom nieruchomości pozostaje stabilnym celem inwestycji nieruchomościowych.

– Jeśli są możliwości zarobienia na rynku nieruchomości komercyjnych, zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie chciał je wykorzystać. Oczywiście, pozostają kwestie polityczne związane z podatkami i regulacjami prawnymi. Pomijając je jednak, Polskę i region czeka świetlana przyszłość – przekonuje założyciel EuropaProperty.

Podczas spotkania EuropaProperty dla liderów branży inwestycji nieruchomościowych aktywnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, jakie odbyło się 27 października w Warszawie, Smith podkreślił duże zainteresowanie inwestycjami w ekologiczne budownictwo. Z raportu Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego wynika, że pod koniec lutego tego roku w kraju istniało 328 certyfikowanych obiektów. To ponad 30-proc. wzrost względem 2015 roku (wtedy było ich 249).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.