Mówi: | Arkadiusz Siwko, prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej |
Autosan będzie dostarczał komponenty do systemu obrony powietrznej Patriot. To szansa na nowe miejsca pracy
Polska Grupa Zbrojeniowa i należący do niej Autosan podpisały list intencyjny z amerykańską firmą Raytheon, która produkuje systemy obrony powietrznej Patriot. Dla spółki z Sanoka to szansa na rozwój w skali świata. Zdaniem szefa MON Antoniego Macierewicza ta współpraca może przybliżyć porozumienie w sprawie programu Wisła, którego celem jest zakup systemu obrony przeciwrakietowej dla Polski.
– Liczymy na to, że włączenie Autosanu do systemu Patriot, otworzy drogę do sfinalizowania tego wielkiego przedsięwzięcia, jakim jest zapewnienie produkcji i realizacji dostawy do Polski zestawu obronnego i antyrakietowego systemu Patriot na najbliższe lata – zapowiedział podczas konferencji minister obrony narodowej Antoni Macierewicz.
Polska Grupa Zbrojeniowa i należący do niej Autosan podpisały w czwartek list intencyjny z amerykańskim koncernem Raytheon, producentem systemu obrony powietrznej Patriot. Na mocy porozumienia spółka z Sanoka zostanie włączona w łańcuch dostaw i będzie dostarczać komponenty dla programu Patriot.
– Razem z amerykańskimi partnerami podpisujemy dokument, który uznaje Autosan za dostawcę programu Patriot w 13 krajach świata. To gwarancja stabilnego procesu rozwoju dla Autosanu na przestrzeni najbliższej dekady – zaznacza Arkadiusz Siwko, prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA.
Zdaniem szefa PGZ takie inicjatywy sprawiają, że przemysł obronny może się stać w przyszłości kołem zamachowym polskiej gospodarki. Dla spółki Autosan jest to natomiast szansa na stabilny rozwój ekonomiczny i stworzenie nowych miejsc pracy.
Współpraca z koncernem Raytheon obejmuje projektowanie i produkcję kontenerów Patriot. Przewidywana wielkość zamówień sięga kilkudziesięciu sztuk rocznie. Możliwe będzie wykorzystywanie również ich w innych programach modernizacji polskich Sił Zbrojnych, np. w zakresie systemów łączności. Według szacunków tylko w programie Wisła planowane jest wykorzystanie ponad stu polskich kontenerów.
– Z racji występowania w Grupie PGZ innych spółek mających doświadczenie w produkowaniu specjalistycznych kontenerów do zaawansowanych systemów obronnych, planowane jest utworzenie Centrum Produkcji Kontenerów w Autosan. Wypełni ono zarówno zapotrzebowanie Grupy PGZ, jak i firmy Raytheon w zakresie rozmaitych projektów – mówi Arkadiusz Siwko.
Amerykański producent Patriotów został w ubiegłym roku wybrany przez rząd do negocjacji dotyczących programu Wisła, którego celem jest zakup przeciwlotniczych zestawów rakietowych średniego zasięgu. Szef MON Antoni Macierewicz podkreślił, że nawiązanie współpracy z Raytheonem przybliża realizację tego celu i otwiera drogę do porozumienia w sprawie zakupu Patriotów dla Polski.
– Liczymy na to, że włączenie Autosanu do systemu Patriot i uczynienie z niego wielkiego centrum serwisowego dla produkcji Patriota na całym świecie otworzy drogę dla sfinalizowania tego wielkiego przedsięwzięcia, jakim jest zapewnienie produkcji i realizacji dostawy do Polski zestawu obronnego, antyrakietowego systemu Patriot w najbliższych latach – stwierdził Antoni Macierewicz.
– Ten list intencyjny pomaga polskiemu przemysłowi osiągnąć kolejny poziom na drodze do rozpoczęcia budowy polskiego systemu Patriot, po formalnym przyznaniu kontraktu na program Wisła – powiedział cytowany w komunikacie PGZ John Baird, wiceprezes Raytheon Integrated Defence Systems.
Macierewicz zaznaczył jednak, że podpisanie listu intencyjnego z amerykańską firmą Raytheon na razie o niczym nie przesądza, a w najbliższym czasie resort czekają dalsze negocjacje dotyczące programu Wisła.
– Nie chciałbym tworzyć poczucia, że wszystko jest już załatwione, że wszystko jest już zamknięte. Wystosowaliśmy list zamawiający i jesteśmy w trakcie rozmów, które często nie są łatwe, a wymagające dla obu stron – zaznaczył Antoni Macierewicz.
W marcu tego roku Polska Grupa Zbrojeniowa przejęła część produkcyjną upadającego Autosanu – jednej z najstarszych fabryk z Polsce – i zadecydowała o kontynuowaniu produkcji pojazdów na potrzeby Sił Zbrojnych. W ocenie szefa MON ta decyzja okazała się słuszna i przyniosła korzyści w sferze polskiej obronności.
– Okazało się, że decyzja o uratowaniu Autosanu przez włączenie go do PGZ i objęcie zamówieniami związanymi z przemysłem zbrojeniowym była nie tylko słuszna w wymiarze społecznym, lecz także miała pozytywne skutki dla sfery obronności RP. To dowód na to, że rozwój polskiej gospodarki może się odbywać nie kosztem społeczeństwa i przemysłu zbrojeniowego, nie wbrew dążeniom społecznym, ale wzmacniając te wszystkie wartości – stwierdził minister Antoni Macierewicz.
Czytaj także
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-04-24: Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
- 2024-04-17: Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
- 2024-04-16: Joanna Jędrzejczyk: Gosia Rozenek-Majdan jest tytanem pracy. Konsekwentnie realizuje swoje cele, pokonując wszelkie słabości
- 2024-04-19: Edyta Herbuś: Program „Tańcząca ze światem” łączy ze sobą moją pasję do podróży, tańca i odkrywania świata. Podczas nagrań wskakuję z jednej półki energetycznej w drugą
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-17: Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne. Eksperci ostrzegają przed wysokimi kosztami produkcji energii
- 2024-03-28: Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-04-09: Polska w czołówce krajów UE pod względem odsetka kobiet badaczek. Ich udział spada jednak na wyższych szczeblach kariery naukowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł
Stan zdrowia pracujących Polaków wpływa nie tylko na konkurencyjność firm i koszty ponoszone przez pracodawców, ale i na całą gospodarkę. Jednak zapewnienie dostępu do szybkiej i efektywnej opieki zdrowotnej może te koszty znacząco zmniejszyć. Podczas gdy średnia długość zwolnienia lekarskiego w publicznym systemie ochrony zdrowia wynosi 10 dni, w przypadku opieki prywatnej to już tylko 4,5 dnia – wynika z badania Medicover. Kilkukrotnie niższe są też koszty generowane przez poszczególne jednostki chorobowe, co pokazuje wyraźną przewagę prywatnej opieki. Zapewnienie dostępu do niej może ograniczyć ponoszone przez pracodawców koszty związane z prezenteizmem i absencjami chorobowymi w wysokości nawet 1,5 tys. zł na pracownika.
Ochrona środowiska
Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
Postulat ochrony najcenniejszych lasów w Polsce znalazł się zarówno w „100 konkretach na pierwsze 100 dni rządów”, jak i w umowie koalicyjnej zawartej po wyborach 15 października 2023 roku. W wyznaczonym terminie nie udało się dotrzymać wyborczej obietnicy, ale prace nad nowymi regulacjami przyspieszają. Wśród priorytetów jest objęcie ochroną 20 proc. lasów najbardziej cennych przyrodniczo i ustanowienie kontroli społecznej nad lasami. Ministerstwo Klimatu i Środowiska konsultuje swoje pomysły z przedstawicielami różnych stron, m.in. z leśnikami, ekologami, branżą drzewną i samorządami.
Motoryzacja
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
Według danych IBRM Samar w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku zarejestrowano 533 auta chińskich producentów. Jednak niedługo mogą się one pojawiać na polskich drogach znacznie częściej, ponieważ swoją obecność na tutejszym rynku zapowiedziało już kilku kolejnych producentów z Państwa Środka. Chińskich samochodów, przede wszystkim elektryków, coraz więcej sprzedaje się również w Europie. Prognozy zakładają, że ich udział w europejskim rynku do 2025 roku ma zostać niemal podwojony. – Jakość produktów dostarczanych przez chińskich producentów jest dzisiaj zdecydowanie lepsza i dlatego one z powodzeniem konkurują z producentami europejskimi – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.