Newsy

Nowa strategia LW Bogdanka: żywotność kopalni do 2050 r. i atrakcyjniejsza polityka dywidendowa

2013-02-13  |  06:35

Władze LW Bogdanka pracują nad strategią na najbliższe siedem lat, która zostanie zatwierdzona do końca I połowy br. Spółka węglowa zamierza skupić się na rozbudowie kopalni i przedłużaniu jej żywotności. Dzięki planowanym zakupom koncesji na nowe pola wydobywcze, kopalnia mogłaby funkcjonować nawet do 2050 roku. W strategii ma się znaleźć również nowa polityka dywidendowa, bardziej atrakcyjna dla inwestorów.

 – Chcemy być spółką, która dla akcjonariuszy przyniesie wzrost wartości spółki, ale również wypłatę dywidendy na określonym, przyzwoitym poziomie – zapewnia Zbigniew Stopa, prezes Lubelskiego Węgla Bogdanka w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

Na ten rok zarząd spółki jeszcze nie rekomendował poziomu wypłaty dywidendy, jednak – jak podkreśla prezes zarządu – na pewno będzie wypłacona i to na poziomie nie mniejszym niż w roku ubiegłym (wówczas wyniosła 4 zł na akcję).

Nowa inwestycja za 47 mln euro

LW Bogdanka podpisała kontrakt na dostawę kolejnego kompleksu strugowego, czyli maszyny, która umożliwi pracę na niskich pokładach węgla kamiennego (nie przekraczających wysokością 1,5 metra). 

 – Kompleks strugowy, który zakontraktowaliśmy w ubiegłym tygodniu, to koszt około 47 milionów euro. Jednak zainstalowany na dole zwraca się zwykle po 3-4 latach – wyjaśnia Zbigniew Stopa.

Dodaje, że wpłynie to przede wszystkim na wyższą efektywność wydobycia węgla. To tym istotniejsze, że LW Bogdanka inwestuje w rozbudowę Pola Stefanów, które ma na celu zwiększenie wydobycia.

 – Rok 2013 to będzie kolejny milion ton więcej w stosunku do 2012. Natomiast w 2014 roku zamierzamy wydobywać około 11 milion ton węgla. Ten kompleks strugowy, który zakontraktowaliśmy, ma nam w tym pomóc – podkreśla prezes spółki.

Będzie to już trzecie tego typu urządzenie w spółce. Zgodnie z umową podpisaną z Caterpillar Global Mining Europe trafi ono do Bogdanki do końca I połowy 2014 roku. Uruchomienie kompleksu zaplanowane jest na III kwartał przyszłego roku.

 – Jedną z większych inwestycji obecnie realizowanych jest dokończenie rozbudowy Zakładu Przeróbki Mechanicznej Węgla. Jest to inwestycja, którą mamy zamiar ukończyć w 2013 roku i prowadzić jej rozruch w 2014 roku – informuje Zbigniew Stopa.

Zgodnie z założeniami spółki Zakład ma umożliwić podwojenie mocy przeróbczych surowca.

Żywotność kopalni priorytetem

W nowej strategii do 2020 roku spółka chce skoncentrować się na rozbudowie kopalni o nowe pola wydobywcze.

 – W tej chwili jesteśmy w procesie koncesyjnym. Chcemy pozyskać koncesję na pola K3, K6, K7. Są to pola sąsiadujące z naszym obszarem górniczym i tam chcemy w przyszłości prowadzić działalność górniczą – mówi prezes Bogdanki. – Jeżeli byśmy uzyskali te koncesje, to żywotność kopalni wydłużyłaby się mniej więcej do 2050 roku.

Jak podkreśla, systematyczny rozwój i zwiększanie wydobycia węgla będzie wiązało się ze wzrostem zatrudnienia w spółce. O planach przyjęć nowych pracowników, Bogdanka informowała jesienią ubiegłego roku. Jednak na razie zostały one wstrzymane ze względu na oszczędności.

 – Pracownik to jest koszt, a w górnictwie koszty pracownicze są na dość wysokim poziomie. W związku z obecną niepewną sytuacją rynkową patrzymy na koszty i przesunęliśmy zatrudnienie tych pracowników. Jeżeli będziemy zatrudniać, to dopiero około lipca, kiedy uruchamiamy następne kompleksy ścianowe w celu podniesienia poziomu wydobycia. Ci ludzie będą przyjęci, żeby tworzyć oddziały wydobywcze – zapowiada Zbigniew Stopa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

Polskie samorządy chcą wdrażać rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji. Wyzwaniem jest brak świadomości, jak zacząć i gdzie można ją zastosować

Robotyzacja i sztuczna inteligencja w biznesie zapoczątkowały już nowy etap rewolucji technologicznej, która nie ominie też sektora publicznego i samorządowego. Jej wdrożenie w urzędach może przynieść duże korzyści m.in. w postaci skrócenia czasu obsługi mieszkańców i odciążenia pracowników administracji, którzy będą w stanie poświęcić więcej czasu na bardziej wymagające zadania. Samorządy są mocno zainteresowane takimi rozwiązaniami, ale barierą wciąż pozostaje m.in. brak świadomości i wiedzy, jak rozpocząć proces ich wdrażania. – Drugą barierą jest strach przed tym, czy roboty zastąpią pracowników, którzy zostaną zwolnieni – podkreśla Tomasz Tybor, dyrektor ds. inteligentnej automatyzacji w Betacom.

Konsument

Organizacje społeczne przestrzegają przed wycofywaniem się z Zielonego Ładu. Koszty poniesie i rolnictwo, i całe społeczeństwo

W ubiegłym tygodniu 140 organizacji społecznych z całej Europy, również z Polski, wystosowało apel do unijnych instytucji przestrzegający przed skutkami odchodzenia od Zielonego Ładu. W ostatnich miesiącach Komisja Europejska zaczęła łagodzić niektóre wymogi, do czego przyczyniły się protesty rolników w krajach członkowskich. – Zielony Ład to nie tylko jest kwestia rolnictwa, ale sprawa nas wszystkich – przekonują ekolodzy. W ich opinii, jeśli nie zostaną podjęte konkretne działania, koszty zaniechań i zmiany klimatu zapłacą wszyscy – zarówno rolnicy, jak i społeczeństwo.

Transport

Polska walczy o utrzymanie pozycji hubu logistycznego w Europie. Będzie to możliwe dzięki inwestycjom w infrastrukturę transportową

Polska stała się już hubem logistyczno-transportowym w środkowej części Europy. Mamy  też dominującą pozycję w tranzycie Wschód – Zachód. Aby utrzymać tę pozycję, konieczne są jednak kolejne inwestycje. Będzie miało to kluczowe znaczenie już po zakończeniu wojny w Ukrainie. Zamknięcie tego etapu wojny i odbudowy Ukrainy, przy dofinansowaniu infrastruktury w Polsce, to duża szansa, aby nasz transport mógł faktycznie się stać pewnym ogniwem łączącym Zachód z Ukrainą – ocenia Przemysław Sekieta, dyrektor Działu Handlowego w Grupie SKAT.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.