Newsy

Nowoczesne rozwiązania IT w nieruchomościach obniżają koszty eksploatacji budynków i zwiększają bezpieczeństwo

2016-08-04  |  06:45

Nieruchomości komercyjne stają się coraz bardziej zinformatyzowane. Nowoczesne narzędzia IT wspomagają już nie tylko zarządzanie i obsługę finansowo-księgową, lecz także utrzymanie techniczne, obsługę gości czy dostawców. To może przyczynić się do obniżki kosztów i zwiększenia bezpieczeństwa obiektu.

– Rośnie zainteresowanie informatyzacją wszystkich obszarów niezwiązanych z finansami i księgowością, które dotychczas były naturalnym obszarem do informatyzacji – mówi agencji informacyjnej Newseria Adam Penkala, współzałożyciel Velis IT Systems. – Największe korzyści z wdrażania rozwiązań IT w obiektach komercyjnych to w szczególności obniżenie kosztów, optymalizacja procesów wewnątrz organizacji oraz wzrost zadowolenia najemców.

Jak zaznacza Penkala, informatyzacja w branży real estate skupia się coraz bardziej na obszarach związanych z klientami, a już mniej na procesach wewnątrz samych organizacji. Rozwiązania IT zaczynają być budowane pod kątem dostarczania wartości dla najemców powierzchni komercyjnych.

– Dobrym przykładem jest opcja automatycznej recepcji czy systemu typu wirtualna recepcja w obiektach biurowych, logistycznych, produkcyjnych. Mają one na celu optymalizację i zwiększenie jakości obsługi gości dzięki nowoczesnym narzędziom informatycznym – wyjaśnia współzałożyciel Velis IT Systems.

Jak podkreśla, tradycyjne recepcje, gdzie potwierdzenie przybycia gościa odbywa się poprzez pokazanie dowodu osobistego i oczekuje się na gospodarza, będą stopniowo zastępowane przez ekrany do samodzielnego logowania się – intuicyjne i proste w obsłudze. Gość może być też wpuszczony po zeskanowaniu kodu QR, który otrzyma w zaproszeniu i dzięki któremu jego dane zostaną wprowadzone automatycznie.

Zdaniem Penkali zmiana ta niesie też korzyści wizerunkowe – od tego, jak przebiega rejestracja i obsługa, w dużej mierze zależy pierwsze wrażenie klienta czy partnera biznesowego.

Rozwiązania IT mogą również przyczynić się do podniesienia bezpieczeństwa obiektu.

 W szczególności, jeśli chodzi o bazy danych czy transparentność tego, co się dzieje w obiektach. Mamy dostęp do danych gości, dostawców czy raportów ewakuacyjnych, które w każdym momencie możemy wygenerować, sprawdzić, kto aktualnie i na których piętrach znajduje się w obiekcie, kto odpowiada za te osoby – mówi Adam Penkala. – Bardzo dużo mówi się o kwestiach bezpieczeństwa, organizuje się próbne ćwiczenia w większości biurowców. Tego typu rozwiązania mają zmienić nasze podejście i spowodować odejście od bardzo tradycyjnych ksiąg gości, obsługi papierowej do obsługi elektronicznej, która daje szybkość reakcji w tego typu sytuacjach.

Penkala podkreśla, że wdrożenie i utrzymanie takich rozwiązań wcale nie musi być kosztowne, tym bardziej że zwykle będzie stanowiło część kosztów wspólnych.

– W tym momencie informatyka poszła w stronę tzw. Software as a Service (SaaS), czyli udostępniania oprogramowania jako usługi, więc to są tzw. mikropłatności miesięczne, które są rozchodowane na wszystkich najemców czy na metry kwadratowe powierzchni – wyjaśnia Penkala. – W efekcie są to niezauważalne płatności z perspektywy danego najemcy, ale znacząco podnoszące wartość, jeśli chodzi o bezpieczeństwo czy optymalizację biznesu.

Eksperci podkreślają, że tego typu rozwiązania mogą być decydujące przy wyborze inwestycji. Tym bardziej że podaż na rynku jest rekordowo duża. JLL, firma monitorująca rynek nieruchomości, szacuje, że na koniec I półrocza 2016 roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,07 mln mkw. Z kolei z danych Colliers International wynika, że na koniec czerwca łączne zasoby powierzchni biurowej w Polsce wyniosły 8,6 mln mkw., a na terenie całej Polski w budowie jest obecnie 1,4 mln mkw. biur (z czego w Warszawie ponad 600 tys. mkw.).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.