Newsy

Niskie ceny wieprzowiny zwiększają konkurencyjność polskich hodowców na rynku UE. Eksport rośnie w tempie ponad 20 proc.

2015-08-13  |  06:45
Mówi:Monika Drążek
Funkcja:specjalista ds. analiz rynków rolnych
Firma:Bank BGŻ BNP Paribas
  • MP4
  • Z powodu embarga na polską wieprzowinę eksport na rynki azjatyckie i wschodnioeuropejskie spadł w ciągu roku o ponad 50 proc. Zwiększona podaż doprowadziła do spadku cen żywca w kraju. Obecnie za kilogram tego mięsa płaci się o ok. 20 proc. mniej niż przed rokiem. Niskie ceny wpływają jednak na wzrost konkurencyjności polskich producentów na rynku unijnym. Eksport wieprzowiny rośnie w tempie ok. 20 proc., co w pewnym stopniu łagodzi skutki embarga.

    Pojawienie się ognisk afrykańskiego pomoru świń w lutym zeszłego roku spowodowało, że wiele krajów azjatyckich, a także m.in. Rosja i Białoruś, wprowadziły ograniczenia w imporcie. W 2013 roku około 43 proc. wolumenu eksportu nieprzetworzonego mięsa wieprzowego trafiało na te rynki, więc wprowadzenie ograniczeń w handlu przyczyniło się do znacznych spadków sprzedaży mięsa na rynki pozaunijne – mówi agencji Newseria Biznes Monika Drążek, specjalista ds. analiz rynków rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.

    W skali roku spadek sięgnął 50 proc. Z powodu zamknięcia wielu ważnych rynków zewnętrznych znacznie zwiększyła się ilość mięsa wieprzowego na rynku krajowym. Osłabiło to pozycję producentów i doprowadziło do spadków cen żywca.

    Średnia cena 1 kg żywca, jak wynika z danych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w lipcu wynosiła 4,38 zł. W ubiegłym roku było to 3,51 zł, a dwa lata temu – 5,81 zł.

    Odniesieniem zawsze była cena na rynku niemieckim i one za sobą podążały. W zeszłym roku w Polsce nastąpiły jednak znacznie większe spadki cen żywca, niż miało to miejsce na rynku niemieckim. Przeciętnie ta różnica w skali roku była na poziomie około 3,60 euro na 100 kg – tłumaczy Monika Drążek.

    Wpłynęło to na zwiększenie konkurencyjności krajowych producentów i znaczne zwiększenie eksportu wieprzowiny na rynki Unii Europejskiej.

    Dynamika w zeszłym roku była na poziomie 24 proc. Dane Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi potwierdzają, że podobna sytuacja obserwowana była w okresie pierwszych pięciu miesięcy. Wzrost na rynek wspólnotowy jest cały czas na poziomie 20 proc. To pomogło łagodzić spadki odnotowane na rynkach pozaunijnych – ocenia analityczka Banku BGŻ BNP Paribas.

    Niskie ceny nie pozostają jednak bez wpływu na opłacalność produkcji żywca.

    Problemy na pewno mają producenci, którzy nie wykorzystują w pełni efektów skali, czyli mniejsze podmioty. Sektor zajmujący się produkcją trzody jest dosyć rozdrobiony i niewątpliwie teraz zmaga się ze sporymi problemami związanymi z opłacalnością produkcji – ocenia Drążek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.