Newsy

Nowe plany dla warszawskiego Służewca. Inwestycje wokół toru wyścigów konnych mogą kosztować nawet miliard złotych

2013-03-18  |  06:55

Totalizator Sportowy planuje duże zmiany na Torze Wyścigów Konnych na warszawskim Służewcu oraz w jego okolicach. Oprócz rewitalizacji obecnie istniejących obiektów planowane jest powstanie nowych. Inwestycje mogą kosztować nawet 1 mld zł. Totalizator liczy więc na pozyskanie inwestorów, którzy potem będą mogli korzystać z nowej infrastruktury.

 – Przyszedł czas na przywrócenie Służewca Warszawie – zapowiada Wojciech Szpil, prezes zarządu Totalizatora Sportowego. – Chcielibyśmy ten teren zrewitalizować, by wszystkie  obiekty, które były wybudowane przed II wojną światową zostały odrestaurowane i wybudowane nowe, które uzupełnią infrastrukturę w tym miejscu.

Totalizator od 2008 r. dzierżawi teren od Polskiego Klubu Wyścigów Konnych. Spółka odpowiada za organizację wyścigów konnych oraz zabezpieczenie terenu przed niszczeniem. Na remonty i modernizację istniejących obiektów (m.in. Trybuny I i Trybuny II oraz Stajni), a także na przygotowanie terenu pod przyszłe inwestycje w tym roku przeznaczy 35 mln zł.

Jak podkreśla Szpil, w ciągu najbliższych 30 lat teren wokół toru ma odzyskać dawną świetność. Służewiec ma stać się najpiękniejszym tego typu miejscem w Europie. Spółka wydzieliła osiem obszarów inwestycji, obejmujących między innymi wieżę ciśnień, dwa hotele, obiekt biurowy oraz salę wystawienniczo-widowiskową.

 – Żeby pozyskać inwestorów wybraliśmy firmę PwC, która jako doradca inwestycyjny będzie poszukiwała partnerów branżowych i inwestycyjnych do tego, by namówić ich do współpracy z nami i zainwestowania pieniędzy w wymienione obiekty – tłumaczy Wojciech Szpil.

Według prezesa Totalizatora zainteresowanie powinno być spore, bo po zakończeniu inwestycji partnerzy będą mogli czerpać korzyści z odrestaurowanych i nowych budynków na Służewcu. Nakłady są jednak niemałe. Wojciech Szpil szacuje, że restauracja terenu i budowa zaplanowanych obiektów może kosztować od 800 mln zł do nawet 1 mld zł.

 – Niezależnie od infrastruktury, która teraz jest i jest mocno zniszczona, chcemy wybudować hotel 4-5-gwiazdkowy. W założeniach jest też hotel 3-gwiazdkowy, hala widowiskowo–sportowa, w mniejszym zakresie parkingi podziemne czy biurowiec. Wyznaczyliśmy 9 obiektów, które chcemy zagospodarować we właściwy sposób, a to kosztuje – tłumaczy Szpil.

Prezes Totalizatora podkreśla, że planowana rewitalizacja Służewca nie wpłynie na organizację wyścigów konnych.

 – Uspokajam wszystkich, którzy niepokoją się, że cały teren zostanie zabudowany deweloperką. Niech przychodzą i podziwiają, jak z każdym rokiem to wszystko się zmienia na lepsze – zapewnia Szpil. Dodaje, że wyścigi mogą stać się w najbliższym czasie atrakcyjniejsze, bo planowana jest instalacja oświetlenia toru, która pozwoli na rozgrywanie nocnych gonitw.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.