Newsy

Obligacje skarbowe biją rekordy popularności. Sprzedaż sięga prawie 4 mld zł miesięcznie

2021-05-28  |  06:25

Obligacje detaliczne potroiły w tym roku swój udział w całkowitej emisji papierów rządowych. Przyczyną tak dużego zainteresowania są praktycznie zerowe oprocentowania depozytów bankowych, które do tej pory były najchętniej wybieraną przez Polaków formą inwestowania oszczędności. Jednak przy inflacji przekraczającej 4 proc. trzymanie pieniędzy w banku oznacza realną stratę. Coraz lepiej wynagradzani i sytuowani konsumenci szukają więc bezpiecznych przystani dla swoich nadwyżek finansowych.

W ubiegłym roku obligacje skarbowe znacząco zyskały na popularności. Z danych resortu finansów wynika, że sprzedano papiery na łączną kwotę prawie 28,4 mld zł, podczas gdy rok wcześniej było to ponad 17 mld. W okresie styczeń–kwiecień br. sprzedaż jest już bliska 14 mld zł. Ostatnie miesiące przynoszą sprzedaż na poziomie 3–4 mld zł. Rekordowy w historii pod tym względem był kwiecień 2020 roku z wynikiem na poziomie ponad 5,4 mld zł.

– W zasadzie jedyną realną odpowiedzią na brak oprocentowania lokat są obligacje skarbowe. Te wszystkie, które emitowane są w Polsce po to, żeby zapchać dziurę w budżecie, dzielimy na dwie części: tzw. hurtowe, które na aukcjach kupują najwięksi, czyli banki, fundusze inwestycyjne, oraz detaliczne. Obserwujemy bardzo mocny wzrost zainteresowania tymi drugimi – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marek Zuber, ekonomista. – Obligacje detaliczne zawsze stanowiły 4–5 proc. całej wartości emisji. Myślę, że w tym roku to będzie nawet około 15 proc., czyli trzykrotny wzrost udziału. Ludzie rzeczywiście się na nie rzucili, bo one, po pierwsze, mają wyższe oprocentowanie niż lokaty, po drugie, są jeszcze pewniejsze, bo przecież państwo stoi za ich bezpieczeństwem.

Rekordowo niskie – od roku, bo wprowadzono je 29 maja 2020 roku – stopy procentowe spowodowały, że w bankach ze świecą szukać oprocentowania lokat wyższego niż 1 proc., a i te policzyć można na palcach jednej ręki, przy czym niemal zawsze warunkiem jest założenie konta w danym banku. Większość instytucji oferuje oprocentowanie na poziomie 0,01 proc. Przy inflacji przekraczającej pasmo odchyleń od celu inflacyjnego NBP (2,5 proc. +/- 1 pkt proc.) oszczędności realnie tracą siłę nabywczą.

W kwietniu inflacja konsumencka wyniosła 4,3 proc., najwięcej od marca 2020 roku, więcej od oczekiwań ekonomistów, które oscylowały wokół poziomu 3,9 proc., i dużo więcej od zanotowanego w marcu odczytu 3,2 proc. Ekonomiści spodziewają się przyspieszenia wzrostu cen nawet do 5–6 proc. w tym roku, a z deklaracji członków Rady Polityki Pieniężnej wynika, że nie ma co liczyć na zacieśnienie polityki monetarnej w postaci choćby ograniczenia skupu aktywów, o podwyżkach stóp nie mówiąc. Gołębio nastawieni ekonomiści mają w obecnym składzie rady przewagę, zaś kadencje członków obecnej RPP zaczną wygasać dopiero w 2022 roku.

Jedyną realną odpowiedzią na lokaty pod względem bezpieczeństwa pieniędzy są obligacje skarbowe. Problem w tym, że tylko jeśli do końca, do terminu zapadalności – np. przez dwa–trzy lata – trzymamy obligacje, mamy pewność, że na niej zarobimy. Jeśli sprzedamy ją wcześniej, może być różnie – tłumaczy Marek Zuber.

Oprocentowanie dwu- i trzylatek jest stałe i wynosi ok. 1 proc. Prywatni inwestorzy mogą kupić także polskie obligacje skarbowe indeksowane inflacją, co oznacza, że otrzymają określoną marżę ponad poziom inflacji – jest to stopa wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, przyjmowana dla 12 miesięcy i ogłaszana przez Główny Urząd Statystyczny w miesiącu poprzedzającym pierwszy miesiąc danego okresu odsetkowego. Dla wszystkich dostępne są obligacje czteroletnie oraz dziesięcioletnie. W pierwszym roku oprocentowanie jednak jest stałe i dużo niższe: 1,30 proc. dla czterolatek i 1,70 proc. dla dziesięciolatek, dopiero potem jest to marża plus inflacja. Również obligacje rodzinne (sześciu- i dwunastoletnie), które są produktem dla beneficjentów programu 500 plus, są indeksowane inflacją.

Jak podkreśla ekspert, pozostałe sposoby inwestycyjne dające możliwości uzyskania wyższych stóp zwrotu niż obligacje – takie jak akcje, surowce, waluty czy fundusze tych aktywów – wiążą się z wyższym ryzykiem, czyli strata jest równie prawdopodobna jak zysk, a większość inwestorów nie ma dość siły psychicznej, by obserwować, jak topnieje ich majątek, i nie zrealizować strat, lecz doczekać do odwrócenia trendu.

– Oczywiście możemy kupić mieszkanie, ale to nie jest pomysł dla kogoś, kto ma 1–2 tys. zł. Nie ma też żadnej gwarancji, że za rok czy dwa lata ceny mieszkań nie spadną o 20 proc. – wskazuje ekonomista. – Mamy różnego rodzaju fundusze, mniej ryzykowne, jak fundusze obligacji, bardziej ryzykowne, np. fundusze akcji i megaryzykowne fundusze forexowe, ale też nie ma gwarancji, że zarobią. To jest alternatywa, ale nie w sensie bezpieczeństwa. Również kruszce nie dają nam pewności zysku. Przykładowo wykres złota w ciągu ostatnich 20 lat – patrząc na poziom wejścia i wyjścia, mamy wyższą cenę, ale w międzyczasie zmienność była spora.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.