Mówi: | Marek Zuber |
Funkcja: | Ekonomista |
Obniżka akcyzy na paliwo spowodowałaby wyrwę w budżecie
Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość. Rząd wykluczył możliwość obniżenia akcyzy na paliwa. Skutecznego sposobu walki z drożyzną na stacjach benzynowych brak. Trzeba czekać na uspokojenie rynków.
Za drożejące w ostatnim czasie paliwa odpowiadają dwa czynniki.
- To jest osłabienie złotego w stosunku do dolara i wzrost cen ropy na rynkach światowych, które obserwowaliśmy ostatnio z uwagi na zaostrzającą się sytuację wokół Iranu - mówi ekonomista Marek Zuber.
Podwyżki cen na stacjach benzynowych to często pierwszy krok do wzrostu cen innych towarów i usług. I choć postulowane przez kierowców obniżenie akcyzy na pewien czas zmniejszyłoby skalę tego problemu, to odsłoniłoby braki w innymi miejscu.
- Można by było obniżyć czasowo akcyzę, to jest dopuszczalne w ramach przepisów unijnych, ale powstanie nam wtedy wyrwa w budżecie. Kto tę wyrwę ma zasypać? Skąd wziąć pieniądze w sytuacji, gdy minister finansów walczy jak lew o każde 10 mln zł. Myślę, że to jest rozwiązanie na dziś nierealne. - uważa Zuber.
I rzeczywiście, zarówno premier, jak i minister finansów wykluczają taką możliwość. Jak tłumaczył w Sejmie wiceminister finansów Jacek Kapica, głównymi powodami są wahania na rynkach walutowych oraz procedura nadmiernego deficytu KE wobec Polski.
- Bardziej powinniśmy liczyć na to, że odbudowywanie fundamentów strefy euro przyspieszy, co będzie uspokajało sytuację na świecie i nie dojdzie do konfliktu między Iranem a USA, co z kolei będzie hamowało wzrost cen ropy na świecie, a nawet doprowadzi do ich spadku. To są te elementy, które będą decydować o spadku cen benzyny i oleju napędowego na stacjach - radzi Marek Zuber.
Ale kierowcom już nie starcza cierpliwości. W tym tygodniu w kilku miastach Polski odbył się protest kierowców, którzy blokowali stacje benzynowe, tankując za minimalną kwotę.
Czytaj także
- 2024-05-13: Po majówkowych promocjach ceny paliw na stacjach nie rosną drastycznie. Cenniki hurtowe idą w dół
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-05-10: Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-02-26: Ostatnie cztery lata mocno wpłynęły na spółki paliwowe. Branża szuka alternatyw dla paliw kopalnych
- 2024-02-13: Sprzedaż surowców energetycznych wciąż finansuje rosyjską machinę wojenną. Eksport trafia głównie do Chin, Indii i Turcji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.