Newsy

Od dziś menedżerowie będą współzarządzać sądami

2012-03-28  |  06:55

Dziś wchodzą w życie nowe przepisy wprowadzające menedżerski system zarządzania w sądownictwie. W praktyce oznacza to, że w sądzie pojawi się dyrektor, który będzie odpowiedzialny za zarządzanie pracownikami sądu i kwestie infrastruktury. Przez kolejne miesiące będzie to pilotażowy program. Od 1 stycznia 2013 roku obowiązek zatrudnienia menedżera zacznie obowiązywać w każdej sądowej placówce.

Do tej pory wszystkie funkcje zarządcze, czy to związane z orzekaniem, administracją, czy infrastrukturą sądu, spoczywały na jego prezesie.

 - Nie jestem specjalnie zwolennikiem kierowania różnymi placówkami przez tych, którzy powinni wykonywać tam określone funkcje usługowe. Uważam, że niekoniecznie lekarz będzie dobrym dyrektorem szpitala, aczkolwiek zdarzają się również i tacy. Jednak tutaj są potrzebne funkcje menedżerskie - podkreśla Andrzej Malinowski, prezydent Pracodawców RP.

Wchodząca dziś w życie nowelizacja ustawy "Prawo o ustroju sądów powszechnych" wprowadza podział obowiązków między prezesów i dyrektorów sądów. Dyrektorzy będą odpowiadać przede wszystkim za infrastrukturę sądów, czyli kwestie techniczno-administracyjne oraz za urzędników i personel pomocniczy. Kadrami należącymi do pionu orzeczniczego, czyli m.in. sędziami, prokuratorami wciąż będzie zajmował się prezes sądu, podobnie jak organizacją prac placówki związanych z wymiarem sprawiedliwości. Dyrektorzy sądów będą mieli znaczną autonomię, ale w niektórych kwestiach ostateczna decyzja będzie należała do ich zwierzchników, czyli prezesów sądów.

Zmiany kompetencyjne są pozytywnie oceniane przez środowisko przedsiębiorców.

 - Jeśli dojdzie do podziału, że prezes sądu będzie zajmował się tylko i wyłącznie kwestią orzekania, natomiast dyrektor czy określony menedżer będzie zajmował się normalnym funkcjonowaniem, to będzie z pewnością dobre dla funkcjonowania sądów. Wiele dotychczasowych problemów tkwi w złej organizacji pracy sądów, więc myślę, że z tego punktu widzenia powinno być to rozwiązanie dobre - uważa Andrzej Malinowski.

Sukces wdrożenia nowych przepisów uzależniony będzie w dużej mierze od polityki kadrowej przy zatrudnianiu dyrektorów.

 - Czy znajdzie się odpowiednie grono ludzi, którzy będą potrafili to robić, czy znowu nie będziemy mieli tych angaży na zasadzie, że ktoś tam nie ma pracy, ale jest związany z sądem. Niestety tak bywa często w tych obszarach związanych z państwem - mówi prezydent Pracodawców RP.

Przekazanie dyrektorom sądów funkcji zarządczych to na razie możliwość. Jednak od 1 stycznia 2013 roku każda placówka będzie miała taki obowiązek.

Reforma sądownictwa od dziś wprowadza również system ocen okresowych sędziów i prokuratorów, zmienia zasady powoływania prezesów sądów rejonowych i zatrudniania referendarzy, zmienia strukturę sądów, pozostawiając obowiązkowe tylko 2 wydziały: karny i cywilny oraz wprowadza nowy tryb rozpatrywania skarg na działalność administracyjną. Wiele zmian proponowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości zostało oprotestowanych przez środowisko sądowe. Trybunał Konstytucyjny zajmie się oceną niezgodności niektórych przepisów z konstytucją.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.